ד"ר בועז גנור: "יש 10,000 פעילי ג'יהאד בסיני"

ד"ר גנור מהמרכז הבינתחומי: "איפה שפליט סודני יכול להיכנס, ודאי שטרוריסט גם יכול להיכנס"

מתקפת הטרור המשולבת מכיוון סיני תפסה היום (ה') בהפתעה את רוב הציבור הישראלי, שעסק בתקופה האחרונה במחאה ובפרשת מרגלית צנעני, אבל ד"ר בועז גנור, מנכ"ל המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה, דווקא לא מופתע. לדבריו, אירוע כזה היה צפוי לאור הפלת משטרו של מובארק, במצרים, הירידה במעמדו של ארגון החמאס והיותו של הגבול בדרום פרוץ.

"בשבועות ובחודשים האחרונים אנחנו מזהים עליית מדרגה משמעותית בפעילות הטרור בסיני, שבאה לידי ביטוי בהכרזה של גורמים ג'יהאדיסטיים, הקשורים באופן זה או אחר לאל-קאעידה העולמי, על הקמת 'חליפות אסלאמית' בסיני. הם אפילו מכנים עצמם 'אל-קאעידה בסיני'", אומר ד"ר גנור. לדבריו, מאז פיגועי הטרור בטאבה ב-2004, בסיני אין שליטה אפקטיבית של מדינה ולכן הוא כר נוח לפעולה של ארגוני טרור קיצוניים.

"כר נוח לפעילות טרור"

"עוד בתקופת מובארק השליטה בסיני הייתה רופפת, והיום, כשהשלטון המצרי עסוק בהישרדות פוליטית וכל פעולה שלו שנתפסת כסיוע או שיתוף פעולה עם ישראל נבחנת במיקרוסקופ על ידי הציבור המצרי, השלטון הססן יותר משהיה בסיכול פעולות טרור", מבהיר ד"ר גנור. "על פי אחת ההערכות, באזור הזה מצויים היום כ-10,000 פעילי ג'יהאד והם מחולקים לכמה ארגונים, שהתחזקו מאוד בעקבות נפילת מובארק. האיום מדרום גובר והגבול פרוץ. גם רואים בריחה של פעילים ג'יהאדיסטים רבים מאוד מבתי הכלא במצרים, והם מצטרפים לכוחות הטרור בסיני. נוסף עליהם, יש עלייה מתמדת במספר הפלסטינים שמצטרפים לארגונים המקורבים לאל-קאעידה. אותם פלסטינים מאסו בארגון חמאס, שנתפס בעיניהם כארגון פרגמטי מדי ביחס לישראל ".

- מי לדעתך אחראי לפעולת הטרור היום?

"אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות מי אחראי לאירוע, אך להערכתי יש שתי אפשרויות מרכזיות: האחת, ובסבירות נמוכה יותר, היא שמדובר במחבלים פלסטינים שיצאו מרצועת עזה לצורך הפיגוע ב'ציר ה-ר', כלומר, יצאו מעזה לסיני ואז חדרו שוב לישראל. ראינו פיגועים במתכונת זו בעבר. הסבירות לכך נמוכה כי לחמאס אין אינטרס לדרדר בעת הזאת את המצב מול ישראל. האפשרות האחרת ובסבירות גבוהה יותר היא שביצעו את הפיגועים חוליות המשתייכות לג'יהאד העולמי ולאל-קאעידה העולמית. חוליות אלה גם פגעו בצינור המוביל גז ממצרים לישראל פעם אחר פעם, והן ימשיכו לנסות לבצע פעולות טרור, ביתר שאת, נגד ישראל".

- איך למנוע הידרדרת בגבול הדרומי?

"מדינת ישראל צריכה מכשול קרקעי בדרום. זה יכול להיות בדמות גדר, חפיר, מיקוש, אמצעים טכנולוגיים או מוטב שילוב של כל אלה יחד. כרגע הגבול פרוץ, ובחלק ניכר לאורכו 'יש אוויר ואין מכשול'. היכן שפליט סודני יכול להיכנס בוודאי שטרוריסט גם יכול להיכנס. צריך גם לזכור שהאלמנט הג'יהאדיסטי מהווה איום כלל עולמי, בין היתר על המצרים שריבונותם נפגעת. המאבק בטרור צריך להמשיך להיות מאבק אזורי ועולמי".