אייכל: המחאה עוזרת לפישר - לא יעלה ריבית עד סוף השנה

אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב: "נראה כי בנק ישראל יעמוד ביעד האינפלציה ל-2011" ■ "הצמיחה ב-2011 תסתכם ב-5%, ובכ-4% בשנה הבאה"

"נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא יעלה ריבית לפחות עד סוף השנה", כך מעריך רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב בסקירה השבועית על השוק המקומי. לדבריו, "המחאה הציבורית בישראל עוזרת לפישר - מדד המחירים לצרכן לחודש יולי ירד ב-0.3% ונראה כי בנק ישראל יעמוד ביעד האינפלציה ל-2011".

אייכל מעריך כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט יעלה ב-0.3%, ויעלה ב-2.2% ב-12 החודשים הקרובים. "המחירים בחודש זה יהיו מושפעים מהתייקרות של 2% באחזקת דירה, כתוצאה מהעלאת תעריפי החשמל, והתייקרות של 1.9% במחירי הירקות והפירות. מנגד, צפויה הוזלת מחירים עונתית בסעיפי ההלבשה וההנעלה וגם המשך הוזלות מחירים בסעיפי המזון בהשפעת המחאה החברתית", לדבריו.

השבוע פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמדן ראשון לתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לרבעון השני של שנת 2011, לפיו התמ"ג התרחב ב-3.3%, לעומת עלייה של 4.7% ברבעון הראשון והתרחבות של 7.4% ברבעון הרביעי של שנת 2010. להערכת אייכל, "אין ספק כי נתוני התמ"ג מציגים תמונה פחות אופטימית למשק הישראלי, במיוחד לאור הצמיחה המואצת בשנתיים האחרונות. עם זאת, אנו ממשיכים להעריך כי הצמיחה בשנה הנוכחית תסתכם ברמה של 5%, ובכ-4% בשנה הבאה".

למרות שהמדד המשולב עלה ביולי ב-0.2%, אייכל מעריך כי כי עוצמת הצמיחה לא צפויה לחזור במחצית השנייה של 2011. "אי לכך, ובהשפעת הירידה בציפיות האינפלציה והמערבולת העולמית, אנו צופים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה, ברמה של 3.25% לפחות עד סוף השנה. יתר על כן, במידה ותתפתח האטה נוספת על רקע התמתנות האינפלציה, ניתן להניח כי בבנק ישראל יבחרו להיות אקטיביים ואף להפחית את הריבית", הוא מסכם.