מועצת הביטחון נמנעה מגינוי התקפות הטרור על ישראל

לבנון הכשילה קבלתה של החלטת גינוי פה אחד ■ שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "מתברר שהאו"ם נהפך עיוור ואילם כשמדובר בהתתקפות טרור נגד ישראל"

מועצת הביטחון של האו"ם לא הצליחה לגבש רוב לגינוי התקפות הטרור על ישראל משטחה של מצרים. לבנון, חברה תורנית במועצת הביטחון, סירבה לצרף חתימתה להחלטת גינוי ההתקפות על ישראל, בלי לכלול בהחלטה גם גינוי של פעולות הגמול של צה"ל ברצועת עזה.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הביע אמש (ליל שבת) זעזוע ואכזבה מחוסר יכולתה של המועצה לגנות רציחתם ופציעתם של אזרחים ישראליים חפים מפשע. "שוב מתברר שאו"ם הופך חרש ואילם כשמדובר בגינוי מתקפות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל", אמר פרושאור.

"אין זה מקרה שלבנון, החברה היחידה במועצה שסיכלה את הודעת הגינוי, היא מדינה שנמצאת בשליטתו של ארגון טרור", אמר השגריר. "כל אחד מהקרבנות הוא עולם ומלואו. לכל אחד מהם יש שם. מגיע להם ולמשפחותיהם לשמוע את הקהילה הבינלאומית מגנה את התקפות הטרור בקול חזק וברור. שתיקתה של מועצת הביטחון רועמת".

בדרך כלל, מסתפקת ישראל בהגשת קובלנה רשמית למזכ"ל או"ם ולנשיא מועצת הביטחון בעקבות פיגועי טרור נגד מטרות ישראליות. אך פרושאור, שמכהן שבועות ספורים כשגריר באו"ם, החליט לנקוט פעולה נמרצת יותר ודרש שמועצת הביטחון תגנה את פעולות הטרור ליד אילת במה שמכונה "הצהרה נשיאותית". הצהרה כזו מחייבת הסכמה פה אחד של חברות המועצה.

פרושאור נפגש עם שגרירי רוב חברות המועצה והצליח להשיג הסכמתן של 14 מהן לגינוי ההתקפות ליד אילת, בטיוטה של הצעת החלטה שחיברה ארה"ב. לבנון, כאמור, התנתה הסכמתה בהוספת גינוי לפעולות הגמול של צה"ל בעזה. פרושאור סרב לתת ידו לנוסח כזה וארה"ב הסירה את הצעת ההחלטה שלה מסדר היום של המועצה.

ריאד מנסור, משקיף מטעם אש"ף באו"ם, אמר לכתבים, כי אי אפשר להתעלם מהעובדה שעשרה פלסטינים נהרגו בפעולות הגמול של צה"ל, בכללם שני ילדים, וכי הוא יידע את המועצה לעובדה זו. "כמובן שאנו מגנים הריגת אזרחים חפים מפשע בלי להתחשב במקומות מגוריהם", אמר מנסור. הוא הביע אכזבה מהעובדה שמועצת הביטחון לא נקטה שם פעולה בעקבות פעילויות ההתנחלויות של ישראל.

רוזמארי די-קארלו, סגנית שגרירת ארה"ב באו"ם, אמרה כי הצעת ההחלטה שניסחה ארה"ב היתה "הנוסח הסטנדרטי" לגינוי פעולות טרור, שאומץ ע"י מועצת הביטחון פעמים רבות. "אנו סבורים שמועצת הביטחון צריכה להשמיע קולה בסוגיית הטרור", אמרה די-קארלו. "מצערת העובדה שבגלל משלחת של מדינה אחת לא הצלחנו לעשות זאת".