פסגות: אין מה להשוות בין המפולת הנוכחית למפולת 2008

"זה כמו להשוות בין שכשוך בכנרת לים שורץ כרישים" ■ פסגות מעריכים: "הסיכוי שברננקי יחיל תוכנית תמרוץ נוספת - נמוך" ■ "אירופה גורמת לארה"ב להיראות טוב"

"להשוות בין החששות בשווקים היום לבין אלו שהיו ב-2008 שקול להשוואה בין שכשוך בכינרת, לבין שחייה בים שורץ כרישים", כך כותבים היום (א') כלכלני פסגות. בפסגות ממשיכים להעריך כי המשק האמריקני ימשיך לצמוח, ברקע העובדה כי "המערכת הפיננסית בארה"ב יושבת כרגע על הר מזומנים" וכן מתוך הנחה כי במידה ומחיר הנפט יישאר בעינו, יופנה יותר כסף לצריכה פרטית אחרת.

בסקירה, אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, מפרט אודות משבר החובות הריבוניים באירופה, ומסביר כי "הבעיות באירופה גורמות לארה"ב להיראות כל כך טוב, עד שהיא מושכת את כל משקיעי העולם המחפשים נכס חסר סיכון". כמו כן, בבית ההשקעות מצטרפים להודעתם של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי משבוע שעבר, ומעריכים כי הקמת גוף פיסקאלי בראש גוש האירו היא הכרחית.

בפסגות מעריכים כי המשק האמריקני ימשיך לצמוח, ומתבססים כאמור על שתי סיבות: הראשונה והעיקרית, היא הר המזומנים עליו יושבת המערכת הפיננסית בארה"ב, בהיקף של 1.6 טריליון דולר (10% מהתמ"ג בארה"ב). "אמנם הביקוש לאשראי עדיין נמוך, אבל מצד הבנקים נרשמת בחודשים האחרונים הקלה בתנאי האשראי", כותבים בפסגות. "הירידות בתשואות האג"ח והתמתנות עקום התשואות עשויה לתמרץ עוד יותר את המערכת הפיננסית להוציא אשראי למשק, ובכך לתמוך בצמיחה".

סיכוי נמוך שברננקי יחיל תוכנית רכישות נוספת

עוד מציינים בבית ההשקעות כי במידה ומחיר הנפט יישאר ברמתו הנוכחית עד סוף השנה, המשמעות היא ירידה של 20 דולר ממחיר הנפט הממוצע ברבעון השני - ולפיכך, מדובר בתוספת פוטנציאלית של 1.5% לצריכה הפרטית בארה"ב. בפסגות מבססים הערכתם על צריכת הנפט בארה"ב (המסתכמת בכ-7.5 מיליארד חביות בשנה), ומציינים כי ירידה של 10 דולר במחיר חבית, שוות ערך לתוספת של 75 מיליארד דולר לצריכה פרטית אחרת (המהווה 0.8% מהתמ"ג).

עוד נציין כי בפסגות מעריכים שהסיכוי שיו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי יכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת בועידה הכלכלית השנתית בג'קסון הול, נמוך - בשל העלייה בסביבת האינפלציה. בפסגות מזכירים כי לאחר נאומו השנתי של ברננקי בג'קסון הול לפני כשנה (בו הכריז על תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה - QE2), נשלחו המדדים המרכזיים בארה"ב לראלי משמעותי, כאשר גם תשואות האג"ח האמריקניות ל-10 שנים ותחזיות האנליסטים עלו משמעותית (ראו גרף).

תחזיות צמיחה / מתוך: מחלקת מאקרו פסגות
 תחזיות צמיחה / מתוך: מחלקת מאקרו פסגות

מקור: פסגות