ארה"ב: ה-SEC השמיד חקירות וראיות לפשעים פיננסיים

"רולינג סטון": פקיד בכיר ברשות העריך כי מדובר ב-18 אלף חקירות, בהן שתי חקירות כושלות של פעילויותיו של ברנרד מיידוף ■ "ה-SEC הותיר דור שלם של חוקרים פדרליים באפלה"

עורך דין שהועסק בעבר ברשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) סיפר לקונגרס כי בעשרים השנים האחרונות השמיד הרגולטור של וול סטריט באופן שגרתי רישומים של חקירות ראשוניות, ומחק ראיות לפשעים פיננסיים אפשריים של חלק מהחברות והאנשים שהיו מעורבים בקריסה של 2008. כך מדווח "רולינג סטון".

פקיד בכיר ברשות העריך כי מדובר ב-18 אלף חקירות, בהן שתי חקירות כושלות של פעילויותיו של ברנרד מיידוף, שהודה ב-2009 בביצוע הונאת פונזי בהיקף של 20 מיליארד דולר, שבגינה נגזר עליו עונש מאסר של 150 שנים.

ב"רולינג סטון" נכתב כי "באמצעות ניקוי התיקים שעסקו בכמה מהפושעים הפיננסיים הגרועים ביותר של המדינה, ה-SEC הותיר דור שלם של חוקרים פדרליים באפלה בכל הנוגע לחקירות שנערכו בעבר בחשד לסחר על מידע פנים, מרמה ומניפולציה של השוק, נגד חברות כגון גולדמן זאקס, דויטשה בנק ו-AIG".

"רולינג סטון" מסביר כי במסגרת עסקה שה-SEC גיבש עם מנהלת הארכיונים והרישומים הלאומית, כל הרישומים של הרשות - "כולל תיקי מקרה שמתייחסים לחקירות ראשוניות" - אמורים להישמר ל-25 שנים לפחות. אבל ה-SEC, בהפעילה נהלים שמשנים את פני ההיסטוריה, גיבשה שיטה מורכבת וקרוב לוודאי גם בלתי חוקית, שבמסגרתה קיבלו העובדים הוראה להיפטר מהמסמכים של כל חקירה ראשונית שהעובדים הבכירים לא העניקו לה מעמד של חקירה רשמית במתכונת מלאה.

באופן מפליא, ההרס הסיטונאי של תיקי המקרה לא התבצע בחשאיות ובסוד. חטיבת האכיפה של ה-SEC פירטה את ההליך בכתב באתר האינטרנט הפנימי של הרשות.

תפקיד בקריסה

רבים מהתיקים שהושמדו עסקו בחברות ובאנשים שלאחר מכן שיחקו תפקידים בולטים בקריסה הכלכלית של 2008. שני תיקים שעסקו בנוכל ברנרד מיידוף נעלמו. כמו כן נעלמו רישומי חקירה שנערכה ב-2002 בחשד למרמה פיננסית בליהמן ברדרס, ותיק מ-2005 שעסק בסחר על סמך מידע פנים בליהמן, שפשט את הרגל זמן לא רב אחר כך. חקירה ראשונית מ-2009 בחשד לסחר פנים בגולדמן זאקס נמחקה, יחד עם רישומים של לפחות שלוש חקירות שעסקו בקרן הגידור הידועה לשמצה SAC קפיטל.