מועצת החלב עתרה לבג"ץ נגד פתיחת שוק החלב לייבוא

מועצת החלב נגד שטייניץ: מבקשת לבטל את הצו וטוענת שהוא עומד בסתירה לחוק ■ "ועדת קדמי קיימה הליך חפוז, חשאי ובלתי תקין" ■ "פתיחת ייבוא תחסל כ-25% מהיקף הייצור המקומי"

מועצת החלב עתרה הבוקר (א') לבג"צ בבקשה לבטל את הצו עליו חתם שר האוצר, יובל שטייניץ, שמטרתו פתיחת שוק החלב לייבוא. בעתירתה מבקשת מועצת החלב לבטל את הצו וטוענת שהוא עומד בסתירה לחוק, גובש בהליך פגום מיסודו ומהווה חלק ממדיניות כוללת שטרם אושרה בממשלה וזוכה לביקורת רבה.

"פתיחת הייבוא תסכל כל אפשרות לתכנון ובהכרח כל אפשרות להסדיר את הענף על כל הההשלכות הנובעות מכך. פתיחת ייבוא תחסל כ-25% מהיקף הייצור המקומי, תגרום לייקור התוצרת המקומית, תגרור הסתמכות על עודפי השוק העולמי, ותביא בעקבות זאת, למחסור ולייקור נוסף במחירי מוצרי החלב", טוענים במועצת החלב.

מועצת החלב טוענת עוד בעתירה, כי שר האוצר יובל שטייניץ חתם על הצו בהליך חשאי: "התברר כי שר האוצר לא המתין לאישור ההמלצות, ועוד באותו יום הזדרז חתם ופרסם את הצו בדבר פתיחת היבוא", נכתב בעתירה. "זאת למרות שישיבות הממשלה שאמורות היו לדון במסקנות הועדה נדחו בשל מחלוקות כבדות בסוגייה", כך טוענת מועצת החלב.

בהתייחס לועדת קדמי נכתב כי "הוועדה קיימה הליך חפוז, חשאי ובלתי תקין. בנוסף צוין כי הועדה "מידרה במתכוון את נציגי משרד החקלאות - המשרד האמון על הנושא, לא התייעצה עם המועצה ולא שמעה את עמדתה, ולא קיימה שימוע כדין לכל הגורמים העוסקים בענף החלב העתידים להיפגע מהמלצותיה".

"הצו מנוגד לעקרונות שבבסיס חוק החלב שאושר במליאת הכנסת לפני חודשים ספורים וקובע כי משק החלב יישען על ייצור מקומי וכי הייבוא ארצה של חלב ומוצריו יתאפשר אך ורק מכוח הסכמים בינלאומיים שישראל מחויבת להם", נכתב בעתירה. "ההמלצה בעניין היבוא, כחלק מהתוכנית הכוללת, אמורה הייתה לקבל את אישור הממשלה, אך זאת לא אישרה את התוכנית הכוללת עפ"י המלצות ועדת קדמי ואין לדעת אם תאשרה אי פעם".