טורקיה מאיימת לנתק כליל את היחסים הכלכליים עם ישראל

הערכות בארה"ב: החלטת נתניהו לא להתנצל לפני אנקרה נובעת מ"שכרון הכח" של ארדואן שהעלה כל הזמן את רף הדרישות מישראל ■ דו"ח או"ם יפורסם מחר, למרות בקשות ישראל וטורקיה לדחות שוב את הפרסום

טורקיה הודיעה לארה"ב שהחלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא להתנצל לפניה על פעולת צה"ל לסיכול המשט הטורקי לעזה, אשתקד, שבה נהרגו תשעה טורקים, לא תישאר ללא מענה ותוביל באופן טבעי להידרדרות נוספת ביחסים בין שתי המדינות. בין השאר בוחנת טורקיה אפשרות לנתק כליל את היחסים הכלכליים בינה לבין ישראל. כך דיווח אתמול (א') העיתון הטורקי "הורייט".

ל"גלובס" נודע, כי למרות האיום הטורקי, החלטת נתניהו להימנע מהתנצלות היא סופית, על סמך הערכה בירושלים, שהתנצלות כזו לא תביא לשיפור היחסים בין אנקרה לירושלים ורק תתרום לחיזוק מעמדו הפוליטי של רג'פ טאיפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה.

ישראל וטורקיה ניסו ללכת זו לקראת זו בחודשים שחלפו, אך בירושלים התגברה התחושה שארדואן מעלה כל הזמן את רף הדרישות שלו. התנהגותו בזירה הבינלאומית, לא רק במגזר הצר של היחסים עם ישראל, מעידה שהוא סובל משכרון כוח, לפי הערכות בישראל. על רקע זה התגבשה מסקנה אצל מקבלי החלטות בירושלים שהתנצלות ישראלית לא רק שלא תכבה את להבות המחלוקת עם אנקרה, אלא היא תעניק "קילומטראז' נוסף" לארדואן בעוד שישראל לא תפיק כל תועלת מכך.

לפי ידיעות בוושינגטון, הפעילה ארה"ב לחץ על ישראל שתנסה להגיע להסכמה עם אנקרה על נוסח של התנצלות, אך ראש הממשלה סירב להתקפל בסוגיה זו, נכון ליום ב' בבוקר. מכל מקום, בהיענות לבקשת ארה"ב, פנתה ישראל למזכיר או"ם, באן קי-מון, בדרישה שידחה שוב פרסום דו"ח של ועדה מטעם או"ם שחקרה את נסיבות תקרית המשט, כדי לאפשר המשך המו"מ עם אנקרה. הדו"ח אמור להתפרסם מחר (ג'). טורקיה הקדימה את ישראל בפניה למזכ"ל לדחות את הפרסום. מכל מקום, המזכ"ל החליט לדחות את הפניות ולפרסם את הדו"ח כמתוכנן.

לפי ידיעות בעיתונות, מכיר הדו"ח בזכותה של ישראל לפעול נגד גורמים שמאיימים על יציבותה ובטחונה, גם במים בינלאומיים. אך המסמך מותח גם ביקורת קשה על צה"ל בגין שימוש בכוח מופרז נגד אזרחים.

לדברי "הורייט", בין צעדי הגמול שבוחנת טורקיה, אם ישראל לא תתנצל, נמצאים הורדת דרג היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות לרמה של מזכיר שני, השעיית כל היחסים הכלכליים והפוליטיים ביניהן, ואיום ותיק יותר: ביקור של ארדואן בעזה. גם אין ספק, שטורקיה תהיה תומכת נלהבת ביזמה הפלסטינית לזכות בהכרה של או"ם כמדינה.

למרות המתיחות בין אנקרה לירושלים, מתנהלת כמעט כסדרה הפעילות הכלכלית ביניהן. מחמט סייפטין ארול, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת גאזי, באנקרה, תיאר את היחסים האלה כך, בראיון לעיתון הטורקי "זאמאן": "היחסים בין ישראל לטורקיה התדרדרו מעט מעל פני השטח, אך עמוק מתחת אין למעשה שינוי ביחסים. מבחינה כלכלית, אנו עדים לירידה מסוימת בתיירות, אך הקווים לא נחצו, וארה"ב לא תתיר לבעלות בריתה החשובות ביותר באזור לחצות את הקווים האלה".

אך ההערכה בירושלים פסימית יותר: בעוד שאין ודאות אם ארדואן ינחית את הגרזן על היחסים הכלכליים, קרוב לוודאי שהוא ינמיך את דרג היחסים הדיפלומטיים. יתר על כן, ישראל מחזיקה שגריר באנקרה. הוא היה אמור לסיים את תפקידו בקיץ, אך נשאר מתוך חשש שהטורקים לא יאשרו את כתב ההאמנה של שגריר חדש. החשש הזה טרם הוסר וקרוב לוודאי שעם שוב השגריר הנוכחי הביתה, ישראל תישאר ללא שגריר בבירת טורקיה.