דיווחים: המתחם של קדאפי בטריפולי נפרץ והלחימה פסקה

(עדכון) - צפו: כוחות נאט"ו והמורדים פושטים על מעונו של קדאפי ■ אמן השחמט הרוסי מסר לסוכנות ידיעות כי שוחח היום עם קדאפי שאמר לו: "אני חי ובריא - אל תאמינו לשקרים"

המורדים בלוב הצליחו לפרוץ הערב (ג') את השער הראשון במתחמו המבוצר של מועמר קדאפי באב אל-עזיזיה בטריפולי והגיעו אל מעונו. בעקבות הכיבוש של המצודה פסקה ההתנגדות, כך מדווחות הרשת הערביות "אל ערביה" ו"אל ג'זירה". סוכנויות ידיעות אחרות מדווחות כי המורדים פרצו לתוך המתחם וכי "ירי שמחה מתערבב בירי הקרבות", דיווחים שונים של עדי ראייה מדווחים על עשן כבד המיתמר מהמתחם. נציין כי השלב האחרון, בו פרצו המורדים למתחם המבוצר, בא לאחר שעות ארוכות בו צבאו המורדים הלובים על שערי מתחמו המבוצר של מועמר קדאפי הצופה על העיר טריפולי. בשלב זה לא ברור היכן נמצא קדאפי עצמו. "אין לנו מושג היכן קדאפי מסתתר", אמר דובר נאט"ו.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות AFP כי אמן השחמט הרוסי, llyumzhinov, אמר כי מנהיג לוב, מועמר קדאפי, אמר לא בשיחת טלפון כי הוא נמצא בטריפולי ואין לו שום כוונה לעזוב את לוב למרות מתקפת המורדים כנגדו. "אני חי ובריא. אני נמצא בטריפולי ואינני מתכוון לעזוב את לוב. אל תאמין לשקרים עליהם מדווחים" כך ציטט ליומזינוב את שיחתו עם קדאפי וציין כי שיחת הטלפון התקיימה היום (ג'), כאשר לדבריו, קדאפי אמר לו כי בנו, מוחמד נמצא לצידו.

לדברי Llyumzhinov, העומד בראש פדראציית השחמט העולמית, אמר לו קדאפי גם " אני רוצה להביע את תודתי לכל אחד בעולם אשר רגיש כלפי העם הלובי. אני בטוח בניצחונינו". ליומזינוב טען בראיון עם סוכנות הידיעות "אני לא פוליטקאי. אני רק מעביר הלאה את המסר שקיבלתי".

נציין כי בימים האחרונים שידרה הטלוויזיה הלובית שידרה תמונות של קדאפי בעת ששיחק שחמט עם ליומזינוב ביוני. ביולי הוא פגש גם את בנו של קדאפי, מוחמד, כך שמאז פרוץ המהומות בלוב היה אומן השחמט אחד המערביים היחידים שפגש את בני המשפחה. אז אמר לו מוחמד כי הכוחות הנאמנים לאביו "מביסים כעת את החולדות מחוץ לעיר" וטען כי הלחימה היא כנגד כוחות נאט"ו ושכירי החרב שלהם ולא ציין את המורדים הלובים.

הלחימה בבירת לוב עדיין לא הסתיימה. במבצע משולב ששמו "מגן מאוחד", עורכים היום (ג') בשעות האחרונות כוחות המורדים בטריפולי מצור על 'באב אל-עזיזיה', מתחם המגורים של מנהיג לוב מועמר קדאפי, בעוד כוחות נאט"ו תוקפים מטרות מהאוויר. עדי ראייה מדווחים על עשן כבד המיתמר מהמתחם.

במהלך מסיבת עיתונאים שנערכת במטה נאט"ו בנאפולי איטליה, אמר דובר הכוחות כי "יש מידע על תקיפה שמתרחשת כעת מהקרקע. המשימה שלנו עוד לא נגמרה. אין לנו מושג היכן נמצא קדאפי, אבל זה לא באמת משנה. אם נגלה שקדאפי מפקד על כוחותיו ממקום מסויים, לא נהסס לתקוף אותו".

דובר נאט"ו קרא לכוחות של קדאפי להיכנע, והדגיש: "זה הפרק האחרון של משטר קדאפי. הוא בדרך למטה. סופו של קדאפי לעמוד למשפט בפני עמו שלו. אנו נמשיך להגן על האוכלוסיה האזרחית".

המורדים הלובים, שכבר חגגו בכיכר המרכזית של הבירה טריפולי וקיבלו את ברכתן של אומות העולם, מוצאים את עצמם כאמור שוב נלחמים מול המעוז האחרון של תומכי קדאפי. רשת "אל-ג'זירה" מדווחת על קרב קשה בלב טריפולי, במתחם "באב אל-עזיזיה" בו נמצא ככל הנראה מועמר קדאפי. לפי הדיווח העדכני ביותר, המורדים הגיעו לשערי המתחם.

עשרות מתומכי קדאפי נהרגו

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, עשרות מתומכיו של קדאפי נהרגו בקרבות במתחם ביומיים האחרונים. במקביל, ברחובות בירת לוב נמשכת הלחימה בין הסמטאות סביב מצודתו של קדאפי בכיסי התנגדות נוספים. גם הקרבות האלה מותירים מאות הרוגים. אמש פורסם שכבר יותר מ-1,200 בני אדם נהרגו עד כה בלחימה בטריפולי.

בנו של קדאפי סייף אל-איסלאם, שסומן כיורש העצר והוגדר כמבוקש על ידי בית הדין הבינלאומי, טרף את הקלפים לאחר שנתן הופעה לילית סמוך למלון בו מתרכזים הכתבים הזרים במדינה, וזאת לאחר שדווח כי נעצר. רשתות הטלוויזיה הערביות מדווחות שאל-איסלאם ואחיו מוחמד אמנם נעצרו, אבל שוחררו ברצף אירועים לא ברור. על פי דיווחים מהשטח - הם ממשיכים להוביל חוליות של נאמני המשטר הישן.

לפי דיווח היום באל-ג'זירה, סייף אל-איסלאם שוהה במתחם באב אל-עזיזיה ואמר לעיתונאים: "טמנו למורדים מלכודת ושברנו להם את הגב. אנחנו מנצחים". הוא פנה לתומכי קדאפי ואמר: "הרימו את נשקכם! אינשאללה, נתקוף היום את העכברושים".

אמש אמר סייף אל איסלאם, כי "טריפולי בשליטתנו, אני מבטיח שהכל בסדר". סייף הגיע לבית מלון בשעת לילה מאוחרת כשהוא מחוייך, מניף את אגרופיו באוויר, מנופף ולוחץ ידיים לתומכים רבים שהקיפו את רכבו מחוץ לבית המלון. "אני פה כדי להפריך את השמועות", אמר אל-איסלאם לעיתונאים. "המלחמה בלוב היא מלחמה של טכנולוגיה ואלקטרוניקה שמטרתה ליצור כאוס וטרור במדינה. הם גם הביאו כנופיות חמושות דרך היבשה ודרך הים", הוסיף.

סייף נשאל האם אביו בריא ושלם ונמצא בטריפולי והשיב: "כמובן". סייף גם נשאל מה דעתו על כך שהוא מבוקש על ידי בית המשפט הבינלאומי בהאג בחשד לביצוע פשעים נגד האנושות השיב בנו של קדאפי "לעזאזל עם בית הדין הבינלאומי".

אחרי חודשים עקובים מדם: אופוריה בלוב

בתום חודשים של מאבק אכזרי ועקוב מדם, נדמה כי הקרב שניהל אתמול מועמר קדאפי בניסיון להיאחז בכיסאו הוכרע - לטובת המורדים. הכיכר הירוקה שבלב הבירה טריפולי נפלה בקלות וכמעט בלי ירי. את רחובותיה שוטפים המונים שחברו למורדים, בעוד שקווי ההגנה של החטיבות הביטחוניות של קדאפי נעלמו כלא היו.

ברחבי לוב שוררת הערב אווירה של אופוריה: "זהו חסד האל", אמר אחד האזרחים שיצאו לרחובות - כשרבים מהם הניפו את דגלי לוב של טרם עידן קדאפי. "דמם של האנשים שנהרגו לא נשפך לשווא".

כמו אנשי המגן שלו, לא ברור היכן שוהה קדאפי עצמו וכיצד נעלם כלא היה בסיס התמיכה שלו. טרם ההכרעה הסופית כבר ניתן לקבוע כי שליט ערבי שלישי נפל - ואין הוא האחרון בסביבה. בקרב מנהיגי העולם עדיין נותרו שאלות פתוחות בכל הנוגע להתרחשויות בלוב: מה יעלה בגורלו של הנפט הלובי, מי יירש את קדאפי, ואולי השאלה שעשויה ללוות אותנו עוד מספר שבועות או חודשים - היכן מסתתר המנהיג הלובי? ומה יעלה בגורלו אם וכאשר ייתפס.