חלוץ טוב לא מחמיץ הזדמנות כזאת

משכורת של 20 מיליון אירו בשנה שכנעה את אטו לחתום באנז'י מחצ'לקה הרוסית ■ הסיפור, כמו תמיד, מתחיל ומסתיים באוליגרך שקונה קבוצת כדורגל וחושב איך תוכל לעזור לו פוליטית

צריך לשפשף טוב-טוב את העיניים כדי להאמין: סמואל אטו, חלוץ ששיאו אמנם מאחוריו, אבל בכל זאת מדובר על שחקן בן 30 שעדיין יכול לשחק ברמות הכי גבוהות - עוזב קבוצת פאר כמו אינטר ועובר לשחק בליגה הרוסית החלשה יחסית. רק שהאינטרס של אטו לעזוב את מילאנו לא קשור בכלל לכדורגל נטו. משכורת של כ-20 מיליון אירו בעונה בקבוצת אנז'י מחצ'לקה תהפוך את הקמרוני לכדורגלן המרוויח בעולם (לפני כריסטיאנו רונאלדו שמקבל כ-12 מיליון אירו בשנה בריאל).

ההשקעה המטורפת של אנז'י באטו לא נגמרת רק במשכורת: אינטר תקבל בתמורה למכירתו דמי העברה של כ-27 מיליון אירו, לפי דיווחים באיטליה.

איך מצליחה קבוצה כזאת שולית, שנוסדה רק ב-1991 ורק בשנה שעברה חזרה לליגה הבכירה ברוסיה אחרי 8 שנים בליגת המשנה, לגייס כל כך הרבה מזומנים? כמו תמיד ברוסיה, כשהאוליגרכים פותחים את הארנק, אפילו גדולי השחקנים בעולם לא מצליחים לעמוד בפיתוי.

***

לאוליגרך של אנז'י, המשכורת של אטו לא תזיז כלום בכיס. הונו של סוליימאן קארימוב נאמד על-ידי מגזין "פורבס" ב-7.8 מיליארד דולר. קורות החיים של קארימוב, 45, מרשימים במיוחד: הוא בוגר הפקולטה לכלכלה של אוניברסיטת דאגסטן, המחוז ברוסיה שבו נולד; הוא השלים שנתיים מלאות של שירות בצבא האדום בשנות ה-80' בחיל הטילים האסטרטגיים; הפורטפוליו העסקי שלו כולל השקעות מוצלחות בנפט, פלדה, תעופה, תקשורת, נדל"ן, מלונאות, כימיקלים וזהב; והוא אפילו פוליטיקאי רם-דרג: משמש כחבר מטעם מחוז דאגסטן במועצת הפדרציה של רוסיה (תפקיד המקביל לסנאטור בשיטת הממשל האמריקנית).

כנראה שדווקא הפעילות הפוליטית של קארימוב היא זאת שהובילה אותו להשקיע בכדורגל: זאת דרך מצוינת לקדם את עצמך מבחינה תדמיתית, וחשוב יותר מכך - מבחינה אלקטורלית. אז קארימוב עשה מעשה: בסוף 2010 רכש את אנז'י, מועדון הכדורגל הבכיר של מחצ'לקה, בירת מחוז דאגסטן השוכנת על גדות הים הכספי. בראיון ל"ספורט אקספרס", הוא הסביר שהמטרה שלו היא "להפוך את אנז'י לאחת מארבע-חמש קבוצות הכדורגל הטובות בעולם, ולהביא אותה בכל שנה לשלבים המאוחרים של ליגת האלופות".

כדי לנסות להפוך את הדיבורים למעשים, החל קארימוב להחתים שורה של שמות גדולים. הראשון להגיע היה המגן הוותיק רוברטו קרלוס, שהחליט בגיל 37 לעזוב את קורינתיאנס מהליגה הברזילאית, שם כבר היה בטוח שיסיים את הקריירה בשקט. אבל כשקארימוב הניח לו על השולחן חוזה בסך 15 מיליון אירו לשנתיים, קרלוס לא שקל לסרב, והצהיר לאחר חתימתו ש"אתרום באופן קבוע חלק משכרי לבתי חולים".

ברוסיה חשבו שמדובר בתרגיל יח"צ זול שנועד להעלות קצת לכותרות את קארימוב. אבל האוליגרך המשיך להדהים כשהחתים זר ברזילאי נוצץ נוסף: החלוץ דייגו טארדלי, אקס סאו פאולו ופ.ס.וו איינדהובן, שנקנה עבור 4 מיליון אירו. בחודש האחרון הצטרף לרשימה גם יורי ז'ירקוב, עבורו שילמה אנז'י לצ'לסי האנגלית כ-15 מיליון אירו.

באנז'י עדיין אין קבוצה שיכולה להתחרות ברצינות בליגת האלופות כמו שקארימוב היה רוצה, אבל בליגה הרוסית הולך לה לא רע העונה: היא מדורגת אחרי 21 מחזורים במקום הרביעי, שמוביל להשתתפות בליגה האירופית.

***

הבעיה היחידה כרגע של קארימוב היא שבמקום הכרה ציבורית ועלייה בפופולאריות שלו, הוא זוכה לקבל לא מעט ביקורות מתושבי דאגסטן, מהמחוזות היותר עניים ונגועים בשחיתות ופשע ברוסיה. לטענת חלק מהדאגסטנים, הכסף שמבזבז קארימוב על קבוצת הכדורגל היה צריך להיות מושקע בתשתיות ראויות עבור 3 מיליון תושבי המחוז. כדי להדוף את הביקורות, הצהיר קארימוב כי ישקיע מכיסו הפרטי 1.4 מיליארד דולר בבניית שדה תעופה בינלאומי חדיש במחוז, בבניית אצטדיון כדורגל מודרני שיהיה חלק מקומפלקס ספורט ענק, ובתשתיות נוספות במחוז.

חוץ מענייני התדמית, יש סיבה נוספת לבחירה של קארימוב להקים קומפלקס ספורט: כדי שהקבוצה תוכל מעשית להתחיל סוף סוף לייצג כמו שצריך את מחצ'לקה - כיום אנז'י מתאמנת בקראטובו, פרבר של מוסקבה, ונוסעת למחצ'לקה כדי לקיים את משחקי הבית שלה. בנוסף, הזרים היקרים והמפונקים של הקבוצה יוכלו להתגורר בקומפלקס החדיש והמאובזר. נכון לעכשיו, שחקנים כמו קרלוס וטארדלי מסרבים לגור במחצ'לקה, שלא מספקת פתרונות דיור נורמליים למולטי-מיליונרים שכמותם.