ב"י לבנקים: האשראי לנדל"ן מסוכן; תפרישו יותר

בישיבה החודשית של הוועדה המייעצת לפני כמה שבועות נאמר: "ההפרשות אינן משקפות את הסיכון בתיק האשראי" ■ מדובר באמירות נדירות ובוטות מצד בנק ישראל ■ מנהלי הבנקים הביעו בישיבה דאגה עקב שאלות שקיבלו מלקוחות בחו"ל לגבי מתן משכנתאות בשטחים

בנק ישראל העביר מסר למנכ"לי הבנקים כי ההפרשות לחובות מסופקים נמוכות מדי ואינן משקפות את הסיכון, כך נודע ל"גלובס". מפרוטוקול הישיבה החודשית של הוועדה המייעצת למפקח על הבנקים, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי המפקח על הבנקים דודו זקן הביע דאגה עמוקה מהרמה הנמוכה של ההפרשות שביצעו הבנקים. זאת, לאור ההאטה הכלכלית והמצב בעולם.

"ההפרשות להפסדי אשראי שנכללו בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2011, לא עומדות בציפיות של הפיקוח על הבנקים ואינן משקפות את הסיכון הגלום בתיקי האשראי של הבנקים כפי שאנו מעריכים אותו", אמר זקן בפתח הדיון, שנערך לפני כמה שבועות, והוסיף כי הוא מוטרד מאוד ומבקש כי הבנקים יקדישו לכך תשומת לב מיוחדת.

ברבעון הראשון השתנתה שיטת ההפרשות של הבנקים וההפרשות היו אפסיות - הן עמדו על 61 מיליון שקל בהשוואה ל-642 מיליון שקל ברבעון המקביל והפרשות של 3.1 מיליארד שקל בכל שנת 2010. שיעור ההפרשה היה 0.03% מתיק האשראי בהשוואה ל-0.4% בשנת 2010.

יצוין כי אמירות כאלו מצד בנק ישראל נדירות ביותר ובדרך כלל נעשות באופן עקיף ולא בצורה כה חדה ובוטה. נראה כי בבנק ישראל מודאגים מאוד מאיכות תיק האשראי בבנקים. זאת בין היתר על רקע העלייה החדה במשקל האשראי לנדל"ן ולדיור. בנוסף, מאז הישיבה, המצב בכלכלה העולמית רק הורע.

בישיבה השתתפו מלבד זקן, מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן, מנכ"ל דיסקונט ראובן שפיגל, מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס, מנכ"ל הבינלאומי סמדר ברבר צדיק, יו"ר אגוד זאב אבלס, רו"ח גד סומך, אריה מינטקביץ', רו"ח יצחק סוארי ומנכ"ל אגוד הבנקים משה פרל.

אחד הנושאים שמטרידים את בנק ישראל הוא כאמור החשיפה לנדל"ן. על פי הנתונים, בסוף 2010 היוותה החשיפה של הבנקים לענפי הדיור והנדל"ן כשליש מסך תיק האשראי, כאשר האשראי לדיור עצמו עלה בשנת 2010 ב-16%, כפול משיעור עליית האשראי. בנק ישראל הגדיר לאחרונה את האשראי לנדל"ן כאשראי ברמת סיכון גבוהה, "כשמחירי הדירות גבוהים צריך להיזהר באשראי לנדל"ן", אמר זקן במסיבת עיתונאים לפני שבועיים.

לא מספיק זמן

נושא נוסף שעלה בישיבה הוא הנחיות הנזילות של בנק ישראל שמחייבות את הבנקים לשמור כרית נזילות לתקופה של 30 יום. לדעת יונס במקרה של משבר, נזילות ל-30 יום לא תספיק כיוון שמשבר, אם יתרחש, יתפתח במהירות רבה יותר. "הדרישה להתייחס לתרחיש לחץ מערכתי לאופק זמן של 30 ימים חסרת משמעות במציאות הישראלית. בנק ישראל יצטרך להביא בחשבון כי לחץ מערכתי במערכת הבנקאית המקומית יחייב, ללא ספק, התערבות בנק ישראל במועד מוקדם יותר", אמר יונס.

שאלות על משכנתאות ביו"ש

יונס גם היה מוטרד מהיכולת של הבנקים לנהל נזילות ברמה הקבוצתית: "חסרים כלים לחברות האם הבנקאיות להכתיב או לכפות התנהלות על חברה בת בנקאית". רו"ח סוארי התנגד לעמדת יונס ואמר כי "אין היגיון לבחון את סיכון הנזילות בקבוצה הבנקאית במאוחד. כל בנק נדרש לעמוד בדרישות בעצמו".

עוד הביעו מנהלי בנקים דאגה משאלות שמופנות אליהם מגורמים זרים עקב מתן משכנתאות להתיישבות ביהודה ושומרון. יונס טען כי "גורמים בחו"ל העוסקים באחריות תאגידית והתנהגות אתית של משקיעים מוסדיים ובנקים, מתכתבים עם מזרחי טפחות בנושא מתן משכנתאות בשטחים".

שפיגל הוסיף כי משקיעים מסקנדינביה הפנו לדיסקונט שאלות דומות לגבי מדיניות בנק דיסקונט "בעניין מתן משכנתאות בשטחים". זקן לא התייחס לעניין.

הוצאות להפסדי אשראי
 הוצאות להפסדי אשראי