טרכטנברג, אתה מדבר יותר מדי

אני הייתי מציע לטרכטנברג להוציא לחופשה את הבלוג ולדבר פחות. עכשיו צריך עשייה

האמת היא שאנחנו לא ממש מכירים את מנואל טרכטנברג. למרות שהוא שימש בתפקידים בכירים כמו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, במוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע וטכנולוגיה, וכראש התכנית במדע, טכנולוגיה וכלכלה בטכניון.

כל התפקידים והתארים האקדמאיים מרשימים מאוד, וגם הוא כאדם נראה מאוד נחמד, חייכן, תרבותי. בהחלט מינוי ראוי לבדיקת גורמי המצוקה החברתית.

קלישאות ואמיתות ידועות

הבעיה היחידה הנראית, לפי שעה, לעין, ובעיקר לאוזן, היא פטפטנות יתר. לחלק מתופעה אחראי טרכטנברג בקולו, וחלק בקולמוסו. הנה כמה מהתבטאויותיו האחרונות: "דרוש שינוי עמוק בסדר העדיפויות - יותר חינוך ופתרונות דיור; פריצת מסגרת התקציב לא תוביל לשינוי; מי שרוצה יותר מא' יקבל פחות מב'".

שלא תבינו אותי לא נכון, זה לא שדברי טרכטנברג מופרכים או מזיקים. הם פשוט מיותרים. בכללו של דבר, הוא מדבר בקלישאות ידועות, מציין אמיתות ששמענו אותן כבר אלפי פעמים במהלך השנים.

המעמד החדש

מה שטרכטנברג לא הפנים עדיין, כנראה, זה את המשמעות של מעמדו החדש. למרות התפקידים הרמים בהם עסק, הוא מעולם לא היה בעין הציבור. לא ממש. והראיה היא שרבים מאיתנו לא הכירו את שמו.

בתקופה ההיא, של האלמוניות היחסית, הוא היה יכול לדבר כרצונו, זה בקושי היה זוכה לאזכור שולי בתקשורת, אם בכלל. פתאום כל מילה שלו היא כותרת של עמוד ראשון ונראה שטרכטנברג עדיין לא התרגל לכך. בעצם, נראה שהוא מאוד נהנה מכך. כי דבר אחד כן למדנו על טרכטנברג, חשוב לו לומר את דעותיו, ועוד יותר חשוב לו שהן יישמעו וייקראו. וזה, במצבו החדש, קצת בעייתי.

הבלוג

מה שמביא אותי אל הבלוג של טרכטנברג, אליו התוודענו רק לאחרונה. כדרכם של בלוגרים, טרכטנברג מביע שם את מחשבותיו ואת דעותיו בכל דבר ועניין. זה בסדר לאדם פרטי, או אפילו עבור יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. כשמדובר ביו"ר הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, זה סיפור אחר. המילים שלו לא רק זוכות לכותרות, אלא גם לפרשנויות שאינן מטיבות עם עבודת הוועדה.

"נעשה ואז נדבר"

אני הייתי מציע לטרכטנברג שיוציא את הבלוג שלו לחופשה עד לסיום עבודת הוועדה שלו. במקביל, כדאי שידבר פחות לתקשורת. דברנים יש לנו מספיק. לכך מצפה הציבור מטרכטנברג ומהוועדה שלו. את מה שיש לו לומר, שישמור עד לאחר סיום עבודת הוועדה. הרי היא הוקמה בשביל לבדוק, אז למה לדבר לפני שיש ממצאי בדיקה?

למשל: טרכטנברג אומר שבשום אופן אסור לפרוץ את מסגרת התקציב? אולי זו עמדה נכונה, אבל אולי הוא ישנה את דעתו לאור ממצאי הוועדה שלו? וזה נכון גם לגבי הדעות האחרות שטרכטנברג משמיע.

בקיצור, טרכטנברג, עזוב את הדיבורים והבלוגים לפוליטיקאים, אתה התרכז בעשייה, בבחינת "נעשה ואז נשמיע".