בצל נפילת מועמר קדאפי: לאן מועדות פניו של הנפט?

ההשקעה בנפט שוב עולה על השולחן: מה הן התחזיות לגבי מחירו והאם נפתח כאן חלון הזדמנויות? ■ 4 מומחים מנסים לענות על השאלות הבוערות

נפילת משטרו של מועמר קדאפי בלוב השבוע, שלחה המוני לובים צוהלים לרחובות. יחד עמם, שחררו גם מנהיגי המערב אנחת רווחה, בציפייה לחידוש הפקת הנפט במדינה ולירידת מחירו בעולם. האם כדאי למשקיע לבסס החלטת השקעה על סמך אירועים אלו, ומה צפוי עתה למחיר הנפט?

כדי לענות על שאלות אלו כינס "גלובס" ארבעה מומחי סחורות, אך כפי שתראו מיד - גם הם חלוקים בדעתם ביחס להשפעת האירועים האחרונים על מחיר הנפט.

לפי הערכות, עצירת יצוא הנפט מלוב, אשר עד לפני כחצי שנה הייתה היצואנית ה-12 בגודלה בעולם, הוסיפה למחירי חבית נפט אירופאי מסוג Brent - המהווה בנצ'מרק לכשני שלישים מעסקאות הנפט בעולם - כ-15-10 דולר. עם זאת, מאז חודש מאי הביאו החששות מהאטה כלכלית עולמית לירידה של כ-15% במחיר ה-Brent וכ-25% בנפט מסוג WTI (טקסס מתוק), והם עומדים כיום על 109.2 ו-85.2 דולר בהתאמה.

"ייקח זמן עד שלוב תחזור לתפוקה מלאה. יש נזק גדול לתשתיות, ולא בטוח עד כמה השלטון החדש יהיה יציב. אך בשל הגדלת התפוקה מסעודיה, אין כיום מחסור אמיתי בנפט. לכן המחירים לא צפויים לעלות, אלא אף לרדת בשל ההאטה שתבוא בחודשים הקרובים", מציין אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש. להערכתו, מחיר ה-WTI ימשיך לרדת עד ל-75 דולר. "מחיר הנפט עדיין לא מגלם את מלוא החולשה", הוא מדגיש. "ארה"ב ואירופה הן עדיין הצרכניות הגדולות של נפט, ולירידת הביקושים הריאליים תהיה השפעה גדולה".

בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כיוון, מעריך כי "חברות הנפט הפועלות בלוב יחלו לייצא נפט בתוך חודשיים-שלושה, כאשר חזרה לתפוקה מלאה תגיע תוך חצי שנה עד שנה, וזה בהחלט יוריד את המחירים". לדבריו, ישנו ביקוש גדול מאוד לנפט הלובי הנחשב איכותי יותר. "לחברות הללו יש יכולות לעבוד יום ולילה, והן ידביקו את הפער מהר ממה שמעריכים".

בנוסף, מציין מוזס את סיומה הקרוב של עונת הנסיעות והתיירות בעולם כגורם שיתמוך בירידת המחיר, ובדומה לזבז'ינסקי גם הוא סבור שההאטה הכלכלית תשפיע על הביקושים. בשורה התחתונה, מוזס מעריך כי מחיר הנפט מסוג WTI ירד מתחת ל-80 דולר, ובתחילת 2012 יגיע אף ל-70 דולר לחבית.

לעומתם, מחזיקים אורי בירמן, מנהל דסק גלובלי בכלל פיננסים, ואורן קפלן, סמנכ"ל בבית ההשקעות מיטב, בדעה שורית. "הנפט הוא הזדמנות קנייה מעניינת מאוד, ו-100 דולר לחבית הוא מחיר סביר", אומר בירמן. קפלן סבור כי הירידות האחרונות בשווקים הן תיקון, וכי המצב אינו דומה כלל ל-2008. על כן, לדבריו, "ה-WTI יכול להיות מעל 100 דולר, ובתרחיש אופטימי אף להגיע ל-120 דולר במהלך השנה הקרובה".

אין מחירי מבצע

בירמן אינו סבור שהביקושים לנפט יקטנו. "הברנט יושפע כנראה מלוב, אך עד לא מזמן הצפי לשנה קדימה ל- WTIהיה 120 דולר, ולא השתנה מאז כלום. הנתונים הכלכליים בארה"ב הם מעורבים ולא רק שליליים", הוא מדגיש. להערכת בירמן, הודעה חיובית של נגיד הפד בן ברננקי ביום שישי הקרוב, על תכנית תמריצים נוספת, עשויה לשמש טריגר להיחלשות הדולר ולעלייה בסחורות, המתאפיינות בקורלציה הפוכה אליו. "צריך לזכור גם את סין, שהפכה לשוק רכב משמעותי הצומח בקצב מאוד גבוה", הוא מוסיף, ומציין שמשרד האנרגיה האמריקני צופה השנה עודף ביקוש על היצע של 490 אלף חביות ליום ו-420 אלף ב-2012.

"פוזיציה לכמה חודשים היא בהחלט משהו שאפשר להרוויח ממנו, אך לא מדובר במחירי מבצע. הנפט יעלה, שכן להערכתי אנו לא לקראת מיתון חוזר ויש מומנטום בסיסי חיובי לקומודיטיס", אומר קפלן. "אנחנו ממש לא ב-2008, אנו במהלכו של תיקון, וכמו בכל תיקון הוא לא מודיע על זהותו מראש".

לדעתו, הפער במחיר בין הברנט ל-WTI, העומד כיום על 24 דולר, הוא המעניין. "מדובר בשיא של 20 שנה במרווח. עד כה מחירם היה שווה פחות או יותר, עם פער קטן לטובת ה-WTI שנחשב לאיכותי יותר. המרווח צריך להצטמצם בעיקר על רקע סיום המשבר בלוב, ולכן אסטרטגיית לונג WTI ושורט Brent יכולה להיות מעניינת יותר מלהמר על כיוון הנפט".

קרנות סל הן דרך פופולרית ופשוטה למעוניינים בחשיפה לנפט. USO, העוקבת אחר מחיר חוזה עתידי קצר מסוג WTI, היא הנזילה והגדולה ביותר. נציין עם זאת, שבשל עלויות גלגול חודשיות של חוזים עתידיים, העקיבה איננה מדויקת. בארץ קיימות תעודות הסל תכלית נפט, קסם נפט וקסם נפט שקלי, העוקבות אחר מחיר חוזה עתידי קצר מסוג ברנט, אך במידה שאכן אפקט ההפיכה בלוב יוריד את מחירו, ייתכן שחשיפה ל-WTI עדיפה.