ונצואלה, אין דומה לו

הסרט הופק לפני מחלתו של צ'אבס, אבל אפשר ללמוד ממנו על המנגנון הנפשי של תומכיו

"המופע של הוגו צ'אבס", ה' 20:10, ערוץ 8

לפני כשנה וחצי, עת שודר הסרט הזה לראשונה, המלצתי עליו לקוראי "גלובס", אך מאחר שלא רבים נחשפו אליו, הנה הוא שוב בשעת שידור נוחה יותר, כלומר ממש עוד מעט.

את נשיא ונצואלה, דמות שנויה במחלוקת, נדמה שאין צורך להציג. גם מבקריו החריפים יודו שלא רבים הפוליטיקאים בעולם שניחנו בכריזמה כשלו. הוא החל את דרכו הפוליטית דווקא כמארגן הפיכה צבאית שכשלה ושלחה אותו לכלא לתקופת מאסר ממושכת (מדהים לכמה מנהיגים פוליטיים יש פרק כזה בביוגרפיה שלהם!) והתפתח להיות מנהיג שיש מי שרואה בו לא יותר מקריקטורה, אבל יש רבים שרואים בו איום ממשי על ההגמוניה של ארצות-הברית בדרומה של היבשת.

הסרט הופק לפני מחלתו המתוקשרת של נשיא ונצואלה, אבל אפשר ללמוד ממנו על המנגנון הנפשי של תומכיו, שרבים מהם גילחו את שיער ראשם השבוע כאקט של הזדהות עם המנהיג הנערץ.

לצ'אבס יש תוכנית אירוח בטלוויזיה: מוזיקה, בידור, ראיונות ובעיקר פולחן אישיות, במופע ססגוני שכובש את נפש הציבור, בעיקר את השכבות החלשות שלו. בעוד אצלנו עסקו השבוע לא מעט ב"ניו-מדיה" כפלטפורמת השיווק של ועדת טרכטנברג, מדהים לראות איך נשיא ונצואלה עושה שימוש וירטואוזי באולד-מדיה.

בסכנת הכחדה

"רצח באוריינט אקספרס", "כוכב הקופים", ו' מ-12:07, "יס 3", "יס 4"

שני סרטים שמשודרים כמעט במקביל, שתי קלאסיקות קולנועיות, ובכל זאת הבדל תהומי ביניהם: "רצח באוריינט אקספרס" (12:07, "יס 4") נותר גם אחרי כמעט 40 שנה, אחד מסרטי המתח הטובים שאפשר לבקש: מופת לכתיבה (אגאתה כריסטי כמובן), בימוי (סידני לומט) ומשחק (שון קונרי, אינגריד ברגמן, לורן באקול, ומעל כולם: אלברט פיני כהרקול פוארו). "כוכב הקופים" (13:00 "יס 3") לעומתו, הוא קלאסיקה שכדאי לצפות בה שוב בעיקר כדי לקבל פרספקטיבה על הסרט החדש בסדרה, להיזכר בחיבה בצ'ארלטון הסטון, וכן, גם בשביל הרגע ההוא שבו, על חוף הים, נגלים שרידיו של פסל החירות, שמלמדים שהעלילה לא מתרחשת בכוכב אחר, אלא כאן - רק בעידן אחר.

נחזור ברשותכם לרכבת ההיא, שהעיבוד הקולנועי הוסיף לה פן שלא היה קיים ביצירה הספרותית: זהו רקוויאם לעולם הולך ונעלם, עולם שבו בעלי "דם כחול", נדחקים הצידה מפני "חוג הסילון" (שבעצמו כבר נדחק הצידה על-ידי הדור הבא, משהו שלומט, הבימאי, לא ידע בעת העבודה על הסרט ב-1974, ימי התהילה של אותו "חוג סילון").לא רק רצח מתרחש על הרכבת המפוארת ומחשיד את נוסעיה נשואי הפנים, אלא היעלמותה של אירופה הקלאסית, על הטוב והרע שבה.

מהבחינה הזאת לפחות, נפגשים שוב שני הסרטים: שניהם עוסקים במינים שנמצאים בסכנת הכחדה.