הסכם היסטורי בטעם מר: הרופאים חתמו על הסכם עם האוצר

חתמו על ההסכם ללא טקסים וחגיגות ■ יו"ר ההסתדרות הרפואית נותר מתוסכל למרות ההישגים הגדולים, בעיקר לנוכח גל ההתנגדות להסכם מהרופאים בשטח

מעל 24 שעות לאחר שגובש ההסכם בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר, חתמו עליו הערב (ה') הצדדים בחדר שנסגר בפני התקשורת, ללא טקסים חגיגיים. אפילו צלמי העיתונות לא הורשו להיכנס, למעט צלם שהזמינו הצדדים. זה הסיפור של היום: אחרי 159 ימי מאבק, ליו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אין מצב רוח לטקסים. הוא סירב לערוך מסיבת עיתונאים משותפת עם האוצר, למרות ההישגים הגדולים שהוא בעצמו מייחס להסכם הזה. אידלמן מרגיש שהתישו אותו במתכוון, שאפשר היה לחתום על הסכם דומה הרבה קודם.

בשני הצדדים למו"מ הגדירו את ההסכם שגובש כהסכם היסטורי, כזה שמעניק תוספות שכר חסרות תקדים לרופאים בפריפריה ולעוסקים במקצועות שבמחסור. עם זאת, בעוד שבאוצר יכולים לסמן עוד מאבק שהגיע לסיום, המאבק של אידלמן רק מתחיל. הוא ניצב בפני מתמחים שעדיין מאיימים להתפטר, רופאים ממרכז הארץ שמשוכנעים כי הם משלמים את מחיר ההטבות לפריפריה, ומנהלי בתי חולים גדולים שכועסים על כך שוויתר על הדרישה להחזיר את שירותי הרפואה הפרטיים אל כותלי המערכת הציבורית. אידלמן חושש להיזכר לא כמי שהביא הישגים חסרי תקדים, אלא כיו"ר ההסתדרות הרפואית הראשון שהסכים לשעון נוכחות, ולחיוב רופאים מומחים בביצוע תורנויות.

זמן קצר לפני החתימה המתוכננת, שוב אירע פיצוץ בין הצדדים. "זה לא יכל להיות", צעק הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין. גם המגשר, יצחק פטרבורג, נקרא אל חדר הישיבות. פטרבורג אמר בשיחות סגורות כי הוא לא מבין מדוע מיהרו אתמול הצדדים להודיע על המוגמר, ואז שוב חזרו להתעכב על הפרטים הקטנים. כך למשל, אתמול התברר לרופאים כי המענקים שיועמדו לטובת רופאים שיעברו לפריפריה מוגדרים בהסכם כהלוואה עומדת, כאשר הלוואה מחויבת במס גבוה יותר ממענק. באוצר הסכימו לשנות את הנוסח לכדי מענק, אבל בדרך עלו עוד אינספור מוקשים משפטיים אחרים.

ההתנהלות הזו של הצדדים משקפת במידה רבה את חוסר האמון ששרר ביניהם מאז תחילת המאבק, ונותר עד הרגעים האחרונים שלו. דקות לפני החתימה יצא אידלמן מחדר הישיבות, חלץ את נעליו ונשכב לישון על אחת הספות של המלון בו שוהים הצדדים. ברגע של נחת קומי, הגיע סגן שר האוצר יצחק כהן, שתקף את אידלמן חדשות לבקרים במהלך המו"מ, והסיט עבורו את הווילון. כהן נראה מרוצה מאוד מעצמו, אידלמן בעיקר עייף.