להשקיע בשוק דובי

דווקא כשהבהלה שולטת בשווקים, ישנה הזדמנות לבנות תיק רווחי, סלקטיבי ומעניין

מדד המניות העולמי ירד ב-19% מה-2 במאי ועד ה-19 באוגוסט, מדד המניות של הארצות המתפתחות צנח ביותר מ-24%. העולם נמצא בשוק דובי עם תיקונים טכניים מזדמנים, הגיע הזמן לשינוי החשיבה בקרב המשקיעים.

המשבר הנוכחי בשווקים הפיננסים הבינלאומיים שונה מהמשבר של 2008 בעוד אז המשבר היה בעיקר משבר האשראי בשוק הסיטונאי שמנע ממוסדות פיננסיים לגייס מימון ואילץ אותם להקטין את המינוף הפיננסי. לכן, נאלצו מוסדות עם מינוף פיננסי גבוה, כמו בנקי השקעות, עברו תהליך החלמה קשה, ומכאיב של צמצום האשראי והמינוף. עליית הסיכון העסקי וצמצום האשראי הביאו גם למשבר בכלכלה הריאלית.

המשבר הנוכחי הוא בעל מאפיינים שונים מהמשבר הקודם: התנודתיות החזקה ביותר היא בשוקי המניות בעוד ששוקי האג"ח ושערי החליפין אינם מגלים תזזית דומה; אין משבר בזמינות האשראי בארה"ב; ובניגוד לשוק המניות, מחירי הסחורות עדיין מחזיקים מעמד.

קיימים ארבעה הסברים למשבר הנוכחי:

1. קרנות גידור ואחרות מורידות את המינוף הפיננסי כדי להיות נזילות יותר - ההיצע הגדול של מניות, או הקטנת החשיפה למניות דרך מכשירי נגזרות כמו אופציות ושווקים עתידיים - שכה חביבים על קרנות הסיכון, מורידים את המחירים של מדדי המניות ברחבי העולם. פעולה זו נובעת מהנטייה להוריד את רמת הסיכון שבקרנות אלו בזמנים שאי הוודאות עולה.

2. הערכה מחודשת של שעור הצמיחה כלכלית בארה"ב, באירופה ואפילו בסין - עד חודש מאי שלטה דעת הקונסנסוס שהכלכלה האמריקנית הריאלית נמצאת בהתאוששות והמשבר החמור של 2008 כבר מאחורינו. הנתונים האחרונים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקנית מקרטעת וייתכן שהצמיחה הכלכלית תהיה אנמית בדומה למתרחש ביפן כבר יותר מעשור.

המאבק המר בין המפלגה הדמוקרטית והנשיא לבין המפלגה הרפובליקנית, הורידה את האמון בשיטה האמריקנית והוסיפה לפרמיית הסיכון של ארה"ב. אפילו הצמיחה הכלכלית המופלאה של סין על פני הדור האחרון נמצאת בסימן שאלה. האינפלציה בסין נוסקת ומדד המחירים בחודש האחרון הגיע ל-6.5%. אינפלציה בשיעור כזה דורשת צעדי ריסון בגידול הכסף והאשראי שנוטים להפחית את הפעילות והצמיחה הכלכלית בזמן הקצר ואולי גם הבינוני.

גם הצמיחה הכלכלית באירופה נראית לאחרונה נמוכה יותר משסברו. אפילו בגרמניה - מדינת המפתח של גוש היורו שעד לאחרונה רשמה פעילות כלכלית בריאה - נכנסה ברבעון השני לסטגנציה עם סימנים מדאיגים לעתיד.

3. הבעיות עמוקות באירופה - הבעיות באירופה נתפסות לאחרונה כעמוקות יותר מאשר האטה או קיפאון כלכלי בלבד, וברקע רבים המאמינים כי גוש האירו אולי לא יחזיק מעמד ופרמיית הסיכון של מניות אירופיות הולכת וגדלה.

התמוטטות גוש האירו, והתפוררות נוספת של השוק האירופי, תהיה רעידת אדמה בדרגה חריגה לכלכה העולמית. ככל שעולה ההסתברות, ואפילו במקצת, לתרחיש נורא כזה, עולה פרמיית הסיכון הנדרשת ויותר משקיעים בורחים ממניות אירופיות ומשוקי המניות בכלל.

4. קריסת האמון במטבעות ההשקעה הקימים היום - משמעות הדבר היא איבוד האמון בדולר, ביורו, בליש"ט וביין. העובדה שמחיר הזהב והפרנק השוויצרי במגמת עלייה היא עדות לכך.

מבין כל ההסברים האפשריים נראה כי הערכה מחודשת של שיעור הצמיחה בעולם והחשש לעתידו של גוש היורו הם הגורמים העיקריים למשבר הנוכחי.

השקעה נבונה בשוק דובי

באשר לבריחה ממניות, יש להיות זהירים לא להצטרף לעדר הבורח משוק המניות. ההצהרה של נגיד הבנק האמריקני, בן ברננקי, להמשיך ולהחזיק את הריבית הקצרה נמוכה לפחות עוד שנה ויותר, מעלה את כדאיות ההשקעה במניות יציבות עם דיבידנדים גבוהים. מדובר עדיין בהשקעה נכונה להרבה מהמשקיעים הרוצים בעיקר "להגיע הביתה בשלום", מבלי לשחוק את חסכונותיהם כתוצאה מהאינפלציה.

המשקיע הגלובלי נטה בעבר לנהל את תיק ההשקעות שלו בעיקר בדולר ובאירו. לצורכי גיוון ההשקעות היו לעתים חשיפה גם לליש"ט וליין. כיום, לעומת זאת, נדרשת חשיפה בולטת למטבעות, בעיקר של ארצות עם כלכלה בריאה, גם כשמדובר במשקים קטנים יחסית.

הכותב הוא מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, אסטרטג השקעות.