חשש: קבוצות טרור בסוריה מתחמשות בנשק להשמדה המונית

מידע מודיעיני שהצטבר בארה"ב מצביע על נשק כימי רב וטילים ארוכי טווח נופלים לידיהן של קבוצות טרור בסוריה ■ מייקל אורן: "עוקבים אחרי המצב בדריכות"

על רקע המהומות בסוריה נגד שלטונו של בשאר אסד, בירושלים ובוושינגטון חוששים כי קבוצות טרור מנצלות את חוסר היציבות כדי להתחמש בנשק בלתי חוקי, כמו גז עצבים, נשק כימי וטילים ארוכי טווח שעלולים להיות משוגרים לעבר ישראל.

על פי מקורות מודיעין אמריקניים, תכנית הנשק הלא קונבנציונלי של סוריה כוללת מאגר נרחב של גז חרדל, גז עצבים, זרחן ומשגרים כדי לשגר טילים ארוכי טווח.

חוקרי האו"ם אף קבעו באחרונה בדוח מיוחד שדמשק הצליחה לבנות בסתר כור גרעיני, בסיוע צפון קוריאני. מדובר באותו כור שהושמד על-ידי ישראל בשנת 2007, כל על-פי פרסומים זרים. עם זאת, בארה"ב ובאו"ם מוסיפים לחשוש מיכולות גרעיניות סוריות.

"אנחנו מאוד מודאגים ממצב הנשק להשמדה המונית בסוריה ומהיכולות הכימיות שלה", אמר שגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן. "יחד עם הממשל האמריקני אנחנו עוקבים אחרי המצב בדריכות".

לפי פרסומים שונים, מדובר במידע שהצטבר בשתי המדינות בעקבות מעקב ארוך אחר פעילויות "חשודות" בסוריה, באמצעות צילומי לווין. החשש הגדול הוא כי נשק לא חוקי שבו מתחמש הצבא הסורי כדי להילחם במורדים עשוי ליפול לידי קבוצות טרור חמושות שפועלות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון.

באשר למהומות בסוריה, אמר אורן כי "אנו רואים הזדמנות גדולה מסופו של משטר אסד". עם זאת, אורן לא ציין איך וכיצד מתכוונים להגיב בישראל אם ייפול משטרו של אסד, שלאורך מרבית תקופת שלטונו שלו ושל אביו היה הגבול הצפוני שקט.