אומדן: "איירין" תגרום נזק של 36 מיליארד ד' בניו-יורק

האומדן מניח פגיעה ישירה במנהטן של הוריקן עם רוחות במהירות 96-110 מייל בשעה ■ אומדן הנזק של הוריקאן בקטגוריה 1, עם רוחות במהירות 74-95 מייל בשעה נאמד על 3.5 מיליארד דולר ■ סיכוי של 5% עד 10% שרוחות במהירות שעולה על 75 מייל בשעה יפגעו במנהטן

בשלב זה, סופת ההוריקן "איירין" עדיין מקציפה את הגלים לאורך שרשרת האיים שנמתחת מול חופי קרוליינה הצפונית, במרחק מאות קילומטרים מניו-יורק, אך "ניו יורק טיימס" הזדרז לפרסם באתר שלו אומדנים של מידת הנזק שהסופה עלולה להמיט על הכרך.

נייט סילוור, מחבר הבלוג הפופולרי "חמש שלושים ושמונה", שמתמחה בדרך כלל באריתמטיקה של משאלי דעת קהל ומערכות בחירות, גייס את המחשב שלו לחישוב אומדני הנזקים. הוא נשען על שני משתנים: עוצמת ההוריקן, כלומר מהירות הרוחות שנובעות ממנו; ומיקום המהלומה של הסופה, עם שלוש אפשרויות: פגיעה ישירה במנהטן, פגיעה במרחק 50 מיל ממנהטן, ופגיעה במרחק 100 מייל ממנהטן.

לפי המודל שלו, הוריקן שהרוחות שלו נושבות במהירות של 100 מייל בשעה (160 ק"מ) - הוריקאן בטווח החלש של קטגוריה 2 שיעבור ממש מעל מנהטן - יגרום נזק בגודל של כ-36 מיליארד דולר רק בעיר בניו-יורק. במקרה כזה, יציפו גשמי הזעף שתחולל הסופה את מנהרות הרכבת התחתית ומי יודע כמה מהבתים בשכונות במקום מכובד במידרג הנדל"ן של ניו-יורק, כאיסט וילג', האזור הפיננסי, טרייבקה, וגם באזורים פחות יוקרתיים, כקוני איילנד או סטטן איילנד.

זה אינו התרחיש הסביר ביותר, אך זה התרחיש הסביר הגרוע ביותר, מציין הבלוג של ה"טיימס".

לפי תחזיות של שירות החיזוי הלאומי, נכונות ליום ו' אחה"צ, יש סיכוי של 5% עד 10% שרוחות במהירות שעולה על 75 מייל בשעה יפגעו במנהטן. לפי תחזיות מאוחרות יותר, תגיע "איירין" לניו-יורק בעוצמה של הוריקאן בקטגוריה מס' 1, כלומר עם רוחות במהירות של 74 עד 95 מייל בשעה.

על פי חישובי הבלוג, הוריקאן עם רוחות במהירות 75 מייל בשעה, שיעבור מעל מנהטן, יגרום נזק בסך 3.53 מיליארד דולר לכלכלת ניו-יורק. אם מהירות הרוחות תגיע ל-85 מייל בשעה, יגיע הנזק לרמה של כתשעה מיליארד דולר. הוריקן עם רוחות במהירות של 95 מייל בשעה ימיט נזק בסך כ-23 מיליארד דולר. וכאמור, אם מהירות הרוחות תגיע ל-100 מייל בשעה, ייגרם נזק של כ-36 מיליארד דולר.

סכום זה מהווה כמחצית מהתקציב השנתי של עיריית ניו-יורק, או אחוז אחד מהתמ"ג הרבעוני של ארה"ב. ניו-יורק תבקש את הממשל הפדרלי לסייע לה בכיסוי ההפסד. ברור איפה שנזק בסך 36 מיליארד דולר יגדיל במידה ניכרת את הסיכוי למיתון חדש בארה"ב.

אפשרות סבירה יותר היא ש"איירין" תחלוף מעל מרכז לונג איילנד, כלמר במרחק 50 מייל ממנהטן. גם במקרה כזה צפוי להיגרם לניו-יורק נזק בסך כ-10 מיליארד דולר.

וקיים כמובן תרחיש יום הדין: הוא לא יתחולל עם "איירין", אך הוא עלול להתממש עם הסופה הבאה: הוריקאן בדרגה 3, עם רוחות במהירות של 111 מייל בשעה או יותר, שיעבור מעל מנהטן, יגרום נזק בסך 100 מיליארד דולר.