דש: "בנק ישראל מוטרד מאוד מהתנפצות בועת הנדל"ן"

"ייתכן, שמבלימת עליית מחירי הנדל"ן, בנק ישראל יעבור במהירות יחסית לטיפול בהשלכותיהן של הירידות במחירי הנדל"ן"

לקראת החלטת הריבית לחודש ספטמבר מחר (ב'), מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בדש ניירות ערך והשקעות, כי הסבירות להורדת הריבית זהה כמעט לסיכוי להשארתה על כנה בשיעור של 3.25%, וכי רוב הסיכויים שבחודשים הקרובים נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ישנה את מגמת העלאת הריבית שהחל החודשים האחרונים.

זבז'ינסקי טוען כי ישנן מספר סיבות לשינוי המגמה, בין היתר כדי להתמודד עם המשבר בכלכלה העולמית, עם הסכנות הגיאו-פוליטיות באזורנו בחודש ספטמבר ומאחר ובנק ישראל דואג מפני ירידה חדה מדי במחירי הנדל"ן - קרי התפוצצות בועת הנדל"ן.

"ברוב החלטות הריבית בשנתיים האחרונות התלבטנו בין התרת הריבית ללא שינוי או העלאתה", כתב זבז'ינסקי בסקירתו השבועית. "כעת, במקום האופציה שהריבית תעלה, ישנה אפשרות להורדת הריבית. בנקודות הפיתול של המדיניות המוניטארית כמעט תמיד הפתיע פישר את השוק".

לטענת זבז'ינסקי, אם עד כה אחד השיקולים המרכזיים בהעלאת הריבית היו מחירי הנדל"ן, כעת, כאמור, יש להכין את השוק להתפוצצות בועה זו. "נוכח ההאטה בכלכלה, הסיכונים וההשלכות של התפוצצות בועת הנדל"ן, זה אמור להטריד מאוד את בנק ישראל. ייתכן, שמבלימת עליית מחירי הנדל"ן, בנק ישראל יעבור במהירות יחסית לטיפול בהשלכותיהן של הירידות במחירי הנדל"ן", כתב זבז'ינסקי.

זבז'ינסקי גם התייחס למצב הכלכלה העולמית, על רקע איומים לגלישה למיתון בשווקים המובילים בעולם. "המשק הישראלי עשוי להזדקק, ואף יותר מאשר במשבר הקודם, לצעדים מוניטריים מקלים", טוען זבז'ינסקי. "כמו כן, אנו עומדים בפתחו של חודש ספטמבר, שעלול להביא להגברת הסיכון הגיאו-פוליטי, שבשילוב עם הרעה בכלכלה, מה שדורש נקיטת אמצעי זהירות גם במדיניות".

"השוק כבר מגלם ירידה בריבית, כפי שמתבטא בתשואות המק"מ, כך שהורדה של 0.25% אמורה למלא אחר הציפיות הקיימות", כתב זבז'ינסקי. "התרת הריבית ללא שינוי פירושה הישארות בעמדת המתנה בציפייה להמשך ההתפתחויות. בינתיים, פיחות השקל, אשר נחלש בכ-5% לעומת סל המטבעות, עושה לפישר את העבודה".