מי צריך צינון? אביעד שי, עד אתמול יועצו של שר האוצר שטייניץ, ימונה לעוזר אישי של זהבית כהן

שי ישמש כעוזר של זהבית כהן בתנובה ■ היועמ"ש של משרד האוצר קבע כי אין צורך בתקופת צינון, למרות ששי כיהן עד אתמול כיועצו של שטייניץ ■ הסיבה להחלטת היועמ"ש: שי גזר על עצמו שלא לעסוק באוצר בנושאים הקשורים באופן ישיר או עקיף לתחום שבו יעסוק בעתיד

אביעד שי, עד שלשום יועץ לשר האוצר יובל שטייניץ, יתמנה לעוזר אישי של זהבית כהן, מנכ"ל קרן אייפקס בישראל. כך נודע ל"גלובס". כהן משמשת גם כיו"ר תנובה ויו"ר בית ההשקעות פסגות, שתיהן בשליטת קרן אייפקס.

בתום שנתיים וחצי בתפקיד הודיע שלשום שי כי הוא יסיים את עבודתו בלשכתו של השר. עוד קודם כבר היה ידוע כי הוא צפוי להשתלב בתפקיד במגזר העסקי, ולשם כך הוא קיבל את אישורו של היועץ המשפטי של משרד האוצר שקבע כי אין צורך בתקופת צינון. זאת כיוון שבחודש האחרון הוא שהה בחו"ל, וכבר מרגע שהחל לתכנן את פרישתו, נמנע מלעסוק בנושאים הקשורים באופן ישיר או עקיף לתחום שבו יעסוק בעתיד.

הליכים אלה שבהם נקט סיפקו את הוועדה, אולם ברור כי קרבתו לנושאים בוערים המשפיעים על עסקיה של אייפקס, וסמיכות הזמנים בין התפקידים, מעלים תהיות לגבי החלטת הוועדה על אי הצורך בצינון כלשהו. אייפקס כידוע היא בעלת השליטה בתנובה, שהקוטג' שלה הצית את מחאת הצרכנים והביא, בין היתר, להקמת וועדה שמטרתה לחשוף את שוק החלב בישראל ליבוא, ולהוריד את מחירי החלב. גם מסקנות הוועדה לעידוד התחרות במשק צפויות להשפיע באופן מהותי על אייפקס, שכן מסתמן כי הוועדה תורה על הפרדה של ההחזקות הריאליות והפיננסיות. כהן, שבכוונתה לרכוש חברת ביטוח במטרה להשביח את פסגות, עשויה להיתקל בהתנגדות של הרגולטור להחזקה בתנובה ופסגות גם יחד. לכל אלה יש להוסיף גם את הרפורמות של משרד האוצר במטרה לעודד תחרות בשוק ההון שעשויות להשפיע על רווחיה של פסגות, ועוד.

כך או כך, שי מסר היום כי "בתפקידי באוצר לא עסקתי בנושאי חקלאות, תעשייה ושוק הון, וזמן רב לפני סיום תפקידי הבאתי לידיעת ראשי הלשכה את תפקידי העתידי, כדי למנוע כל בעיה. היועץ המשפטי של האוצר בחן היטב את הדברים והחליט שאין צורך בתקופת צינון. יודגש כי בתפקידי החדש לא אעסוק בנושאי רגולציה. יש לציין כי היועמ"ש של האוצר התייעץ עם סגן היועמ"ש לממשלה ועם היועמ"ש של הנציבות ורק לאחר מכן נתן את אישורו לעניין".

אסטרטגיית מינויים של בכירים מהרגולציה והפוליטיקה בחברות העסקיות שבבעלות הקרן, אינה זרה לכהן. בתחילת השנה, כהן ומנכ"ל פסגות רונן טוב, מינו את אריק פרץ, ששימש כסגן הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, לסמנכ"ל בבית ההשקעות. לצורך המינוי קוצרה תקופת הצינון שלו על ידי ועדת ההיתרים, לאחר שביקש אישור מוועדת חריגים של נציבות שירות המדינה.

מעבר הבכירים בין קרן אייפקס למשרדי הממשלה, עובד בשני הכיוונים. רק לאחרונה אישרה הממשלה את החלטת שר האוצר למנות את אלי גרונר, ששימש כיועץ בכיר לכהן בתנובה, לתפקיד הציר הכלכלי בוושינגטון - התפקיד הכלכלי הבכיר של מדינת ישראל בחו"ל.

ניתן להוסיף לרשימה גם את גיל סמסונוב, בעל משרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב, זכה בתקציב הפרסום של פסגות בזכות יחסיו עם כהן. סמסונוב כזכור, שימש בעבר כדובר הליכוד והיועץ הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.‏‎