סוף לכסף השחור הישראלי בשווייץ

במשך שנים שימשה שווייץ כמקלט מס לבעלי הון מרחבי העולם, כולל מישראל. לא עוד

במשך עשרות שנים שימשה שווייץ כמקלט מס עבור בעלי הון מרחבי העולם, שהפקידו את הונם בבנקים שווייצרים בהם נשמרה סודיות מוחלטת, והמידע הבנקאי לא הועבר לרשויות השונות של מדינות המפקידים.

גם בעלי הון ישראלים הפקידו סכומי כסף גדולים בבנקים שווייצרים, לא תמיד בהתאם להוראות החוק הישראלי, לפיו קיימת חובת דיווח על הפקדת כספים מחוץ לישראל. הסברה הרווחת הייתה כי חלק מהכסף שהפקידו ישראלים בשווייץ לא היה כשר.

באחרונה ניסחה רשות המסים תיקון לאמנת המס בין ישראל לשווייץ, שנחתמה כבר ב-2002. התיקון - לפי המתכונת של אמנת המודל הנהוגה במדינות ה-OECD - נועד להרחיב את היקף המידע המועבר בין רשויות המס של שתי המדינות, גם ביחס למידע בנקאי ולשימוש בנאמנויות, ובכך להגביר את המלחמה בהעלמות מס של ישראלים מעבר לים.

עד כה הסעיף באמנת המס עם שווייץ היה מצומצם יותר ונגע רק לנושאים מובהקים של דיווח על הכנסות ורווחי הון. בהתאם לתיקון החדש, שתי המדינות יוכלו, כאמור, להחליף גם מידע על כל פעילות בנקאית ושימוש בנאמנויות. זאת, גם בהיעדר קיום תנאים מקדמיים כלשהם, כגון נקיטת הליכים כנגד הנישום או חשדות להעלמת מס.

לאחר התיקון, יכולת האכיפה תגדל משמעותית ביחס להון והכנסות לא מדווחים, והסנקציות יהיו קשות, הן ברמה הפלילית והן ברמה האזרחית.

ראוי להדגיש כי גם לאחר שהתיקון ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה עד שנה, רשויות המס בישראל לא יוכלו להגיש בקשה סתמית למידע מרשויות המס בשווייץ, אלא יידרשו למסור בקשות מפורטות. עם זאת, שווייץ לא תהיה רשאית עוד לסרב למסור מידע, בטענה כי מסירתו נוגדת את כללי הסודיות הבנקאית.

המטרה: מקלטי מס

בתקופה האחרונה נחתמו גם אמנות מס עם פנמה ומלטה, ומתקיים משא-ומתן על חתימה אמנה עם קפריסין - מדינות שגם בהן ישראלים מחזיקים חשבונות אישיים או חברות בנאמנות, המחזיקות נכסים וכספים בחו"ל.

נראה כי אכן רשות המסים נחושה לסגור כמה שיותר פרצות ולחתום בקצב מואץ על אמנות מס וחילופי מידע עם מרבית מקלטי המס של ישראלים בחו"ל.

רשות המסים מציעה כיום לישראלים, שמחזיקים חשבונות בנק בשווייץ, לפנות אליה במסגרת הליך גילוי מרצון ולמסור מידע הנוגע לכספים שהופקדו שם באופן יזום, תוך התחייבות מצד הרשות שלא יינקטו נגדם הליכים פליליים.

לפיכך, ממולץ לישראלים אלה להיערך לכניסת התיקון באמנת המס לתוקף, להתייעץ משפטית לגבי אחזקת חשבון בנק בשווייץ, לרבות הסדרת דיווח לרשות המסים, שיבטיח כי לא יינקטו הליכים כנגדם.

עו"ד מנטל הוא מומחה למיסוי בינלאומי שותף במשרד עורכי הדין אורי כליף ושות', המתמחה בדיני מסים ומיסוי בינלאומי; פרופ' אדרעי הוא מומחה למדיניות מסים, מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ויועץ בכיר במשרד אורי כליף ושות'.