רכשתי מניית בנק אוף אמריקה - הימור או הזדמנות?

החששות דחפו את מניות הבנק נמוך מדי ■ המערכת הבנקאית האמריקאית נראית היום חסינה הרבה יותר מאשר ב-2008 ■ כמובן, יש גם סיכונים

לפני כשלושה שבועות, במהלכו של גל הירידות החד ביותר שנראה בוול סטריט מאז 2008, קניתי מניות של בנק אוף אמריקה ב-6.8 דולרים למניה. כל מי שדיברתי איתו התעקש שזה הימור. שבועות מספר לאחר מכן התבשרנו על כך שוורן באפט השקיע 5 מיליארד דולרים במניות בכורה של הבנק, ומניות הבנק זינקו לכמעט 9 דולרים (לפני שחזרו לאזור ה-7.5 דולרים). האם רכישה של המניה היא הימור או הזדמנות השקעה? הנה כמה פרמטרים שיעזרו לכם להחליט.

על מנת להעריך בצורה מהימנה כמה שוות מניות בנק אוף אמריקה, עליכם לנבור בדוחות הבנק ולפענח מנין מגיעים טריליוני הדולרים במאזן שלו ולאן הם הולכים. משימה לא פשוטה, אך ניתנת לביצוע. במקרה הנוכחי המכפילים של הבנק נראים כה נמוכים בהשוואה היסטורית, שאפשר לראות את העיוות התמחורי בקלות. למשל, מכפיל ההון הנוכחי של הבנק הוא כ-0.38, נמוך בהרבה מערכו בימים של שגרה (2-1.5). לשם השוואה, הבנק המרכזי של יוון (NBG), שחלק נכבד מנכסיו מושקעים באיגרות חוב יווניות שאיבדו הרבה מערכן ונמצאות בסיכון גדול הרבה יותר, נסחר במכפיל הון דומה.

אפשר להסתכל על זה גם מהצד של הרווחים. היסטורית, הבנק מצליח להרוויח תשואה גבוהה מ-1.5% על הנכסים שלו. מגבלות המינוף והפיקוח ההדוק יותר בעתיד צפויים אמנם לפגוע ברווחיות שלו, אולם לאחר שיסתיימו המחיקות בעוד כמה שנים, והוא יחזור לרווחיות סבירה, הוא ישוב להניב תשואה על הנכסים של לפחות 1%-0.5%. אם זה נכון, בשביל להצדיק את המחיר הנוכחי נצטרך לראות מחיקה של יותר ממחצית מנכסיו (משהו ששקול לפשיטת רגל). מרבית נכסי הבנק אינם נכסים "רעילים", ולכן זה לא נראה סביר.

סניף בנק אוף אמריקה / צלם בלומברג
 סניף בנק אוף אמריקה / צלם בלומברג

מובן שישנם גם סיכונים. ההשקעה של וורן באפט במניות בכורה של הבנק היא מעודדת מצד אחד, אולם יכולה גם לחזק את הטענה כי הבנק אכן זקוק להון נוסף. על אף שמנכ"ל הבנק טוען שזה לא יקרה אם זה ייעשה באמצעות הנפקת מניות נוספות, נראה דילול כואב, שמשמעותו ירידה בשווי המניה. בנק אוף אמריקה הוא גם אחד מהבנקים בעלי שיעור החשיפה הגבוה ביותר למשכנתאות סאב-פריים בעייתיות. לכן, יכול להיות שמחיקות הנכסים שלו יימשכו יותר מכפי שאני מעריך.

למרות זאת, נראה כי החששות דחפו את מניות הבנק נמוך מדי. המערכת הבנקאית האמריקאית נראית היום חסינה הרבה יותר מאשר ב-2008, במיוחד לאחר שהבנקים האמריקאיים עברו את מבחני הלחץ וגייסו את ההון הנדרש.

בנק אוף אמריקה, כיכר ע
 בנק אוף אמריקה, כיכר ע

לדעתי, מניית בנק אוף אמריקה היא האטרקטיבית ביותר מבין הבנקים במשוואת הסיכוי-סיכון. עם זאת, התמונה שתיארתי דומה אצל מרבית מניות הבנקים בארצות הברית, כגון וולס פארגו (WFC), סיטיגרופ (C) וגי'.פי מורגן (JPM), שנסחרות בזול. אל תצפו שהמניות האלה יזנקו במאות אחוזים כבר מחר בבוקר, אבל אני מעריך שהן יגדילו את שוויין פי שניים-שלושה לפחות בשלוש עד חמש השנים הקרובות.

הבהרה: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב מנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com