רוביני: "איטליה לא תצליח לעמוד ביעדי התקציב שלה"

"נביא הזעם": "תוכנית הצנע לא תוביל את איטליה לאזן התקציב עד 2013, כפי שמוערך" ■ ב-12 לאוגוסט אישר ר"מ איטליה הרחבת תוכנית הצנע הממשלתית ב-45.5 מיליארד אירו

"תוכנית הצנע שעברה באיטליה, לא צפוייה להוביל אותה לעמוד ביעדי התקציב שלה עד שנת 2013, כפי שמוערך", כך מעריך היום (ד') הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, במזכר שכתב ללקוחותיו.

רוביני, אשר קיבל את הכינוי "נביא הזעם" לאחר שחזה את משבר המשכנתאות של 2008 ועומד בראש בית השקעות הנושא את שמו, טוען כי "איטליה נדרשת לאושש את הצמיחה על ידי רפורמות מבניות, ולכך דרושות יציבות פוליטית וקונצנזוס חזק סביב המהלך", אמר רוביני.

דבריו של רוביני נאמרים לאחר שב-12 באוגוסט, הודיע ר"מ איטליה ברלוסקוני על הרחבה של תוכנית הצנע הממשלתית, בהיקף של 45.5 מיליארד אירו (66 מיליארד דולר), במטרה לצמצם ולאזן את הגירעון התקציבי עד שנת 2013.

מטרה נוספת של התוכנית הינה לשכנע את המשקיעים ברחבי אירופה כי איטליה תוכל לרדד את יחס החוב-תוצר שלה, העומד על 120% - השיעור הגבוה ביותר באירופה, אחרי יוון.

למרות שצעדי הצנע נועדו כדי לקצץ בהוצאות הממשלתיות - אנליסטים מעריכים כי קביעת תקרת התקציב האיטלקי, הקיצוצים בהוצאות והעלאת נטל המס על הציבור עשויים כולם לפגוע בכלכלה המקומית, כאשר ברקע גם הצמיחה הגלובלית כולה מקרטעת. יש לציין כי הצעדים המדוברים במסגרת ההרחבה לתוכנית הצנע, עדיין טעונים אישור של הפרלמנט האיטלקי.