אטיאס לטרכטנברג: 5% מכל פרויקט - לזכאי דיור בר השגה

במסמך רשמי שהעביר הבוקר משרד הבינוי והשיכון לוועדת טרכטנברג, מבקש המשרד לחייב הקצאת 5% מהדירות בפרוייקט עבור זכאי הדיור הציבורי ■ יזם שלא יעשה כן, יחוייב בתשלום כספי

במסמך רשמי שהעביר הבוקר משרד הבינוי והשיכון לוועדת טרכטנברג, מבקש המשרד לקדם החלטה של משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל לפיה במכרזי קרקע יחויב היזם הזוכה להקצות 5% מהדירות שבפרויקט עבור זכאי הדיור הציבורי. יזם שלא יקצה 5% מהדירות לטובת המדינה עבור זכאי הדיור הציבורי יהיה מחויב בתשלום כספי בגין דירות אלו.

במשרד השיכון מסבירים כי להחלטה זו שתי מטרות עיקריות: האחת לפתור באופן מיידי את מצוקת הדיור של הזכאים לדיור ציבורי והשנייההיא להביא לשילובן של אוכלוסיות חלשות בחברה וליצירת גשר בינן לבין אוכלוסיות חזקות יותר.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס התייחס היום למחאת האהלים ולצעדים שיומלצו לוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג. "המחאה מגיעה ממקום צודק של מצוקה של משפחות וזוגות ממעמד הביניים שעבודים קשה ולא גומרים את החודש. אולם, חובתנו לדאוג גם לזוגות ומשפחות קשי יום שלא יודעים איך להתחיל את החודש ואין להם תקווה זולת המדינה והממשלה. ההצעה להקצות 5% מהדירות במכרזים לדיור ציבורי אינה עולה כסף חדש לקופת המדינה ועושה צדק חברתי אמיתי מדרגה ראשונה".

אטיאס הוסיף כי במידה ולא תתקבל בקשת המשרד להקצאת 5% מהדירות שבפרויקט לטובת המדינה עבור זכאי הדיור, דורש המשרד להגדיל מיידית את התקציב המיועד לרכישת דירות עבור הזכאים ולהגדיל את הסיוע בשכר הדירה לזכאי הדיור הציבורי.

במקביל הציע שר הבינוי והשיכון לוועדה כי יש לשלם שכר דירה ריאלי מלא (המקובל באזור מגוריו) למי שזכאי לקבלת דירה בדיור הציבורי וממתין בתור עד לקבלת הדירה.

כיום מעניק משרד הבינוי והשיכון סיוע לשכירת דירה בשוק הפרטי לכ-137 אלף משקי בית שאין ביכולתם לממן תשלום זה. רובם המכריע של מקבלי הסיוע מתקיימים מקצבאות קיום של הביטוח הלאומי ומעבודה בשכר נמוך. תנאי לזכאות לסיוע בשכר דירה הוא מיצוי כושר ההשתכרות של אחד מבני הזוג.

בשנת 2002 בוצע קיצוץ חד עד כדי מחצית הסיוע בשכ"ד לכל הזכאים שהצטרפו למערכת הסיוע מאותה שנה ואילך, מעבר לכך לא עודכן שיעור הסיוע, מלבד תיקונים קטנים. כיום, הסיוע הממוצע למשפחה עומד על כ-800 שקל לחודש בלבד המהווה כ-26% משכר הדירה הממוצע וזאת כאמור למשפחות המתקיימות מקצבאות והכנסות נמוכות.

במשרד השיכון דורשים תוספת תקציבית של כ=420 מיליון שקל על-מנת להביא רמתו הריאלית של הסיוע לרמתו בשנת 2002, ולהפכו למסלול סיוע שיאפשר קיום מינימאלי לכ-92 אלף משקי הבית מהחלשים ביותר במדינה.