חברות הדלק: נצמצם הנחות ללקוחות בשל הורדת המרווחים

(עדכון) - פז, דלק ישראל, טן, דור אלון וסונול: ההחלטה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק בכ-19 אגורות לליטר, עלולה להשפיע לרעה על התוצאות הכספיות ■ יפעלו לצמצום ההשפעה - בין השאר ע"י פגיעה בלקוחות

בעקבות ההחלטה של משרד האוצר והתשתיות להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק בישראל בכ-19 אגורות לליטר, כדי לצמצם את הפגיעה בציבור בעליית מחירי הדלק, חברות הדלק מזהירות היום (ה') מהשפעה שלילית של המהלך על תוצאותיהן הכספיות.

חברת פז מזהירה היום (ה') בדיווח לבורסה, כי בכוונתה לפעול למזעור השפעת הפגיעה. פז, שבשליטת צדיק בינו ובניהולו של יונה פוגל, מנסה לגלגל את העלויות של הורדת מרווח השיווק - באמצעות הפחתת סל הוצאות השיווק בפועל וזאת בין היתר ע"י הפחתת הנחות לצרכנים, הורדת דמי שכירות והקטנת עליות תפעוליות.

גם חברת דלק ישראל שנמנית עם קבוצת דלק של יצחק תשובה, הזהירה ואמרה כי ההשפעה השלילית הישירה של הפחתת מרווח השיווק על הרווח הגולמי של החברה לשנת 2011 מוערכת בכ-80 מיליון שקל, מבלי להתחשב בפעולות שבכוונתה לנקוט למיתון היקף ההשפעה הכספית הזו. דלק ישראל מצהירה שבכוונתה לפעול במגוון אפיקים להפחתה משמעותית בהיקף הפגיעה - ובכלל זה מול לקוחותיה, ספקיה, בעלי תחנות הדלק והתייעלות כללית אחרת. החברה מעריכה כי מכלול הפעולות האלה יביאו לצמצום בהיקף הפגיעה.

חברת הדלק טן הודיעה אף היא לבורסה, כי ל"הערכת החברה, הפחתת מרווח השיווק צפויה להשפיע לרעה על רווחיות החברה, אולם החברה פועלת להקטנת השפעת השינויים על רווחיותה, בין היתר באמצעות הקטנת הנחות וצמצום עלויות תפעוליות.

גם חברת דור אלון הודיעה כי הורדת המרווחים תפגע ברווחיות שלה והיא בוחנת צעדים להקטין את ההשפעה. גם חברת סונול שבשלית גרנית הכרמל הודיעה כי הורדת המרווחים צפויה להשפיע באופן מהותי לרעה על עסקיהן ועל תוצאותיהן הכספיות של החברה האם והבת.

הדיווח של פז , דלק וטן מצטרף לחשיפת "גלובס" מאתמול, לפיה חברות הדלק עתרו לבג"ץ במטרה למנוע את הורדת מרווח השיווק.

בימים האחרונים הזהירו במשרד התשתיות ובמשק הדלק כי הפחתת מרווח השיווק באופן מיידי ובשיעור של 19 אגורות עלולה לסכן את יציבותן של שתיים מ-4 חברות הדלק הגדולות ולפגוע קשות בחברות הדלק הקטנות המתבססות על מכירת דלקים במחירים נמוכים.

באוצר מתייחסים בביטול לאזהרות וטוענים כי מדובר במסע הפחדות של חברות הדלק, בדומה לקמפיינים דומים שנוהלו בשוק הגז, הסלולר והמחצבים - קמפיינים שהתגלו, לדברי האוצר כעורבא פרח.