אחרי 5 העלאות: הבנק המרכזי בברזיל הוריד ריבית במפתיע

הריבית ירדה מ-12.5% ל-12% ■ ההפחתה משקפת את ההאטה העולמית המחריפה ואת היחלשות הצמיחה בכלכלת ברזיל ■ כלכלן בנומורה: "לדעתי זוהי שגיאה אדירה"

הבנק המרכזי של ברזיל הנמיך אתמול (ד') את הריבית המרכזית שלו מ-12.5% ל-12%, בהחלטה מפתיעה שלדברי הבנק משקפת את ההאטה העולמית המחריפה ואת היחלשות הצמיחה בכלכלת ברזיל, הכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

הקיצוץ החד עלול להחריף את חששות המשקיעים מהאינפלציה העקשנית, ולעורר מחדש את החששות מהשפעת הממשלה על המדיניות המוניטרית, בעקבות דברים שאמרו בימים האחרונים כמה פקידים בכירים בזכות קיצוץ ריבית.

ההחלטה, שפילגה את הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי, אושרה ברוב של חמישה לעומת שניים מחברי הוועדה. הוועדה החליטה לקצץ ב-50 נקודות בסיס את הריבית קצרת הטווח במשק, לאחר חמש העלאות רצופות מתחילת השנה הנוכחית. זהו קיצוץ הריבית הראשון בברזיל מיולי 2009.

הוועדה אמרה שהיא מזהה "הידרדרות משמעותית" בצפי הבינלאומי, מכיוון שארה"ב ואירופה מתמודדות עם חובות ועם צמיחה כלכלית חלשה. הוועדה הוסיפה כי קרוב לוודאי שההאטה בכלכלות המפותחות תהיה ממושכת יותר מההערכות הראשוניות, ועלולה לפגוע בברזיל באמצעות ירידה בסחר ובהשקעות הזרות.

"לדעתי זוהי שגיאה אדירה. הם נכנעו ללחץ פוליטי", אמר טוני ולפון, כלכלן ואסטרטג לענייני אמריקה הלטינית בנומורה סקיוריטיס בניו יורק. "הבנק המרכזי מבצע הימור ש-2008 חוזרת על עצמה, אבל בנקים מרכזיים אינם צריכים בכלל לבצע הימורים", הוסיף ולפון, בהתייחסו למשבר הפיננסי של 2008.