"הפוביה המזרחית מגלה את פרצופה עקב פרשת מרגול"

המטה למאבק בגזענות טוען היום כי מעצרה של מרגלית צנעני נותן "הכשר לרבים לעלות על רכבת הגזענות, שנאת המזרחיים ושנאת הנשים"

"הפוביה המזרחית מגלה את פרצופה ברבים בעקבות פרשת מרגלית צנעני" - כך טוענים ב"מטה למאבק בגזענות". בגילוי דעת שפורסם היום (ה') טוען הארגון כי הפרשה "נותנת 'הכשר' לרבים לעלות על רכבת הגזענות, שנאת המזרחים והנשים".

המטה למאבק בגזענות - ארגון גג של עשרות ארגונים ובהם "הקשת הדמוקרטית המזרחית", "המרכז לפלורליזם יהודי", "קרן אברהם", "תנועת נשים דמוקרטיות בישראל" ו"האגודה לזכויות האזרח" - מתריע היום מפני "תופעה קשה המתגלה שוב במלוא עוז בעקבות פרשת מרגלית צנעני".

אפליה וההדרה של המזרחים נמשכת ומתקיימת. בחברה בישראל מתעקשים לא לדבר עליה ולהתכחש לקיומה, וכעת היא מתפרצת בעוצמה", כותבים הארגונים.

"ללא קשר לראיות שיש נגדה בשלב זה, השימוש במזרחיות על-ידי אנשי התקשורת כדבר המקושר עם העולם הפשע באופן אוטומטי מנציח סטראוטיפים גזעניים ויוצר שנאה", טוענים הארגונים. "הפרשה המתבררת בימים האחרונים מאפשרת ונותנת לגיטימציה לשחרור חרצובות לשונותיהם של גזענים חשוכים המתיימרים, לייצג ולשמור על פניה של החברה הישראלית 'נקייה' ומטוהרת מכל שמץ של מזרחיות".

לדבריהם, הפרשה מכשירה גזענות, שנאת מזרחים ושנאת נשים. עוד טוען המטה כי ברקע "ההתנפלות" התקשורתית על הפרשה קיימת "תקופה רבה של רדיפת המוזיקה המזרחית (פופ מזרחי) ונציגיה בתרבות הפופולרית וסימונם כתופעות שליליות ובלתי מקובלות בשיח הישראלי, ולא כחלק אינטגרלי מהתרבות הישראלית המקובלת".

אנשי המטה מבקשים להזכיר כי "השליטה במוסדות התקשורת ובמנגנוני הכוח בחברה הישראלית מאוישים בידי גברים, רובם אשכנזים, והם בעלי הכוח וההשפעה הממשיים והאמיתיים על גורל אזרחי ישראל".

לבסוף, נכתב בגילוי הדעת כי הוא "מבקש להשתמש בנקודת שפל זו של החברה בישראל ויחסה למזרחיות כנקודת מפנה שתאפשר התמודדות אמיצה עם הגזענות האנטי-מזרחית, שלוחת הרסן במיוחד כשמדובר בנשים מזרחיות, החיה בה כבר שנים רבות ומוכחשת בכל אותן שנים".