תנובה עוקפת את קדמי: מבקשת לייבא גבינות

הממשלה טרם אישרה את ההמלצות של ועדת קדמי ■ תנובה: מדובר ביבוא להשלמות בלבד

במהלך שנוי במחלוקת, שר האוצר יובל שטייניץ חתם לפני שבועות אחדים על צו מיוחד שמתיר את הרחבת היבוא של גבינות קשות, כחלק מההמלצות של הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, שנועדו להוזיל את מוצרי החלב בארץ.

הנחת העבודה של ועדת קדמי הייתה כי יבוא מוגבר יוביל לתחרות עם המחלבות המקומיות ולהורדת מחירים; אלא שהרפתנים, שראו את עצמם נפגעים מהרחבת היבוא, עתרו לבג"ץ ודרשו שלא ייעשה כל מהלך בנושא בטרם יישקל מחדש. בעוד העתירות מונחות לפתחם של השופטים, חתם השר על הצו להרחבת היבוא.

תנובה - שוועדת קדמי הוקמה בין השאר בשל התנהלותה והתנהלות טרה ושטראוס שהובילה לעלייה במחירי מוצרי החלב - היא הראשונה שפנתה למשרד האוצר בבקשה לקבלת היתרים ליבוא גבינות קשות. בבקשתה יש כדי לסמן את שאיפתה של המחלבה הגדולה במדינה היא להיות שחקנית רלוונטית בכל תרחיש של שינוי בענף החלב.

"מדינת חלם"

הרפתנים והתאחדות מגדלי הבקר לחלב ומועצת החלב מסתייגים מהמלצות ועדת קדמי לפתיחת שוק הגבינות הקשות ליבוא. לטענתם, מהלך כזה ייטיב עם תנובה, עם רשתות השיווק ועם שאר הגורמים בשרשרת הערך בענף.

יו"ר תנועת המושבים, מאיר צור, ומזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום וילן, פנו היום (ה') לשר האוצר והתריעו כי פתיחת שוק החלב ליבוא לא תוביל להפחתת מחירים.

לטענתם, אם הבקשות של תנובה יאושרו, המחלבה תייבא גבינות צהובות ותמכור אותן במחיר שבו היא מוכרת את הגבינות כיום, כך שהצרכן הישראלי לא ירוויח ממהלך זה דבר. צור ווילן הוסיפו וטענו כי "התנהלות זו הופכת את מדינת ישראל למדינת חלם".

מתנובה נמסר היום: "מדובר בבקשה שמהווה הרחבה של פחות מחצי אחוז מהמכר של גבינה צהובה בישראל, והיא מיועדת להשלמות בלבד".

גורמים המקורבים לנושא ייחסו היום לתנובה ניסיון "לקבוע עובדות חדשות בשטח" על רקע המלצות מפורטות של ועדת קדמי, שלפיהן המחלבה לא תוכל לייבא מוצרי חלב מחו"ל בשל היקף פעילותה הגדול בשוק החלב המקומי.

המלצות קדמי טרם אושרו, ומזכירות הממשלה אף נמנעה מהבאתן לדיון בשל היעדר רוב. מטעמים אלה ההמלצות לא יובאו גם לישיבת הממשלה ביום ראשון.

"זאת חלמאות של ממשלת ישראל", אמר היום ל"גלובס" גורם ממשלתי בכיר. "ראש הממשלה ושר האוצר יצטרכו לאכול את הכובע, כי יש כאן עכשיו 'ברוך' שלם. מי שבישל את הדייסה, שיאכל אותה. אם תנובה מתחילה לייבא עכשיו - גם אחרי שהממשלה תאשר את ההמלצות של קדמי לא ניתן יהיה לחייב אותה להפסיק. זה פשוט לא יעמוד במבחן בג"ץ".