שר התשתיות: "הטייקון האמיתי במדינה הוא משרד האוצר"

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", חברות הדלק עתרו לבג"ץ נגד החלטת שרי האוצר והתשתיות להפחית את מרווח השיווק

"הטייקון האמיתי במדינה הוא משרד האוצר", כך טען הבוקר (ה') שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו בראיון לגלי צה"ל. לנדאו ציין כי האוצר גובה 150 שקל מס בכל מילוי של מכל דלק ב-300 שקל, בעוד שהורדת מרווח השיווק של חברות הדלק הוזילה את עלות מילוי המכל ב-7 שקלים בלבד. הוא קרא לאוצר להוזיל את הבלו בשיעור דומה לזה שהופחת ממרווח השיווק של חברות הדלק.

מחיר הבנזין הועלה אתמול בחצות ב-5 אגורות ל-7.27 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי. מחירו של ליטר בנזין בשירות מלא הועלה ב-12 אגורות ויעמוד על 7.47 שקלים לליטר. הדרך להעלאת מחירי הבנזין נפתחה לאחר ששר התשתיות נכנע ללחצי שר האוצר וראש הממשלה, וחתם על הצו להפחתת מרווח השיווק של חברות הדלק. כתוצאה מכך הוזל מחירו של ליטר בנזין ב-19 אגורות, ואולם העלאת שיעור הבלו ב-25 אגורות הביאה להתייקרות בחשבון הכולל. הוזלת מחיר הבנזין הבינלאומי בחודש אוגוסט הפחיתה אגורה נוספת מההתייקרות הכוללת. רכיב מחיר הבנזין הבינלאומי מהווה כ-38% ממחיר הבנזין הכולל, רכיב הבלו מהווה כ-39%, מרווח השיווק של חברות הדלק כ-8% והמע"מ כ-14%.

לנדאו התנגד להפחתה מיידית של מרווח השיווק של חברות הדלק ב-19 אגורות לליטר, כפי שהמליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות, וביקש לצמצם את שיעור ההפחתה ולחלקה לשתי פעימות. לאחר שנסוג בו אמש מהתנגדותו, הועלה מחיר הדלק.

לנדאו אמר הבוקר כי ישנם "כמה חוגים באוצר" שניסו להציג את התנגדותו להפחתת מרווח השיווק כ"סיוע לטייקונים". "אנחנו אמרנו שני דברים", הוסיף לנדאו, "דבר אחד, הטייקון האמיתי זה מי שמטיל על הציבור 150 (שקלים) מס על (מכל) דלק של 300 שקלים. הדבר השני, כשאתה מסתכל כאן על הרווחים של חברות הדלק במקרה הזה, הרווח התפעולי הוא כ-4% - אין שם טייקונים". לנדאו ציין כי הפחתת מרווח השיווק צפויה לחסוך לצרכנים בסך הכול 7 שקלים בכל מילוי דלק בסכום של 300 שקל.

סונול: הצו לא תקף

לשאלת המראיין רינו צרור מדוע חזר בו מהתנגדותו והסכים לחתום על הפחתת מרווח השיווק, ענה לנדאו כי חזר בו לאחר שקיבל תשובות מניחות את הדעת מחברי ועדת המחירים על חלק משאלותיו, וכי נאלץ לוותר על דרישתו להפחתה מדורגת בגלל חוות דעת של "יועץ משפטי שאמר שבמקרה כזה אי אפשר להגן על שתי פעימות".

באוצר טוענים כי כל הגורמים המקצועיים שבדקו את הנושא המליצו על הפחתת מרווח השיווק ב-19 אגורות או יותר. שר האוצר טען כי ללנדאו אין זכות מוסרית לצמצם את ההפחתה משום שבכך הוא מחייב את הציבור ואת בעלי העסקים לשלם תשלומי יתר לחברות הדלק.

שלוש מתוך ארבע חברות הדלק הגדולות - סונול, דור אלון ודלק - הגישו הבוקר עתירות לבג"ץ נגד החלטתם של שרי האוצר והתשתיות לחתום על הצו להפחתת מרווח השיווק. פז, הגדולה מבין ארבע חברות הדלק, צפויה לעתור לבג"ץ ביום ראשון.

בעתירות טוענות חברות הדלק לפגמים מהותיים בהליך אישור ההפחתה וכי היא אינה סבירה, נסמכת על עובדות לא נכונות ופוגעת במידה לא פרופורציונלית בחברות. את הטענה המקורית ביותר העלתה ככל הנראה סונול - הצו אינו תקף כי לא פורסם בעיתון בשפה הערבית כנדרש בחוק, אלא רק בשני עיתונים בשפה העברית.