ביה"ד: התפטרות המתמחים לא חוקית - חיזרו לעבודה

(עדכון) - השופטים קבעו כי הליך ההתפטרות הקולקטיבי אינו חוקי ונעשה במטרה להפעיל לחץ ארגוני ■ מתמחה: "יום שחור לדמוקרטיה" ■ מתמחים מגישים מכתבי התפטרות אישיים

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בראשות הנשיאה נילי ארד, פסק הבוקר (א') כי על המתמחים המתפטרים מבתי-החולים להגיע היום לעבודה סדירה.

על-פי הפסיקה, המהלך של המתמחים אינו מהווה התפטרות אותנטית של מי שמבקשים לסיים את עבודתם, אלא מהלך קולקטיבי מתוך מטרה להפעיל לחץ ארגוני על המדינה ועל ההסתדרות הרפואית, כדי לקצור הישגים.

השופטים ארד, עמירם רבינוביץ' ויגאל פליטמן הוציאו צווים קבועים שלפיהם מכתבי ההתפטרות חסרי תוקף ובטלים". אי-התייצבות לעבודה תהווה "נטישה בלתי מאושרת של העובדים את מקום עבודתם, על כל ההשלכות הנובעות מכך".

השופטים קבעו כי כל פעולה ארגונית של עמותת מרש"ם (המתיימרת לייצג את המתמחים) שאינה עולה בקנה אחד עם הפסיקה הנוכחית, לרבות פעולות הנוגעות להתפטרות רופאים, הינה מנוגדת לדין ואסורה.

השופטים נתנו צו האוסר על הרופאים לנקוט כל פעולה ארגונית שיש בה משום הפרה של ההתחייבויות בהסכם הקיבוצי שנחתם לאחרונה, על-פיהן הם מחויבים לשקט תעשייתי.

"בהכירנו את ציבור הרופאים כציבור נורמטיבי ושומר חוק, אנו סמוכים ובטוחים כי יתייצבו לעבודה וימשיכו בה וימלאו את חובותיהם מימים ימימה, ככל הנדרש", כתבו השופטים בפסק הדין.

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, קבע: "פועלה של עמותת מרש"ם ומועצת הרופאים הצעירה, המבקשת להכתיב את הקווים האדומים שקבעה לעצמה, לארגונם היציג ולמעסיקתם, אחרת תיאלץ לדבריה 'לעשות שימוש בכלי הלגיטימי ומלא העוצמה שמצוי בידה כקבוצה אחידה ולהתפטר' - פועלה זה אינו חוקי, בלתי דמוקרטי, ויש בו כדי לערער מן היסוד את יחסי העבודה במשק ושבירת כלליהם עליהם נסמכים כולנו".

הנשיאה ארד קבעה: "כלל הנסיבות עליהם עמדנו ומהותם של דברים מצביעים על כך שההתפטרות אינה אותנטית, וכי המדובר בהתפטרות אשר מלכתחילה, טרם חתימת ההסכם הקיבוצי, ובדיעבד - לאחריו, מהווה אמצעי להגשמת מטרות ויעדים במסגרת מאבק ארגוני מתמשך, שלא על דעת הארגון היציג של הרופאים, ושלא באישורו, ועומדת בניגוד להתחייבות הארגון ויחידיו לביטול סכסוכים, למיצוי תביעות ולשקט תעשייתי. פעולה קיבוצית למימוש זכויות צריכה להיעשות בכלים חוקיים. לא כך נעשה במקרה שלפנינו".

יערערו לעליון?

אם המתמחים, רובם מאזור המרכז, יחליטו לדבוק במאבקם בכל זאת, שתי אפשרויות עומדות בפניהם כעת: לערער לבית המשפט העליון - או להגיש התפטרות אישית, בנוסח אישי, ללא מעורבות של עמותה כזו או אחרת ומבלי להעמיד "קווים אדומים" כתנאי לחזרתם לעבודה.

על-פי הערכות, רק מיעוט מקרב המתמחים אכן יגישו מכתבי התפטרות אישיים מתוך מטרה להתפטר, ובכל מקרה לא ניתן יהיה למנוע התפטרות כזו בשל הפגיעה בחופש העיסוק.

כפי הנראה, בבית-החולים מאיר, בו החל גל ההתקוממות ונטישת החולים, כבר הוגשו מכתבים כאלה. מספר מתמחים כבר הגיבו בזעם בדף הפייסבוק של עמותת מרש"ם.

רותם ענבר, מתמחה מתל-השומר, כתבה: "זהו יום שחור למדינת ישראל. מעט האמון שהיה לי במערכת המשפט אבד לתמיד". מתמחה אחר, רן מגור, כתב: "ברוכים הבאים לפאשיזם, ישראל 2011".

הקו המשפטי של שופטי בית הדין הסתמן כבר ביום חמישי, לאחר שניכר היה כי הגיעו למסקנה כי מהלך ההתפטרות נעשה כניסיון להפעיל לחץ תוך כדי משא-ומתן על הסכם עבודה וגם לאחר החתימה עליו.

אנשי הפרקליטות, יחד עם באי-כוחה של ההסתדרות הרפואית ושל שירותי בריאות כללית, הצליחו לשכנע כי מכתבי ההתפטרות נכתבו בנוסח אחיד, על-ידי עמותה בשם "מרש"ם" שמתיימרת לייצג את המתמחים תוך בידולם מיתר הרופאים, זאת למרות שאין לה מעמד במשפט העבודה, ולמרות שהארגון היציג של המתמחים על-פי חוק הוא ההסתדרות הרפואית בלבד.

השיא הגיע כשאחד מראשי מאבק המתמחים, ד"ר ניב מרום, נשאל על-ידי הנשיאה ארד למה הוא מצפה בעקבות התפטרותו. בשלב הזה הוא ביצע סוג של "הפללה עצמית" כשאמר: "אני מקווה שידברו איתנו, כי עד עכשיו לא ממש התייחסו אלינו".

ארד הבהירה לו: "אני לא רואה אותך מתפטר ואני לא רוצה לשמוע שאתה מתפטר. כשרוצים לתקן - מתקנים מבפנים ולא מבחוץ... לצערך זה כבר לא רק העניין שלכם, אלא של מערכת יחסי העבודה בישראל. מחר יקום מישהו אחר ויגיד שהוא מתפטר כדי לתקן את המערכת. יש כאן בעיה משפטית".

נציגי המדינה הציגו הוכחה נוספת לכאורה לכך שאין מדובר בהתפטרות אותנטית, אלא במאבק ארגוני שלא על-פי דיני העבודה: בפני השופטים הוצגה הודעה לעיתונות שנשלחה על-ידי משרד יחסי הציבור שמלווה את ראשי המתמחים, ובה נאמר כי נפתחה "קרן תמיכה במאבק" של המתמחים. השופט רבינוביץ' שאל את עו"ד של המתמחים, טל קרת, מדוע זקוקים המתמחים לסיוע כספי אם הם מתפטרים.

"זה בעצם קרן שביתה, לא?", שאל השופט. כך, אם ההתפטרות נתפסת כשביתה - הרי שמדובר בשביתה בלתי חוקית משום שלא הוכרזה על-ידי ארגון יציג כחוק (במקרה זה ההסתדרות הרפואית - ש.נ).

הדיון פוצץ סמוך לחצות

לקראת השעה חצות, הדיון פוצץ באופן דרמטי, לאחר שכ-20 מתמחים שנכחו באולם התפרצו לעברו של השופט עמירם רבינוביץ', קראו לעברו "תתבייש לך", עד ש-3 השופטים ושני נציגי הציבור נאלצו לצאת מהאולם למשך מספר דקות. הדבר אירע לאחר שהשופט רבינוביץ' ניסה להסביר למתמחים את משמעות הצעד שלהם, כשאמר: "בהתפטרות שלכם כקבוצה אתם פוגעים בחולים ועלולים לגרום להם למות".

הדבר עורר את זעמם של המתמחים למרות שהם בעצמם איימו במשך תקופה ארוכה כי ההתפטרות שלהם תזעזע את המערכת, תפגע בחולים ותשתק את מערכת הבריאות כולה. לאחר שהדיון התחדש, השופט רבינוביץ התנצל ואמר שלא התכוון לפגוע. "הדברים נאמרו בלהט", אמר.

עו"ד ארנה לין, מטעם הסתדרות הרופאים, ציינה כי בכל 30 שנות עבודתה במקצוע מעולם לא ראתה התנהגות פרועה כל-כך. "כבודו (השופט) אציל נפש שהוא התנצל, אבל הם (המתמחים) אלה שצריכים להתנצל".

עיקרי ההסכם בין האוצר למתמחים
 עיקרי ההסכם בין האוצר למתמחים