הקוורטט צפוי להציע: חידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים

כך יזמה ארה"ב במאמץ של הרגע האחרון למניעת הצבעה על פלסטין באו"ם ■ האמריקנים חוששים מגל זעם פלסטיני בעקבות ההצבעה בעצרת הכללית ■ ארה"ב כי תטיל וטו על הצטרפות פלסטין לאו"ם

ארה"ב יזמה קמפיין דיפלומטי של הרגע האחרון במאמץ לשכנע את הפלסטינים לוותר על תכניתם לבקש הכרה של העצרת הכללית של או"ם במדינה פלסטינית עצמאית. כך מדווח הבוקר (א') "ניו יורק טיימס" מפי פקידים אמריקניים ודיפלומטים זרים. אך המקורות מודים, כי ייתכן שהיוזמה נולדה מאוחר מדי.

לדברי העיתון, הפיץ ממשל אובמה הצעה לחידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים בתקווה לשכנע את נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לזנוח את הפניה לאו"ם עם פתיחת מושב העצרת, ב-20 בספטמבר.

הממשל הבהיר לעבאס, כי יטיל וטו על כל בקשה למועצת הביטחון לצירוף מיידי של המדינה הפלסטינית החדשה כחברה לאו"ם. אבל לארה"ב אין מספיק קולות כדי לגבש רוב חוסם בעצרת הכללית נגד העלאת מעמדם של הפלסטינים בארגון מ"ישות" בעלת תואר משקיף, ללא זכות הצבעה, ל"מדינה" בעלת תואר משקיף, אם כי, עדיין, בלי זכות הצבעה.

השינוי יסלול את הדרך להצטרפות של הפלסטינים לעשרות גופים ואמנות של או"ם, ולחזק את יכולתם להגיש תביעות משפטיות נגד ישראל בבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אומר ה"טיימס".

פקידים בכירים בממשל מקווים, שהיזמה האמריקנית החדשה תאפשר לארה"ב לא רק להימנע מהטלת וטו במועצת הביטחון, אלא גם להימנע מהצבעה סימלית, עם מעט מדינות אחרות, נגד הפלסטינים בעצרת הכללית. הפקידים אמרו, שבכל מקרה חוששת וושינגטון מגל של זעם שישטוף את השטחים הפלסטיניים והעולם הערבי כולו בעיצומה של התסיסה העכשווית במזה"ת.

"וטו אמריקני עלול לשלהב את הרוחות"

"אם נוכל להציע אלטרנטיבה (לתכנית הפלסטינית), נוכל לשנות בבת-אחת את הנסיבות ואת הדינמיקה, וזה בדיוק מה שאנו מנסים לעשות", אמר פקיד ממשל בכיר.

אך קאית אל עומרי, לשעבר ממנהלי המו"מ עם ישראל מטעם הפלסטינים ועתה מנהל גוף פרו-פלסטיני בוושינגטון, אמר לעיתון: "לא ברור לי כיצד יהיה אפשר להימנע (מהצבעה בעצרת) בשלב זה. וטו אמריקני עלול לשלהב את הרוחות ולחולל גל אנטי-אמריקני ברחבי המזה"ת".

שני פקידי ממשל אמרו, כי תכנית השלום החדשה תצא מהקוורטט והיא עשויה להניע כמה מתומכי הפלסטינים להסיר את תמיכתם בהעלאת דרג המשלחת הפלסטינית לאו"ם, ובכך לגרום לעבאס לחשוב פעמיים לפני שיורה על מימוש היזמה לפנות לארגון. הצעה של הקוורטט תהיה יותר ממחווה סמלית. היא תשרטט מתווה של פגישות ופעולות לחידוש השיחות ביין ישראל לפלסטינים.

בעוד שכמה פקידי ממשל מוסיפים להיות אופטימיים ולקוות שתימצא פשרה, החל הממשל בהכנת תכנית מגירה למקרה שהפלסטינים יפנו לאו"ם למרות הכל. מוקד תכנית המגירה הוא לדאוג לכך שישראל והפלסטינים יוסיפו לשתף פעולה בענייני ביטחון בגדה המערבית ולאורך גבולות מדינת ישראל.