כתב אישום: בכיר לשעבר במע"צ לקח שוחד תמורת הטיית מכרזים

יונתן פרוחי, לשעבר סגן ראש אגף אחזקה במע"צ, נאשם כי לקח שוחד בסך למעלה מחצי מיליון שקל בתמורה להטיית מכרזים לטובת חברת זוהר כץ לגינון והדברה

עובד בכיר לשעבר במע"צ לקח שוחד בסך למעלה מחצי מיליון שקל בתמורה להטיית מכרזים לטובת חברה פרטית - כך עולה מכתבי האישום שהגישה פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בעיר נגד יונתן פרוחי (47), לשעבר סגן ראש אגף אחזקה במע"צ, וזוהר כץ (53), תושב חיפה, שהיה בעליהן ומנהלן של חברות לאספקת שירותי גינון, הדברה, בינוי ופיתוח.

כתבי האישום מייחסים לנאשמים עבירות של לקיחת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט, השמדת ראיה והדחה בחקירה.

הפרשה התפוצצה ביולי 2008, כאשר פרוחי, תושב כפר ורדים, נעצר בחשד שקיבל שוחד מקבלנים. עמו נעצרו חותנו, מאיר ברק (65) מנשר, בעל חברת "ברד - יזמות ומינוף", שאליה לכאורה הועברו כספי השוחד; וזוהר כץ מחיפה, בעלי חברת זוהר כץ לגינון והדברה וכן חברת מיטבים אחזקות ופיקוח, המספקת שירותי בינוי ופיתוח, אשר העבירה לכאורה את כספי השוחד תמורת זכייה במכרזים.

בכתבי האישום, שהוגשו בידי עו"ד שגב אדלר, צוין כי בראשית שנות ה-2000 עבד פרוחי כסגן ראש אגף אחזקה בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ), והיה אחראי, בין היתר, על חוזים של מע"צ עם ספקים וקבלנים, ומתוקף תפקידו היה בסמכותו להמליץ על הגדלת ערך חוזה ולהמליץ להאריך תוקף חוזה. כן היה נגיש למידע פנים במע"צ. כמו כן, היה מעורב בקביעת תנאי הסף של מכרזים שפרסמה מע"צ בתחום האחזקה.

על-פי כתבי האישום, בין השנים 2005 ל-2007 לקח פרוחי, בהיותו עובד הציבור, שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו בסך כולל של 531,350 שקל, וזאת על-פי הסכם בין כץ לבין פרוחי, לפיו כץ ייתן לו אחוזים מהיקף הכספים שכץ והחברות שבבעלותו יקבלו ממע"צ עבור עבודתם בתחום הגיזום והגינון. בתמורה לכך הוסכם כי פרוחי ידאג לקדם את האינטרסים העסקיים של כץ במע"צ.

כך, למשל, נטען כי בשנים 2006-2007 היה פרוחי מעורב בשינויים בחוזה של מע"צ מול חברת זוהר כץ, שהביאו להגדלת ערך החוזה עם החברה בסך כולל של כ-30 מיליון שקל.

בנוסף, נכתב בכתב האישום, באותן שנים היה הנאשם מעורב בשינויים בחוזה של מע"צ מול חברת זוהר כץ, שהביאו להארכת תוקף החוזה של מע"צ מול חברת זוהר כץ למשך שנתיים נוספות ועוד.

מכתב האישום עולה עוד כי הנאשמים ניסו לשבש את הליכי חקירת פרשת השוחד, תיאמו גירסה שקרית על מנת לכסות את הפרשה ומסרו גירסאות כוזבות בחקירתם הראשונה במשטרה.