הגל האלים והעמוק ביותר

רק כאשר מתברר כמה גדולה הטעות, מפנימים ומקבלים את מה שבעצם קרה כאן באוגוסט

נתוני התעסוקה וחידוש החשש לגבי יכולתה של איטליה ליישם תוכנית צנע אמיתית, חידשו את מגמת הירידה, ועוררו שוב את השאלה לגבי המצב הטכני הנוכחי של "נכסי הסיכון". זה נושא סקירה זו, כאשר ניקח כמייצג משפחת הנכסים הזו את מדד המניות האמריקאי העיקרי, דהיינו מדד S&P 500 .

לפניכם הגרף השבועי שלו:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

המגמה במדד זה, על פי הטווח המוצג בגרף, היא כמובן מגמה יורדת. היא כזו מאז שהשפל שנקבע ביוני השנה, סביב 1260, נשבר מטה באוגוסט. כך נוצר התנאי (צמד שיאים ושפלים יורדים) המגדיר מגמה כיורדת.

תת-הגל הראשון של הירידה, מהשיא 1370 ועד 1260, ולאחר מכן התיקון העמוק מאוד של תת-גל 2 עולה, אשר הגיע עד 1350, מאוד אופייניים לתחילת מהלך יורד משמעותי, כפי שאכן היה עד עתה. ההסבר לכך הוא שהתחלה מהוססת נובעת מכמות המשקיעים הגדולה, הרואים בירידה הראשונה הזדמנות קנייה נדירה.

רק כאשר מתברר להם עד כמה הם טועים, מתחילה הפנמה של המהלך היורד, ואז מתקבל הגל האלים והעמוק ביותר: תת-הגל השלישי. זה כמובן מה שראינו במשך אוגוסט, ואשר הזרים את הפסימיות הרבה לגבי כל נכסי הסיכון, ובמיוחד במגזר המניות המוצג כאן.

לקראת סיום החודש, ועקב התקווה שבן ברננקי ייעתר לבסוף לדרישת הבנקים, ויעשה עוד "הרחבה כמותית", ראינו את תת-גל 4 המתקן העולה מייצר תנועה עד 1230 (כ-50% מכל תת-גל 3 היורד).

עכשיו אנו עומדים בפתח תת-הגל היורד האחרון של המהלך כולו - דהיינו הגל הראשון של שלב C במשבר. עדיין מוקדם לומר אם נראה תת-גל 5 אלים גם הוא, אשר יגיע עד אזור 1040 (ב-3 סגול), ואף אם נראה תת-גל 5 מסיים קצת יותר גבוה מן התחתית שנוצרה באוגוסט, אשר ייצור תת-גל קטום (Truncated) (ב-4 סגול).

מה שבטוח הוא שלפנינו עוד תת-גל יורד אחד, לפני ההזדמנות הבאה להיכנס ללונג במדד זה. העובדה שה-Stochastics (ב-1 סגול) נכנס, ומתייצב, באזור מכירות היתר, והעובדה שה-MACD (ב-2 סגול) מתחיל להראות סימני שינוי חיובי, כאשר הוא נמצא די עמוק בטריטוריה השלילית, מביאה אותי להצביע על האופציה הקטומה כאופציה היותר סבירה להתממש.

כל הטכנאים, וכל המשקיעים, יידעו את התשובה כאשר המדד יגיע לאזור 1100-1120. אם תמיכה חשובה זו תעמוד, ותחזיק, נראה את תחילת העליות די מוקדם. תוכניתו של הנשיא אובמה בתחום התעסוקה (הנאום על כך בערב יום חמישי הבא), בשילוב מעשה מצד הפד' שיתמוך מהצד המוניטרי, יכול בהחלט להוות את הרקע לכך.

אם 1100 לא תחזיק, אז הרמות 1040 או 1010, יהוו את היעדים הברורים הבאים לסיום אותו תת-גל 5 מסיים. מהלך יורד כה עמוק ילווה באווירה שלילית, הן בארה"ב והן באירופה, ויגרום גם לשינוי משמעותי גם ביחס אל המדינות המתפתחות כאל כוח מאזן של הצמיחה הגלובלית.

הניתוח השני עוסק בדולר שקל. לפניכם גרף הסגירות השבועי של המטבע:

משה שלום דולר
 משה שלום דולר

אני מביא שוב את ספרור האליוט של המטבע, כפי שאני מבין אותו וכפי שכבר הראיתי אותו בעבר. עיקרי הדברים שכתבתי אז עדיין קיימים:

  • תחתית 3.20 לא נשברה מטה, למרות הזמן הניכר שעבר מאז תחתית זו ולמרות כל המהפכים שהתחוללות בישראל ובחו"ל. הגל היורד (2 כחול) התפתח בצורה איטית, אבל קלאסית, של זיגזג במבנה ABC יורד עם 5-3-5 תתי גלים בהתאמה.

  • בנוסף ניתן להבחין בבירור בתבנית היתד היורדת (תבנית שורית בהגדרה), אשר תחמה את כל התנועה מאז השיא בשער 4.30 ועד התחתית בשער 3.35.
  • פריצת גבולות אותה תבנית שורית קרתה רק עתה, כאשר המחיר עבר מעל 3.60 (1 ירוק בהיר). בינתיים הסימנים הם שפריצה זו תחזיק מעמד - הבדיקה המוצלחת מלמעלה, והעובדה שפריצה ראשונה זו קרתה בשילוב עם סיום הזיגזג כולו.

  1. משה שלום הוא אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.
  4. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.