דרישה לגביית ארנונה לעסקים ברדיוס של עד 15 ק"מ מהערים

פורום ראשי הערים לצדק חלוקתי, בהובלת ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, פנה לפני מספר ימים לשר הפנים אלי ישי

פורום ראשי הערים לצדק חלוקתי, בהובלת ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, פנה לפני מספר ימים לשר הפנים אלי ישי, בדרישה להנהיג תקנה חדשה שבה שיעור הארנונה לעסקים הנהוג ברשויות המקומיות יחול על עסקים ברדיוס של עד 15 ק"מ מהרשות המקומית - גם אם הם בשטחי המועצות האזוריות. זאת במטרה למנוע את "ההפליה בין המועצות האזוריות לבין הרשויות המקומיות".

במכתבם לשר הפנים כותבים ראשי הערים החברים בפורום ראשי הערים לצדק חלוקתי, כי הפורום הוקם לפני כשלושה חודשים בכדי להגיע למצב של שוויון בין הרשויות המקומיות, "שבהן מתגוררת 90% מאוכלוסיית המדינה", לבין המועצות האזוריות, "שבהן מתגוררת 10% מאוכלוסיית המדינה".

‏במסיבת עיתונאים שנערכה ביוני הציג הפורום את חבריו, הכוללים בין היתר את ראשי עיריות בית שמש, קרית שמונה, דימונה, קרית מלאכי, שלומי, קרית עקרון, ערד ואופקים. מטרתו של הפורום הוא "תיקון העוול לפיו אוחזות המועצות האזוריות בעתודות קרקע עצומות המניבות להן הכנסות עתק - בעוד ערים רבות הסמוכות להן כורעות תחת גירעונות מחמת מצוקת קרקעות לתעשייה, המהווה מקור הכנסות עיקרי עבורן".

‏במכתב לישי מלפני מספר ימים כתבו ראשי הערים כי "בין היתר, סובלות כמעט כל הערים בישראל מתופעה לא הוגנת הנעשית על ידי המועצות האזוריות, שמקימות אזורי תעשייה, חלקם רשמיים וחוקיים וחלקם פיראטיים - בשטחים חקלאיים, בסמיכות ובפתחי הערים הקרובות אליהן. בכך הן מנצלות את הערים על ידי שהן מסיטות את התעשייה והמסחר העירוניים לשטחי המועצות האזוריות, וכך למרות שבעלי העסקים, העובדים והלקוחות הינם תושבי העיר, תשלומי הארנונה הולכים לקופת המועצות האזוריות השכנות".

‏הפורום מוסיף במכתבו: "העיריות נותרות חסרות יכולת להתמודד עם הבריחה החוצה של המפעלים והעסקים המקומיים, בשל תעריפי הארנונה הנמוכים של המועצות האזוריות. דבר זה יוצר חוסר שוויון בין הרשויות ופוגע קשות בהכנסת הרשויות המקומיות, אשר כידוע אינן יכולות להתקיים מארנונה למגורים בלבד ללא תשלומי הארנונה למסחר ולתעשייה".

את המכתב לישי מסיים הפורום כך: "אנו דורשים שהפיתרון המיידי לטיפול בנושא זה יהיה מתוקף תקנה חדשה, בה שיעור הארנונה הנהוג ברשויות המקומיות יחול על העסקים שנמצאים ברדיוס של עד 15 ק"מ מהרשות המקומית. כך נוכל לגרום לשוויון ותחרות הוגנת בין הרשויות המקומיות למעוצות האזוריות".