"עלינו להישמר פן יקרה פה מה שהתחולל במדינות העולם"

כך אמר עופר אליהו, מנכ"ל אליהו חברה לביטוח ויו"ר איגוד חברות הביטוח ■ המפקח על הביטוח: "מטרתנו להביא לתגמול לסוכנים מאוזן יותר"

"לא די בכך שחזרנו לאחרונה לאי יציבות ביטחוניות שאת השלכותיה הכלכליות קשה להעריך, אף נקלענו למשבר כלכלי עולמי - כל זאת בעת ניסיון לשידוד מערכות חברתי. ניתן לומר בפה מלא שבישראל אין לנו את הלוקסוס להתמודד בו זמנית רק עם בעיה אחת יסודית. יש לזכור שחובות של מדינות אינם מתאדים אלא יש להחזירם מתוך התקציב עצמו" - כך אמר הערב (ב') עופר אליהו, מנכ"ל אליהו חברה לביטוח ויו"ר איגוד חברות הביטוח.

עוד הוסיף אליהו כי "לפיכך שומה עלינו להישמר פן יקרה אצלנו מה שהתחולל בעשירות ממדינות העולם". את הדברים אמר אליה אליהו שנשא דברים במושב הפתיחה של כנס האלמנטרי השנתי של לשכת סוכני ביטוח המתקיים באילת.

באופן טבעי בכנס דיברו גם על ביטוח הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, הגיע ללב קהילת סוכני הביטוח, ימים ספורים לאחר שלשכת סוכני ביטוח ואגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר הגיעו להבנות ולפשרה בנוגע לתוכניות האוצר לגבי הוראות התגמול לסוכנים.

"ההוראות שלנו משנות את מבנה התגמול לסוכני הביטוח אבל לא את היקף התגמול. המטרה שלנו היא להביא למבנה תגמול מאוזן יותר, מבלי לפגוע בסך הכנסות", אמר שריג שלאחרונה הפך לכתובת לתרעומת גדולה של הסוכנים, ופירט כי "תגמול שמפצה סוכנים באופן נאות על שירותים מתמשכים יבטיח שירותים איכותיים ומקצועיים. הדבר הזה הוא לא רק לטובת לקוחות, אלא גם אינטרס חשוב של הסוכנים".

בהקשר זה הוא פירט את עקרונות ההסדרה שלו לגבי עמלות הסוכנים, גם לאחר הפשרה אליה הגיע עם הסוכנים ממש בימים האחרונים:

1. עמלת מכירה (עמלת ה"היקף") לא תשולם בגין שיווק של מוצר ספציפי, כדי למנוע הטיה למוצר שלא בהכרח מתאים ללקוח, אלא בגין שיווק של קבוצת מוצרים, כמו מוצרי בריאות באופן כללי.

2. עמלת מכירה תשולם עבור יעד מכירות של שנה לפחות, כדי למנוע התמקדות בשיווק נקודתי של מוצרים.

3. עמלות שוטפות (שכוללות גם עמלות נפרעים ועמלות שימור), שמתגמלות סוכנים על שירות ושימור לקוחות, יהוו חלק משמעותי מסך כל עמלות סוכני הביטוח.

"בטווח הארוך מאוד, ככל הנראה יועצים בבנקים יתנו ייעוץ פנסיוני בסיסי ומי שירצה ייעוץ מתקדם יעבוד עם סוכני ביטוח. ההשערה שלי לגבי אופי השוק בעוד עשרים או שלושים שנים נגזרת ממה שראיתי בשווקים אחרים", אמר שריג ביחס לשוק הפנסיוני העתידי שהוא צופה (בעוד שנים רבות), כשציין בהתייחס לעתיד הקרוב בהרבה כי "היעד שלנו הוא שהמסלקה הפנסיונית תתחיל לפעול אולי אפילו כבר ב-2012".

לצד ההתייחסויות המתבקשות להסדרת עמלות הסוכנים, שריג ממשיך לשנות את אופי ההסדרה של האגף בראשותו מהסדרה על פי נהלים להסדרה על פי עקרונות כשהמפוקחים נדרשים ליותר ויותר רגולציה עצמית. על רקע כך האוצר מפרסם טיוטת קובץ הוראות המגבירות את אחריות החברות לאיכות מוצריהן, באמצעות שינוי דרמטי של אופן אישור המוצרים החדשים בענף.

"במקום הליך אישור פרטני לכל רכיב בכל תכנית, ההליך החדש הוא הליך הודעה: גופים יודיעו לנו על תכניות חדשות, ואישורן יהיה אוטומטי, אלא אם נתנגד. ההליך החדש יחייב את החברות לקחת אחריות רבה על המוצרים שלהן, כי אחרת המוצרים יהיו פגומים. אותנו ההליך מחייב לבקרה ופיקוח שונים מאלו הנהוגים כיום, ואנו פועלים גם בכיוון זה", הסביר שריג.

כמו כן, האוצר מפרסם עתה, לאחר עבודה ארוכה, את ספר החוזרים של האגף - "קודיפיקציה" - המספק מיפוי מסודר של הנחיות הרגולציה, אגב דירקטיבת סולבנסי והמקובל בעולם.

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, התייחס בין היתר לאחת המתחרות החריפות של הסוכנים ואמר כי "נדמה כי הגענו לסף התחתון בניסיונות הנואשים של ביטוח ישיר לערער את מעמדם הסוכנים. אני חייב להתוודות בפניכם ולומר דבר פשוט אחד: לביטוח ישיר יש מקום בעולם הביטוח ובוודאי שיש לה קהלי יעד רלוונטיים. הבעיה איננה טמונה כאן - היא טמונה בדרכי השיווק שלה, הפוגעים בכל הענף; היא טמונה באפשרות להטעיית הציבור בדרכה התפעולית; והיא טמונה באשליה צרכנית בדבר מחירי הביטוח שהיא מציעה", אמר ביחס לחברת הביטוח בשיווק ישיר הקוראת בפרסומיה לנטוש את סוכני הביטוח.

יהודה טלמון, נשיא לה"ב, אמר כי "לא הייתה הפתעה בעצם קיומה של המחאה. זה שנים שנתוני המאקרו הטובים אינם מחלחלים למעמד הביניים".