טורקיה מבהירה: ניתוק המסחר - רק עם גופים ממשלתיים בישראל

בצהריים הצהיר ארדואן כי ארצו מנתקת את כל הקשרים המסחריים עם ישראל ■ שעות אחרי ההודעה הבהירו גורמים בטורקיה כי מדובר בניתוק רק עם חברות ממשלתיות ■ מומחים חוששים: ישראל תתקשה לממש את פוטנציאל תגליות הגז בגלל המשבר עם טורקיה

היחסים בין טורקיה לבין ישראל ממשיכים להסתבך: ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע היום (ג') לכתבים באנקרה כי ארצו מנתקת את כל הקשרים המסחריים שלה עם ישראל.

הצהרתו של ארדואן באה יממה אחרי שקבוצה של עשרות ישראלים עוכבה לבידוק ביטחוני יסודי בנמל התעופה באיסטנבול. נוסף להכרזתו על ניתוק הקשרים המסחריים, הצהיר ארדואן כי בקרוב ארצו תנקוט סנקציות נוספות נגד ישראל וזאת, בשל סירובה להתנצל בפני טורקיה על השתלטות השייטת על הספינה מרמרה.

שעות אחרי הודעת ארדואן, הבהירו גורמים ממשלתיים בטורקיה לעיתון "וול-סטריט ג'ורנל" כי מדובר בניתוק קשרים מצד גופים ממשלתיים בטורקיה, שהיקף העסקים שלהם עם ישראל הוא כמה עשרות מיליוני דולרים.

הצהרה מפתיעה

הצהרתו של ארדואן התקבלה בקרב גורמים עסקיים ומסחריים בישראל בהפתעה, זאת בעיקר על רקע טענותיהם מהשבועות האחרונים כי המשבר בין שתי המדינות פוליטי ולא אמור להפריע לאווירת העסקים הטובה. כך, גם על רקע ההחרפה ביחסים בין שתי המדינות במהלך השבוע האחרון, אמרו גורמים מסחריים רשמיים בישראל כי קיימת שאיפה להרחיב עד סוף השנה את היקפי הסחר בין המדינות לכ-4 מיליארד דולר.

"יש להדגיש שעדיין לא ברור למה בעצם ארדואן התכוון כשמסר את הצהרתו", אמרה בצהריים ל"גלובס" ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת ומומחית למדיניות טורקיה במכון למחקרי ביטחון בתל אביב: "אם מדובר בניתוק של קשרים מסחריים בין גורמים ממשלתיים או צבאיים לבין ישראל, אין כאן הרבה חדש כי בפועל אין כבר קשרים כאלה. אם מדובר בביטול של הסכמי סחר חופשי - הרי שמדובר כאן בדבר גדול. לא חשבתי שנגיע לשם".

לדברי הד"ר לינדנשטראוס, לישראל ולטורקיה אינטרסים משותפים להידוק הקשרים המסחריים ולעתים ניכר כי קשרים אלה מאפשרים להן להשלים זו את זו: "אנחנו מוכרים לטורקיה כימיקלים רבים כך שלמעשה הצרכן הטורקי לא ממש יכול לעשות חרם על המוצר כי הוא לא נמצא על המדף וכך גם המוצרים שאנחנו מייבאים ממנה", אמרה. "עצירת הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות דווקא משקפת את החשדנות ההדדית ביניהן, וזאת, כשהטורקים דווקא צריכים ידע ביטחוני ישראלי בנוגע למל"טים (מטוסים ללא טייס), שמשמשים אותם ללחימה בכורדים וזאת על רקע התגברות הטרור מצדם. את השוק הביטחוני שם כבר איבדנו".

היא מזהירה כי השלב הבא עלול לכאוב לישראל לא פחות ובאחד המקומות הרגישים ביותר, במאגרי הגז: "מזרח הים התיכון הופך להיות זירה חשובה בעיקר בגלל תגליות הגז וזו בכלל סוגיה שהטורקים רגישים אליה. במקרה של הידרדרות ביחסים, לישראל לא יהיה פשוט לממש את הפוטנציאל הכלכלי של התגליות האלה, כי מהיכן נייצא אותו ואיפה יעברו הצינורות? זה הופך להיות מסובך".

פוטנציאל נפיץ

גם להגברת הנוכחות של אוניות קרב טורקיות בים התיכון, עלול להיות - כך על פי לינדנשטראוס, פוטנציאל להידרדרות ואולי אפילו למפץ ביחסים. "יכול להיווצר מצב של עימות שפורץ באופן לא מכוון, מצב של מיס-קלקולציה, תקרית שמתפתחת לממדים לא רצויים רק בשל אי הבנת הכוונות האמיתיות והמהלכים של הצד השני", אמרה.

במגזר העסקי הגיבו היום בדאגה על הכרזת ארדואן. "טורקיה היא שותפת סחר מרכזית וחשובה של ישראל והקפאת הקשרים איתה עלולה לפגוע קשות ביצואנים, בתעשייה הישראלית ולהשליך רבות על המצב הכלכלי בארץ. טורקיה היא היצואנית המרכזית באזור הזה", אמר המועמד לנשיאות התאחדות התעשיינים ויו"ר מכון הייצוא לשעבר, דוד ארצי.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בצהריים כי "ההסלמה עם טורקיה לא נחוצה ועל שתי המדינות לרדת מהעץ שעליו הן טיפסו, ולחפש פשרה".

לדבריו, "יש להצטער על הצהרת טורקיה, שכן הקשרים הנוכחיים בין המדינות מצוינים ומתקיימים על בסיס איתן".

התפתחות הסחר בין ישראל לטורקיה
 התפתחות הסחר בין ישראל לטורקיה

החברות הישראליות העיקריות שפועלות בטורקיה
 החברות הישראליות העיקריות שפועלות בטורקיה