מסתמן: כושר השתכרות לא יהיה תנאי סף במחיר למשתכן

תת הוועדה לדיור בוועדת טרכטנברג עשויה להמליץ על מיצוי כושר השתכרות רק כקריטריון תיעדוף‏

‏"לאור הדיון שהיה בתת הוועדה לענייני דיור של ועדת טרכטנברג ב-6 בספטמבר, לא יהיה מנוס מלהכניס את קריטריון מיצוי כושר השתכרות באופן כלשהו לפרויקטים של "מחיר למשתכן", ובעתיד גם לפרויקטים אחרים במסגרת דיור בר השגה" - כך אמר הערב ל"גלובס" גורם המצוי בעבודת תת הוועדה.

תת הוועדה קיימה היום את ישיבתה האחרונה בראשות אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שסיים בתום הישיבה את עבודתו בשירות המדינה.

בישיבת הוועדה אחר הצהריים התעורר ויכוח נוקב על הכנסת תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות לפרויקטים של מחיר למשתכן. כפי שפורסם ב"גלובס", הקריטריונים הנוכחיים נותנים עדיפות לחרדים, משום ש-30% מהדירות מופנות למשפחות עם 7 ילדים ומעלה, 30% מהדירות למשפחות עם 4-6 ילדים, ועוד 20% למשפחות עם 3 ילדים.

את העמדות המנוגדות ביותר הציגו פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, וד"ר טלי רגב מאוניברסיטת ת"א. מלניק היה נחרץ בכך, שמיצוי כושר השתכרות חייב להכנס לקריטריונים כתנאי סף, ואילו רגב התנגדה להכליל תנאי זה בנימוק שהוא יפגע קשות באוכלוסיה הערבית. מרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד השיכון, התנגד גם הוא בחריפות לקריטריון ההשתכרות.

ד"ר אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ, הציע פשרה, לפיה מיצוי כושר השתכרות לא יהיה קריטריון ביישובים חרדיים או ערבים, אולם כן יוכנס כתנאי סף ביישובים חילוניים רגילים.

בסיום ישיבת תת הוועדה לדיור סוכם, כי יש מקום להכניס את מיצוי כושר ההשתכרות כקריטריון בפרויקטים של "מחיר למשתכן", אבל לא כתנאי סף שבלעדיו לא תינתן זכאות. מיצוי כושר השתכרות יוכנס רק כקריטריון נוסף, המעניק תיעדוף למועמד המציג כושר השתכרות, תיעדוף שמשקלו בסך הקריטריונים עדיין לא נקבע. חברי תת הוועדה עשויים לקיים עוד פגישה אם נושא קריטריון ההשתכרות לא יגיע למיצוי והסכמה.

תת הוועדה אמורה להעביר ליו"ר הוועדה, פרופ' מנואל טרכטנברג, טיוטה של ההמלצות, ובה צפויות ככל הנראה גם המלצות מיעוט, של המחייבים קריטריון של מיצוי כושר השתכרות כתנאי סף, מול אלה השוללים אותו.

גורם המקורב לוועדה אמר ל"גלובס", כי "בעצם הכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות בפעם הראשונה לפרויקט סיוע ממשלתי, אפילו לא כתנאי סף אלא רק כקריטריון תיעדוף, אפשר לראות הישג מסויים לציבור המעמד הבינוני העובד". מצד שני, גורם המעורה בעבודת הוועדה אומר: "זוהי פשרה שיש בה כניעה מסויימת לאינטרסים הקואליציוניים של ראש הממשלה נתניהו, שרי ש"ס וסיעת יהדות התורה".