דאגה בארה"ב: פועלים מול ישראל וטורקיה לשיכוך המשבר

ארה"ב מודאגת מהמתיחות בין ישראל לטורקיה ■ דוברת הסטייט דיפרטמנט: "ישראל וטורקיה חייבות לעשות מאמץ להעלות את היחסים ביניהן על מסלול חיובי"

ארה"ב מודאגת מהמשבר המתעצם בין ישראל לטורקיה ופועלת להפגת המתיחות ביניהן - כך אמרה הערב (ג') דוברת מחלקת המדינה בבית הלבן, ויקטוריה נולאנד, בתדרוך היומי לכתבים.

נולאנד אמרה כי דיפלומטים אמריקניים בכירים, לרבות שרת-החוץ, הילארי קלינטון, מקיימים מגעים עם ירושלים ואנקרה במאמץ לשכך את המשבר בין שתי בעלות הברית החזקות של וושינגטון במזרח התיכון. "ישראל וטורקיה חייבות לעשות מאמץ להעלות את היחסים ביניהן על מסלול חיובי", אמרה הדוברת.

בנוסף, נולאנד שיבחה את דוח או"ם, שהגיע למסקנה שהסגר הימי שמטילה ישראל על עזה הוא "חוקי והולם", ובה בעת מתח ביקורת על הכוח ה"מופרז והבלתי סביר" שהפעילה ישראל בעת הפשיטה על המשט הטורקי לעזה במאי.

"לשתי המדינות יש בעיות שכרוכות בחופש השיט", אמרה הדוברת. "אך אנו רוצים למנוע עימותים נוספים ושואפים לכך ששתי בעלות הברית החזקות של ארה"ב ישובו לקיים יחסי עבודה טובים ביניהן".

המשבר העצים בתקופה רגישה ביחסים בין ארה"ב לטורקיה. לאחר לחץ אמריקני אינטנסיבי, הסכימה טורקיה להציב בשטחה מכ"ם אמריקני מתקדם, שנועד לסכל התקפות טילים איראניים נגד מטרות באירופה. זאת, למרות שהובהר לה כי הנתונים שיפיק המתקן עשויים להיות מנוצלים להגנת ישראל.

לפי ידיעה ב"וול סטריט ג'רנל" ביום ו', יוצב המכ"ם בטורקיה עוד לפני סוף השנה, לדברי פקיד אמריקני בכיר. אך בסוף השבוע הביעו אנליסטים אמריקניים חששות, שלא מדובר בעסקה חתומה ושטורקיה תחזור בה מהסכמתה להציב את המערכת.

נזכיר כי מדובר במתקן מכ"ם מסוג X Band, שאמור להיות מוצב בבסיס טורקי כחלק ממערך התרעה מוקדמת של נאט"ו מפני טילים ארוכי טווח של איראן. מכ"ם X Band, זהה לזה שיוצב בטורקיה, פועל בישראל כבר שלוש שנים. הוא נועד לחזק את מערך ההגנה הישראלי מפני טילים וביכולתו לעקוב אחר כל טיל איראני שישוגר לעבר ישראל, לדברי העיתון.

המו"מ בין וושינגטון לאנקרה על הצבת המכ"ם, שהחל לפני כמה חודשים, נתקל מיד בקשיים: טורקיה הביעה חשש שהמידע שתפיק המערכת יימסר לישראל בזמן אמיתי. פקידים אמריקניים הודיעו לעמיתיהם הטורקיים, שלארה"ב יש מערכת יחסים "נפרדת ואיתנה" עם ישראל בתחום ההגנה מפני טילים. הם הבהירו, שנתונים שיופקו ממתקני מכ"ם אמריקניים בכל מקום בעולם עשויים להיות משולבים עם נתונים אחרים כדי לאפשר ניצול אופטימלי של המערכות האמריקניות להגנה מפני טילים.

מדוע הסכימה, אפוא, טורקיה להציב את המערכת בשטחה? הפקיד הבכיר אמר ל"וול סטריט ג'רנל" כי ההחלטה נובעת ממאמציה המוגברים של אנקרה לחזק את קשריה עם נאט"ו, שהתרופפו בשנים האחרונות, ולשפר את היחסים עם ארה"ב.

כמה סנטורים רפובליקניים בוושינגטון הביעו הסתייגויות מהצבת המכ"ם בטורקיה בגלל סירובה של אנקרה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק ממנו. למרות שהמכ"ם בטורקיה והמכ"ם בישראל יופעלו בנפרד, הבהיר הפקיד האמריקני הבכיר שארה"ב עשויה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק בטורקיה. "כל מידע שיופק ממתקני מכ"ם אמריקניים ברחבי תבל עשוי להיות משולב עם נתונים אחרים כדי להגיע למירב היעילות של מערכות ההגנה מפני טילים שאנו מפעילים", אמר המקור.