"הרגע פוטרתי בשיחת טלפון על-ידי יו"ר יאהו"

שלושים חודשים אחרי שמונתה במפתיע למנכ"לית יאהו, הודחה אתמול קרול בארטס מהתפקיד הירידה בהכנסות והצניחה בשווי המניה הובילו את הדירקטוריון לאשר את הפיטורים פה אחד רק אחד מכל שלושה עובדים תמך בבוסית הו, קרול

הדבר היחיד שהפתיע את מי שעקב אחרי יאהו בשנים האחרונות, לא היה פיטוריה של המנכ"לית אמש, אלא העובדה שהבשורה נמסרה בשיחת טלפון ולא בפגישה אישית.

יו"ר דירקטוריון חברת האינטרנט, רוי בוסטוק, התקשר לבארטס כדי להודיע לה שניסיונה להרים את הספינה השוקעת כשל כישלון חרוץ ושהיא נשלחת הביתה.

בארטס מיהרה לאייפד שלה ושלחה ממנו מייל קצרצר לכלל העובדים: "אני עצובה מאוד לבשר לכם שהרגע פוטרתי בשיחת טלפון על-ידי יו"ר יאהו. זה היה תענוג עבורי לעבוד עם כולכם ואני מאחלת לכם את כל הטוב בהמשך הדרך". הפיטורים הגיעו יותר משנה לפני תום החוזה של בארטס ביאהו.

בוסטוק ציין, בהודעה שהוציאה יאהו, כי "הדירקטוריון רואה הזדמנויות צמיחה רבות שהחברה יכולה לנצל. המטרה העיקרית שלנו היא למנף את הנהגת החברה, לצד הנכסים והפלטפורמות שלה, כדי לנצל הזדמנויות אלה. בשם כל הדירקטוריון, אני רוצה להודות לקרול על תקופתה ביאהו בזמן קריטי לחברה ולכלכלה".

את מקומה של בארטס יתפוס זמנית סמנכ"ל הפיננסים של החברה, טים מורסה. יאהו הקימה צוות שילווה את מורסה עד למציאת מנכ"ל חדש.

"תמיכה רבה"

הסוף הזה היה כאמור ידוע מראש. הגעתה של בארטס, 63, ליאהו בינואר 2009 הרימה לא מעט גבות בתעשיית האינטרנט. היא אמנם הגיעה עם רקורד מרשים כמנכ"לית חברת התוכנה אוטודסק, אך מי שהייתה אחת מענקיות האינטרנט של שנות התשעים הייתה צריכה דמות מנהיגותית יותר מאשר בארטס חמת המזג וחסרת הניסיון בתעשייה המשגשגת הזו.

מצד שני, ייתכן שגם מנכ"ל מנוסה היה מתקשה להתמודד עם ההתחזקות המתמשכת של גוגל ופייסבוק.

ההחלטה לשלוח את בארטס הביתה כבר ריחפה באוויר חודשים רבים. רק בחודש יוני השנה התקיימה ישיבת דירקטוריון סוערת על ביצועי החברה בכלל וביצועי בארטס בפרט, בה נשמעו קולות הקוראים לפטר אותה. עם זאת, הישיבה הסתיימה בהבעת "תמיכה רבה" בבארטס.

התמיכה הזו התפוגגה בשבוע שעבר, אז החליט הדירקטוריון, בהצבעה חשאית ופה אחד, לפטר את בארטס. מנכ"ל יאהו לשעבר ואחד ממייסדיה, ג'רי יאנג, לא השתתף בהצבעה.

קן סנה, אנליסט בחברת Evercore Partners, רואה את הצעד כחיובי. "זה מראה שדירקטוריון יאהו קשוב למשקיעים ולאכזבה שהם חשים בשנים האחרונות", אמר סנה ל"בלומברג".

החלטת הדירקטוריון אכן מצביעה על חוסר שביעות הרצון מהתנהלות החברה לאור הכישלון המתמשך להצליח בשוקי הפרסום והתוכן וחוסר ההצלחה של העסקה למכירת תחום החיפוש לידיה של מיקרוסופט.

בארטס עצמה, אגב, ציינה בחודש אפריל השנה כי איננה מרוצה מהעסקה שנחתמה עם ענקית התוכנה לפני כשנתיים וכי היא איננה מניבה את הפירות שלהם ציפו בחברה.

כדי להבין טוב יותר את הסיבות שבגינן נשלחה בארטס הביתה, מספיק להסתכל על הנתונים שהניבה יאהו בתקופתה: מחיר המניה של יאהו צנח מאז השיא שנרשם בינואר 2000 - מ-125 דולר למניה ל-12.9 דולר, כ-10% מהשיא.

מתחילת השנה התרסקה המניה ב-22%. יתרה מזאת, הודעת הפיטורים אתמול הביאה לזינוק של 6% במחיר המניה בשעות שלאחר המסחר - הוכחה ברורה לכך שהמשקיעים רק ייחלו לרגע שבו בארטס תישלח הביתה.

נתונים שלילים במיוחד ניתן למצוא גם בדו"חות החברה. הרבעון השני הסתיים עם הכנסות של 1 מיליארד דולר לעומת 1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל - ירידה של 4.5%. התחזיות של יאהו לרבעון השלישי אינן מעודדות - החברה צופה כי ההכנסות יעמדו על 1.05-1.1 מיליארד דולר.

הכנסות החברה התכווצו בין השאר עקב ירידה בפעילות בתחום הליבה של יאהו, מודעות הדיספליי (באנרים). על-פי הערכות של חברת המחקר eMarketer, פייסבוק צפויה לעקוף את יאהו בסגמנט זה כבר השנה.

הרשת החברתית צפויה לגלגל ב-2011 מחזור הכנסות של 2.19 מיליארד דולר מפרסום דיספליי בארה"ב - עלייה של 80.9% לעומת 2010. בכך, תעקוף פייסבוק את יאהו, שצפויה לרשום הכנסות של 1.62 מיליארד דולר השנה ואת גוגל, שצפויה לרשום הכנסות של 1.15 מיליארד דולר.

שווי השוק של יאהו הצטמק בהתאם והוא עומד היום על 16.3 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של היריבה הגדולה גוגל עומד על יותר מפי עשרה - 168 מיליארד דולר.

רוב השווי של יאהו נובע מהנתח (40%) שהיא מחזיקה בעליבאבא הסינית, החברה האם של Alibaba.com. יאהו מחזיקה גם מניות ביאהו יפן, עם חברת הסלולר המקומית סופטבנק.

המסמר האחרון

מערכת היחסים של יאהו עם עליבאבא ידעה עליות ומורדות ועמדה על סף פיצוץ בחודש מאי השנה, כשהחברה הסינית החליטה - על דעת עצמה וללא שיתוף הנהלת יאהו - למכור את האחזקות בחברת התשלומים Alipay למייסד עליבאבא, ג'ק מא. במקביל, ניסתה עליבאבא לרכוש את חלקה של יאהו בחברה. ההחלטות אלה, מעריכים אנליסטים, חרצו את גורלה של בארטס.

"ג'ק מא לא ממש עזר לה", אמרה לאורה מרטין, אנליסטית בחברת Needham בראיון ל"בלומברג". לדבריה, "מכירת Alipay חתכה חלק מהותי מהערך של אחזקות יאהו באסיה והיוותה כנראה את המסמר האחרון בארון הקבורה של הקריירה של בארטס בחברה".

כעת עולה השאלה האם ההנהלה החדשה של יאהו תוביל למכירת האחזקות בסין. "אני לא חושב שלפיטורי בארטס תהיה השפעה מיידית על היחסים בין שתי החברות", אמר האנליסט אלינור ליונג מהונג קונג ל"רויטרס".

"בארטס התנגדה לכך", הוסיף, "ותלוי איך המנכ"ל הזמני יתנהל בנושא. בכל מקרה, לעליבאבא אין את הכסף לעשות זאת לבדה, אולי באמצעות חברות פרייבט אקוויטי".

בתעשייה מדברים גם על אפשרות שיאהו תחליף ידיים בעקבות הכישלונות המתמשכים ודיווחים בעניין פורסמו במהלך החודשים האחרונים.

"קשה לומר לאיזה כיוונים יאהו הולכת מכאן אחרי שנכשלו בתחום החיפוש, בתחום המדיה ובתחום הפרסום", אמר מנכ"ל חברת הייעוץ YCMNET, מיכאל יושיקמי, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אולי הכיוון הוא בכלל מכירה".

אלן ווינר, אנליסט בכיר בחברת המחקר גרטנר, מציין כי "ככל הנראה יש לא מעט עובדים ביאהו שלא היו מרוצים בתקופה האחרונה. דרך אחת לסיים את התסכול הזה היא להבין שבארטס היא שורש הבעיה".

מלבד דירקטוריון החברה, נראה כאמור שגם עובדי יאהו לא ממש עצובים מפיטוריה של הבוסית. עדות להלך הרוח בקרב העובדים ניתן למצוא בסקר שביעות רצון שערך אתר glassdoor בקרב 300 עובדי החברה.

הפופולריות של בארטס כמנכ"לית הגיעה לשפל ברבעונים האחרונים, בין היתר בשל סבבי הפיטורים שהובילה החברה. בעוד שברבעון השני של 2009, מעט אחרי כניסתה לתפקיד, זכתה ל-90% תמיכה, ברבעון השלישי השנה הגיע שיעור התמיכה ל-33%.

בארטס הגיעה ליאהו בינואר 2009 לאחר תקופה מוצלחת כמנכ"לית חברת התוכנה אוטודסק וכבכירה בחברות סאן ו-3M.

כניסתה של בארטס לתפקיד הגיעה לאחר שהדירקטוריון החליט להזיז את יאנג מתפקידו כמנכ"ל, בעקבות כישלון מתמשך והחלטתו לסרב להצעת הרכש מצד מיקרוסופט על סך 47.5 מיליארד דולר בטענה כי היא נמוכה מדי. היום, כאמור, שווי החברה עומד על 16.3 מיליארד דולר.

טלטלה נוספת ביאהו
 טלטלה נוספת ביאהו