השיקום שעבר הסחנה העניק חיים חדשים לטבע שהושחת

המצב העגום התיש לא רק את המטיילים אלא גם את הגורמים המקומיים, שהחליטו לעשות מעשה ■ אורלי גנוסר ביקרה בפארק המחודש

אחד הביקורים שלנו בעמק המעיינות שסביב גן השלושה (הסחנה) הסתיים במפח נפש גדול. השטח היה כל-כך מלוכלך שנאלצנו לקצר את הביקור ולנוס על נפשנו. עין שוקק, עין מודע ונחל הקיבוצים סבלו מהזנחה, מעודף מטיילים, מלכלוך ומפגיעה בטבע. אם לא די בכך, סבלו החקלאים, ששטחיהם פזורים בין המעיינות, מגניבות ומנזקים קשים.

המצב העגום התיש לא רק את המטיילים, אלא גם את הגורמים המקומיים, שהחליטו לעשות מעשה. רשות הניקוז, המועצה האזורית, משרדי ממשלה (הגנת הסביבה, החקלאות והתיירות) וארגונים ירוקים (רשות הטבע והגנים וקק"ל) חברו יחד כדי למנוע נזק בלתי הפיך לתא השטח. במהלך אמיץ הפעילו תוכנית חלופית לאזור: חסימה לכלי רכב ממונעים, ניקוי, סלילת שבילים חדשים ושילוטם, ומבואת כניסה ראשית - שכביש הגישה אליה נמצא בסמוך לכניסה לגן השלושה (הסחנה).

הסיפור של הפארק החדש מלא בכוונות טובות. לפני כעשור הוסדרו דרכי הגישה למעיינות, ואט-אט משכו מטיילים רבים. אבל העם לא חס עליהם, רמס, קלקל והשחית. עכשיו מקווים קברניטי העמק שיתחולל מהפך והאזור ישתקם וישומר כהלכה. והאמת, כבר בכניסה למבואה ניכר השינוי. ברחבה עמדו כלי תחבורה ידידותיים לסביבה, המוצעים להשכרה: אופניים, תלת אופניים מיוחדים, באגי, רכבי גולף ורכבת חשמלית ל"שאטל" - ביטוי לרוח החדשה המתבדרת בסימן איכות הסביבה. קיבלנו מפה, עלינו על רכב גולף ויצאנו לתור את נתיבי האספלט.

התחלנו בעין מודע, וגילינו שהמים כאן יכולים להיות צלולים, שהשטח יכול להישמר נקי ושצפיפות האוכלוסין לא חייבת להיות כמו בסין. בשעה המוקדמת, היו כאן רק משוגעים אמיתיים, שטבלו במים הצלולים והקרירים בחדווה. איקליפטוסים ענקיים סוככים את שולי הבריכה שאוגמת את מי המעיין ומצילים את סביבותיה. ביניהם יש שולחנות עם ספסלים ושוקת מים. פעם נהגו עוברי אורח להטות את אוהלם - כיום זה כבר לא אפשרי, ובצדק. פעם אפילו קבלן הניקיון לא השתלט על הקטסטרופה - כיום, גם אם המקום לא מצוחצח דיו, ודורש עוד מעט גירוף, ההבדל הוא אלפי שנות אור. השלווה שסביב חדרה בין ענפי העצים ושרקה נעימה של שקט.

הדרך מעין מודע לעין שוקק חולפת בשדות חקלאיים, שבשוליהם תעלות מים ובריכות דגים. נוף העמק ממזרח משלים את הגלבוע ממערב - כמו ציור אימפרסיוניסטי. את המעיין קל לזהות בזכות צמחיית המים הסבוכה, הבולטת מרחוק. גם כאן נוצרה מעין בריכה, אם כי רדודה וקטנה יותר, אבל בתולית ופראית ממנה. המים, בגוון טורקיז, נובעים מהפינה הדרום מערבית, והם די קרירים אפילו בקיץ. סכר וכמה מבנים ישנים סוגרים אותו ממזרח, ואין כאן שולחנות וספסלים.

המשכנו לכיוון מזרח, אל נחל הקיבוצים. נראה שכאן הייתה הפגיעה החמורה ביותר במרקם העדין של הטבע. הנחל ידוע במסלולי ההליכה במים שהוא מציע, והרבה "בזכותם" ניזוקו המים, החי והצומח. גם כיום יש ימים עמוסים בנקודה זו, משום שהמחסום ממוקם כחצי קילומטר מהנחל - כך שעדיין אפשר להגיע אליו ולהיכנס ברגל - אבל איסור הלינה והריחוק ממנו מונעים את החגיגות ההמוניות שהיו נהוגות בו בעבר. מעל לנחל מתנשא תל שוכה, שבראשו מבנה הדומה למגדל שמירה שעליו סימני ירי. התצפית כאן יפהפייה ומאפשרת מבט על שטח הפארק, שאורכו כשלושה קילומטרים. מכאן אפשר לראות את שבילי האספלט שנועדו לרכבי הגולף, ואת שבילי הכורכר המתאימים גם לשאר כלי הרכב. גם הולכי רגל ראינו כשהם פוסעים בדרכם לשכשוך ולטבילה. בחזרה עצרנו לאורך נחל הקיבוצים, שמציע פינות חמד צנועות.

במחשבה לאחור, תמיד ניצב הקונפליקט מי חשוב יותר - אנחנו או הטבע? במקרה הזה, המהלך היה חיוני והעניק חיים חדשים לטבע; עוד הוכחה לכך שייתכן מצב של win-win, שבו כל הצדדים יוצאים נשכרים. החיסרון היחיד הוא שהשירותים נמצאים במבואת הכניסה, ואחרי קיץ ארוך הגיע הזמן שימצאו לזה פתרון.

הכניסה לפארק פתוחה לקהל באופן חופשי, וההתניידות בו היא רק בכלים ירוקים. אפשר כאמור לצעוד ברגל, אפשר לסחוב אופניים מהבית, ואפשר לשכור אמצעי תחבורה מהשלל הקיים. רכב גולף לשעה וחצי לארבעה עד שישה נוסעים עולה 160-230 שקלים. בשבתות של חודש ספטמבר (לא כולל חגים) תקבלו את הרכב לשלוש שעות במחיר שעה וחצי. אופניים לשלוש שעות - 50 שקלים, אופני באגי 100-50 שקלים. על כל אלה יש גם הנחות לתושבים ולאורחים, ולקראת החגים מתוכננות כמה הטבות מעניינות.

בראש השנה (30.9) יקבל כל מי שיגיע עד השעה 10:00 סלסילת פירות חג מתנה, ובשבת (1.10) יצא בשעה 09:00 טיול מזמר בין המעיינות עם שירי בן-דב (כשעתיים, ללא תוספת תשלום). אבל האופציה הכי מעניינת היא השאטל - רכבת חשמלית שיוצאת מהמבואה מדי שעה וחצי, חולפת בין אתרי הפארק השונים ומסיעה מטיילים למחוז חפצם. מחיר הנסיעה 20 שקלים לאדם ליום שלם, ללא הגבלה של נסיעות. שעות פתיחה: 08:00-17:00, שישי עד 16:00. טל' 04-6881427.

אם יש לכם עוד קצת זמן תנו קפיצה לגן השלושה (הסחנה), אחד הגנים המרהיבים ביותר, בזכות מעיינות, שרשרת בריכות ומפלים שופעים. שעות פתיחה: א-ה 08:00-17:00, שישי עד 16:00, שבת 08:00-17:00 טל' 04-6586219.