"בנק אירופי גדול עלול לקרוס - ולהוביל למשבר ענק"

הסיבה, לפי CNBC: "בנקים בארה"ב חוששים לתת אשראי קצר-טווח לבנקים באירופה" ■ המספרים המדאיגים: 10 הבנקים הגדולים בארה"ב חותכים קווי אשראי בעשרות מיליארדי דולרים לבנקים באירופה ■ תרחיש האימה: משיכת פיקדונות שתוביל לקריסת בנק גדול - ומשבר אשראי חדש

האם העולם הכלכלי עומד בפני משבר חמור מזה של קריסת ליהמן ברדרס ב-2008? לפי דיווח נרחב היום (ד') ברשת CNBC האמריקנית, נראה שהתשובה חיובית. כזכור, מפולת 2008 החלה ממחנק אשראי שנגרם עקב סירובם של הבנקים להלוות אחד לשני נוכח משבר הסאב-פריים, מה שהביא לקריסת בר סטרנס, ליהמן ברדרס, AIG ועוד בנקים רבים. היום, ייתכן שתסריט זה מתחיל לחזור על עצמו, אך הפעם בגלל משבר החוב באירופה.

"האירופים מזרימים מאות מיליארדי אירו למערכת הפיננסית אך לא בטוח שהבנקים באירופה יוכלו לצלוח את המשבר", דווח ב-CNBC. "בנקים בארה"ב חוששים היום להעניק אשראי קצר-טווח לבנקים באירופה, ובמקרים מסוימים הם אפילו נסוגים מביצוע עסקים עימם - מהלך שעלול ליצור בעיית מימון לבנקים באירופה. תופעה דומה, אך בהיקים גדולים בהרבה, הובילה את ליהמן ברדרס לפשיטת רגל".

בדיווח מצוין גם המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס כמי שמזהיר שמבשר החוב באירופה עלול להתפתח לכדי משבר חריף יותר מזה שאירע ב-2008, אז כזכור צנחו הבורסות בארה"ב ובאירופה בכ-60%.

"למשבר הזה יש פוטנציאל להיות חריף יותר ממשבר 2008", אמר סורוס. הוא דיבר הקריאות ליצירת גוף כלל-אירופי שיטפל בבעיות הפיננסיות ואמר: "יש כאן בעיה חמורה כי נדרש משבר שיניע את האירופים לפעול באופן פוליטי, אבל מצד שני לא יודעים גם איזה גוף להקים".

החששות ניכרים היטב בשוקי המניות בשבועות האחרונים שרושמים ירידות, ובייחוד במניות הבנקים דוגמת UBS , קרדיט סוויס , סוסייטה ז'נרל , קרדיט אגריקול , ברקליס , רויאל בנק אוף סקוטלנד , ועוד. למעשה, הבנקים באירופה נסחרים היום במכפילי הרווח הנמוכים ביותר מאז מארס 2009, אז החל הראלי הגדול בשווקים לאחר המשבר. סימן נוסף לחרדה הוא ה"ריצה" לנכסים בטוחים - ובראשם אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה מתחת ל-2%.

האמריקנים חוששים

אז מה צפוי בעתיד הקרוב? ובכן, בשבועות הקרובים יכונסו מנהיגי 17 מדינות האיחוד האירופי כדי לאשר את חבילת הסיוע ליוון ואולי אף לבנקים באירופה שזקוקים להון. היום (ד') בית המשפט בגרמניה הכריע שהממשלה רשאית להעביר סיוע ליוון על חשבון משלם המסים הגרמני. מחר פינלנד תציג מספר תנאים שהיא דורשת כדי לתמוך בסיוע ליוון, כאשר מדינות נוספות עשויות להצטרף אליה בדרישות כאלה ואחרות.

כאמור, החשש הגדול הוא מפגיעה ביציבות בנקים גדולים - בעיקר בצרפת וגרמניה - שעלולים לספוג הפסדים אם יצטרכו למחוק חלק מהשקעותיהם באגרות חוב ממשלתיות של מדינות יוון, פורטוגל, אירלנד, ספרד ואיטליה.

"נראה שהמערכת הפיננסית הולכת להיפגע; המצב מחמיר", אמר ל-CNBC פיליפ פינץ', אנליסט ב-UBS. הוא הביע דאגה רבה מהאפשרות של קריסת בנק אירופי גדול, ואמר: "אם הסנטימנט ימשיך להידרדר, בסופו של דבר נראה משיכת פיקדונות מאחד הבנקים; אני מאוד חושש מכך".

פינץ' מעריך שהבנקים באירופה זקוקים ל-150 מיליארד אירו גם אם לא יספגו הפסדים כבדים מהאג"ח של מדינות הפריפריה עמוסות החובות באירופה. גם הבנקים האמריקנים חשופים לבנקים באירופה, כמו למשל JP מורגן שחשוף ב-49 מיליארד דולר (נכון לסוף הרבעון השני של 2011) לבנקים בצרפת לבדה, סיטי שחשוף ב-44 מיליארד דולר או בנק אוף אמריקה שחשוף ב-20 מיליארד דולר.

אם כן, הבנקים בארה"ב חוששים מפגיעה ישירה בהם במידה ובנק גדול אירופי ייפול, ולכן החליטו 10 הבנקים הגדולים בארה"ב לחתוך את החשיפה שלהם לבנקים באירופה ב-9%, או 30 מיליארד דולר, בחודש יולי, וזאת לאחר שחתכו את החשיפה ב-20% ביוני. המשמעות היא הקטנת קווי האשראי של הבנקים האמריקנים לאלה שבאירופה, מה שעלול ליצור מחנק אשראי כאמור.

ובכל זאת, ישנה נקודת אור אחת: הבנקים באירופה למדו לקח מסוים ממשבר 2008 ואגרו "הררי מזומנים", שהגיעו לאחרונה לשיא של 166 מיליארד אירו, על מנת להיות מסוגלים להתמודד עם זעזועים עתידיים. השאלה הגדולה היא האם סכום זה יספיק להם.