יוצרים את הזכות

העליון סולל את הדרך: ספקי אינטרנט ומנהלי אתרים אינם חפים מאחריות לזכויות יוצרים

מידי יום מוזרמים למעלה מ-2 מיליארד סרטונים ליו-טיוב, מועלים מיליוני תכנים לפייסבוק, ומפורסמים מיליוני 'ציוצים' בטוויטר. חלק יתעדו הופעה של אמן אהוב, אחרים יפרסמו תמונה של יצירה מוערכת. פעולות אלה הפכו חלק בלתי נפרד משגרת היומיום של רבים. אלא שבחלק מהמקרים כוללים התכנים המפורסמים באתרים השונים הפרה של זכויות יוצרים.

בעידן המקוון של משתמשים אנונימיים, בו מועלות יצירות מפירות, מתבצעים קישורים מאתר לאתר והחלפות קבצים בלחיצת כפתור מדי יום על-ידי מיליוני אנשים - יכולת האכיפה הנה כמעט בלתי אפשרית. זאת כתוצאה מכשל שוק, בו למעשה אין כל דרך פרקטית לתבוע את המפרים הראשיים שהנם לרב אנונימיים, כמו גם העובדה שקיים קושי לאכוף כל הפרה והפרה נקודתית.

במציאות זו נותרים היוצרים ללא הגנה ראויה, תוך פגיעה בתמריצים שלהם להעשיר את הציבור ביצירות נוספות.

בפסק דין שניתן לאחרונה (האוניברסיטה העברית נ' שוקן) הכיר בית המשפט העליון לראשונה (באופן מפורש) בדוקטרינה של "הפרה תורמת" (ContributoryInfringement"") בדיני זכויות יוצרים, והתווה 3 תנאים מצטברים אשר בהתקיימם ניתן להחיל אחריות על גורם הביניים שהיה מעורב בהפרה: (1) קיומה בפועל של הפרה ישירה; (2) ידיעתו של המפר-התורם על ההפרה הישירה שבוצעה; (3) קיומה של תרומה משמעותית, ניכרת וממשית לביצוע ההפרה.

פסק דין זה הנו מהפכני, שכן הוא חושף באופן ישיר חברות כגון eMule ו-Torrent לתביעות בגין הפרת זכויות יוצרים. כן הוא חושף לתביעות את אותם מנהלי אתרים בהם מתבצעות ההפרות, חברות האירוח, ספקי האינטרנט המאפשרים תעבורה הכוללת הפרת זכויות יוצרים, ואף, אולי, בעלי הדומיינים, אשר בהם מתבצעות הפרות כאמור.

אמנם, בית המשפט העליון קבע כי יש ליישם את הדוקטרינה האמורה בזהירות ובצמצום, על מנת שלא לגרום לאי-ודאות או להגבלה חריפה מדי של חופש הפעולה של משתמשים. עם זאת, עולה בבירור כי פסק הדין מסמל ציון דרך משמעותי בהגנה על זכויות בעידן המקוון.

בימים אלה ממש יושם לראשונה פסק הדין על-ידי בית המשפט המחוזי. פסק הדין עסק בתביעה נגד בעל אתר אינטרנט שבו הופעלו פורומים שכללו קישורים לאתרים מפרים.

אמנם, באותו מקרה קבע בית המשפט כי כל עוד בעל האתר מקיים נוהל של "הודעה והסרה" ופועל להסרת הקישור לאתר המפר, עם קבלת הודעה על כך, הוא לא ייחשב כמפר תורם.

עם זאת, נקבע כי במצב דברים בו בעל האתר יימצא כמי ש'עודד' הצבת קישורים מפרים או ככזה שמפעיל פורום המשמש רובו ככולו להצבת קישורים לאתרים מפרים - הוא בהחלט עלול להיחשב כאחראי בגין הפרת זכויות יוצרים.

הכותבים הם ממשרד עמית-פולק-מטלון ושות'.