"אובמה צפוי להפתיע מחר במקביל לעזרה מבן ברננקי"

כלכלני מחלקת המחקר של חברת FXCM: רק מעשה משולב בין הצד הפיסקאלי (אובמה) והצד המונטרי (בן ברננקי) יכול להצליח בנקודה כה קשה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ינאם מחר (ה') בנוגע למצב שוק העבודה האמריקני. על פי מה שפורסם עד עכשיו הנקודות העיקריות של תוכניתו של הנשיא אובמה (ביום חמישי בלילה) להחייאת התעסוקה הן: עידוד ליצירת פרויקטים בתחום התשתיות, החינוך, הקלה במיסים לכל האוכלוסייה, והארכת דמי האבטלה לתקופה נוספת.

במחלקת המחקר של חברת FXCM מציינים היום (ד') כי שלושת הרגליים האלו אמורים להביא לביקושים חדשים, וליצירת צורך של ידיים עובדות מקומיות להשלמתן. האם יש חדש? אם אלו הצעדים בגדול, אין בהם בשורה כלל כי הם כולם נוסו ויושמו בצורה זו או אחרת בעבר. אם יהיו צעדים חדשים, אנו נלמד אותם ונראה איך הם יתקבלו על ידי הקונגרס.

לפני הרפובליקנים דילמה לא קטנה: האם לאשר את תוכנית אובמה (ולא משנה מה היא תהיה) ובכך לעזור לו להיבחר לכהונה נוספת? או לא לאשר אותה בצורה זו או אחרת, ולהיראות כמסכלים שינוי אפשרי במצב התעסוקה הנוראי הקיים היום במדינה.

מתקיים היום דיון סוער בין הפלגים השונים במפלגה השמרנית לגבי סוגיה זו. חברי "מסיבת התה" בהחלט מעדיפים לשמור על הגרעון בגבולות הנוכחיים, ולעמוד מול הציבור בסירובם לאשר את תוכניתו של אובמה שתביא לעוד הוצאה ציבורית שאיננה מתוקצבת. לעומתם זאת, הרוב הפרגמאטי יותר, מעדיף את האישור, וזאת כדי לא להיראות רע התקשורת החשובה כל כך להם על מנת להיבחר שוב ב-2012.

לדעת כלכלני FXCM, לאור המצב הנורא של התעסוקה בארה"ב, הנשיא יביא משהו "מפתיע" שילווה בעזרה מונטרית מצד הפד. נזכיר שהפד אמור להתכנס ב-20-21 לספטמבר לצורך זה. רק מעשה משולב בין הצד הפיסקאלי (אובמה) והצד המונטרי (בן ברננקי) יכול להצליח בנקודה כה קשה.

כאמור, נאום הנשיא יתקיים ביום חמישי בלילה (יום שישי בבוקר מוקדם לפי שעון ישראל). ביום שישי גם נראה נתונים כלכליים נוספים מסין, אירופה ומן המשק האמריקני וכך, בתחילת השבוע נוכל לגבש דעה מבוססת יותר על התוכנית, ואיך שהשוק מקבל אותה, אומרים ב-FXCM.