אסיר ביטחוני: שב"ס הפסיק את לימודיי כנקמה על גלעד שליט

לטענת האסיר, לימודיו לתואר ראשון מבין כתלי הכלא הופסקו ע"י שב"ס, "בהחלטה פוליטית שהתקבלה כתגובה ישירה על סירוב חמאס לאפשר לצלב האדום לבקר את גלעד שליט"

"הפסיקו את לימודיי האקדמיים כנקמה על רקע פרשת החייל החטוף גלעד שליט" - כך טוען אסיר בטחוני בבית הסוהר גלבוע, במסגרת עתירה נגד שב"ס שהגיש הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בנצרת.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד רימא איוב מארגון עדאלה, טוען האסיר, ראווי סולטאני, כי לימודיו לתואר ראשון מבין כתלי הכלא הופסקו על-ידי שב"ס, "בהחלטה פוליטית שהתקבלה כתגובה ישירה על סירובו של שלטון החמאס בעזה לאפשר ביקורים מטעם הצלב האדום אצל החייל גלעד שליט".

אלא שלטענתו, "שיקולים הקשורים בתנאי כליאתו של גלעד שליט יכולים להיות רלבנטית בהקשרים מסוימים, אך לא מהווים שיקול ענייני ורלבנטי לצורך פגיעה בזכויות יסוד של אסירים, ובכללם העותר".

סולטאני, סטודנט למשפטים תושב טירה בן 25, השפוט ל-68 חודשי מאסר בגין מגע עם סוכן חוץ, החל בין כתלי הכלא את לימודיו לתואר ראשון במסלול הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה. במהלך תקופת מאסרו סיים סולטאני 3 סמסטרים במסגרת הלימודים, ואף נבחן בהצלחה במספר קורסים.

אלא שלטענתו, לאחר שנרשם ושילם עבור קורסי הקיץ האחרון להשלמת התואר, נודע לו כי שירות בתי הסוהר החליט לאסור על כל האסירים הערבים המסווגים כאסירים ביטחוניים ללמוד באוניברסיטה הפתוחה, ועל כן הוא אינו רשאי להשתתף בלימודים ולהירשם לקורסים בעתיד.

סולטאני מוסיף וטוען כי האוניברסיטה הפתוחה הינה האפשרות היחידה העומדת בפני אסירים המעוניינים בלימודים אקדמיים, וכי סגירתה בפניהם תמנע מהם למעשה כל אפשרות של לימודים ברמה זאת.

לטענת עו"ד איוב, החלטת השב"ס ניתנה מתוך חריגה קיצונית מסמכות ונשענת על שיקולים זרים. "מדובר בהחלטה פוליטית שלא נובעת מטעמים של שמירה על הביטחון, הסדר והמשמעת בתוך כותלי הכלא, ולא נוגעת לשום עניין המתייחס למסוכנות אישית של העותר כתוצאה מהמשך לימודיו האקדמאיים", נכתב בעתירה.

עוד צוין בעתירה, כי בג"ץ קבע כי זכויות חוקתיות לא נפסקות עם הכניסה אל הכלא וחשיבותן מקבלת משנה תוקף לאור הכוח העצום שבידי המדינה ביחס לכליאת אסיר.

סולטאני מבקש כי ביהמ"ש יורה על שב"ס לאפשר לו להשלים את לימודיו, וכן ייבחן את חוקיות החלטת השב"ס הגורפת בנוגע להפסקת לימודיהם של האסירים הערבים.

לדברי עו"ד איוב, "החלטת השב"ס למנוע מאסירים בטחוניים לימודים אקדמיים פוגעת בזכותם לחינוך וכמו כן בשורה של זכויות יסוד שהוכרו כזכויות חוקתיות, לרבות הזכות לכבוד ולאוטונומיה אישית והזכות לשוויון, וזאת מכיוון שהחלטה זו לא חלה על אסירים פליליים או אסירים יהודים שהורשעו בעבירות ביטחון".

לטענתו, "מדובר באקט של אפליה בוטה והשפלה של האסירים הביטחוניים הפלסטינים, שנובעת מרצון לנקמה פוליטית על רקע פרשת גלעד שליט".