צפו: מפגינים פרצו לשגרירות ישראל בקהיר; השגריר הוחזר

(עדכון) - הפגנות בבירת מצרים: מפגינים התפרצו לתוך השגרירות הישראלית ■ הוכרז נוהל חירום במשרד החוץ בירושלים ■ צוות השגרירות הישראלית נחת בשלום בנתב"ג ■ נתניהו: "מקרה חמור מאוד, שמח שהצלחנו למנוע אסון" ■ אובמה הביע דאגה לדיפלומטים הישראלים

לאחר התקפה של אלפי מצרים על השגרירות הישראלית אמש (ו'), שגריר ישראל במצרים, יצחק לבנון, בני משפחתו וצוות השגרירות הועברו בשיירה לנמל התעופה של מצרים תחת אבטחה כבדה, שם הם הועברו לטרמינל נפרד הרחק משאר הנוסעים. בהוראת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מטוס של חיל האוויר הוטס לקהיר והטיס את השגריר וצוותו לפנות בוקר לנתב"ג בטיסה מיוחדת. נציין כי לפי דיווחים בסוכנות הידיעות "רויטרס", סגן השגריר נישאר בינתיים במצרים.

"תקיפת שגרירות במצרים על ידי ההמון הינה מקרה חמור מאוד, אך יכול היה להיות אף חמור יותר אם הפורעים היו מצליחים לעבור את הדלת האחרונה ולפגוע באנשינו", אמר נתניהו בתגובה למקרה. "אני שמח שהצלחנו למנוע אסון. אני מודה לנשיא אובמה על הסיוע. העובדה שהשלטונות המצריים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו, ראויה לציון ולתודה. עם זאת, אסור שבמצרים יעברו לסדר היום על הפגיעה הקשה במרקם של השלום עם ישראל, והפרה כה בוטה של הנורמות הבינלאומיות".

במהלך הלילה הביעה ארה"ב חשש מההידרדרות המהירה ביחסים בין ישראל לבין מצרים וטורקיה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הביע דאגה באופן אישי מהחרפת היחסים בין קהיר לירושלים, שבאה, כאמור, אמש לידי ביטוי בהרס החומה סביב שגרירות ישראל בקהיר והורדת דגל ישראל בהשתוללות של מפגינים אנטי-ישראליים.

אובמה שוחח בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על המצב בשגרירות והביע דאגה לביטחונם של הדיפלומטים הישראלים שם. נציין כי בעקבות האירוע, הוכרז נוהל חירום במשרד החוץ וחלק מהעובדים התבקשו להגיע לירושלים. ראש הממשלה ושר החוץ שהו בחדר המצב של משרד החוץ כל העת, ועודכנו על הפרטים מקהיר.

הנשיא האמריקני מנה באזני נתניהו את כל הצעדים שארה"ב נוקטת בכל הרמות כדי להביא לפתרון המשבר ולהורדתה של רמת האלימות. הנשיא קרא לממשלת מצרים לכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות ולהגן על השגרירות הישראלית. אובמה ונתניהו הסכימו לקיים מגעים נוספים עד לסיום המשבר, כך עולה מהודעה של הבית הלבן.

שרת החוץ, הילארי קלינטון, התקשרה אמש לעמיתה המצרי, מוחמד עמר, וקראה לו להגן על שגרירות ישראל לפי אמנת וינה להגנה על דיפלומטים, שמצרים חתומה עליה.

בתוך כך, נציין כי כ-2,000 מפגינים מצרים נשארו באזור השגרירות במשך כל הלילה. הצבא המצרי הזרים כוחות גדולים לאזור כולל רכבים משוריינים, אך ההפגנות נמשכו ללא הרף. כ-450 מפגינים נפצעו בהתגשויות אלימות בין הצבא לבינם. בין השאר, המפגינים העלו באש שני רכבים של צבא מצרים.

המתפרעים הצליחו להיכנס לבניין בו ממוקמת השגרירות, ולפרוץ אל המתחם הקונסולרי ואל אזור קבלת הקהל אך לא אל השגרירות עצמה. מסמכים ישראליים, שטרם ברור אם הם מסווגים או לא, הגיעו לידי הפורעים שזרקו אותם מחלונות הבניין לעבר ההמון. בהמשך, תמונותיהם הופצו ברשתות הערביות. דגל ישראל הורד מהתורן, ונזרק את הקהל שקרע אותו, זאת הפעם השנייה מאז הפיגוע מצפון לאילת שאירוע כזה מתרחש.

מודאגים גם מטורקיה

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולנד, קראה אתמול לישראל ולטורקיה "להירגע" ולהוריד את רמת המתיחות ביניהן, שגאתה לרמת שיא בעקבות איום של אנקרה ללוות את המשט הבא לעזה באוניות קרב של חיל הים הטורקי.

"אנו מפצירים בשני הצדדים להימנע מרטוריקה ומפעולות שעלולות להיות פרובוקטיביות ולחולל החרפת המתיחות", אמרה הדוברת. "ברור שאנו רוצים ששני הצדדים ירגעו ויחזרו לשלב שבו הם יוכלו לקיים יחסים פרודוקטיביים ביניהם. אנו רוצים לראות ששני בעלות הברית החזקות שלנו יסתדרו זו עם זו ויפעלו יחדיו בתמיכה בשלום ובביטחון אזוריים". ממשל אובמה העביר את המסר הזה לפקידי רשות ישראלים וטורקיים, אמרה הדוברת.

אנליסטים מציינים שלעימות צבאי פוטנציאלי בין ישראל לטורקיה יהיו השלכות עמוקות על הביטחון באזור הים התיכון ועל תהליך השלום עם הפלסטינים. הוא יסבך, כמובן, את האינטרסים של ארה"ב באזור ויגרום בעיות חמורות לנאט"ו, שטורקיה חברה בה.