אל תצפו לחגיגה בבורסה

S&P העלתה את דירוג האשראי של ישראל; נהדר. רק שזה בא בזמן גרוע מבחינתנו

בסוף השבוע התבשרנו כי חברת הדירוג S&P העלתה את דירוג האשראי של ישראל לרמה "+A". אין ספק שבעולם של גירעונות תקציביים ויחס חוב-תוצר גבוה, מאפייני החוב של ישראל נראים טובים יותר משל רבות ממדינות העולם שמתהדרות בדירוגים גבוהים עוד יותר. גם כיום התשואה על אגרות החוב של מדינת ישראל בדולר נמוכות מאלו של מדינות אחרות עם דירוגים דומים.

אבל לא ניתן שלא להתפלא לאור התזמון המוזר. העלאת הדירוג מגיעה בתקופה קשה הן כלכלית והן גיאו-פוליטית. ברמה הכלכלית, המחאה החברתית צפויה להביא לפריצת התקציב, או עריכתו מחדש, כך שהעלאת הדירוג בהקשר זה חיובית למובילי המחאה. היא דווקא תראה שניתן לפתוח את התקציב ללא חשש מיידי להורדת הדירוג.

בפן הגיאו-פוליטי דווקא מגיע לישראל אופק שלילי. בפן הזה ישראל נמצאת בתקופה קשה: האיומים מטורקיה והתמונות של הפריצה לשגרירות במצרים מראות שאיבדנו שתי ידידות אסטרטגיות תוך מספר חודשים. נוסיף למדורה את ההכרזה הפלסטינית על מדינה עצמאית באו"ם ב-20 בספטמבר ואת המהומות בסוריה, וקיבלנו את השכונה הקשה ביותר באזור.

בניגוד להחלטת S&P להעלות את הדירוג, התנהגות המשקיעים בעולם דווקא מראה על עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל:

השקעות הזרים בשפל - היחלשות השקל, הירידה במחזורי המסחר בבורסה ואפילו הנפקת המק"מ האחרונה מראים כי הזרים כבר לא במשחק (בהנפקת המק"מ האחרונה הייתה הפתעה שלילית: התשואות על המק"מ לשנה נסגרו בתשואות גבוהות מהצפוי ועל פי אינדיקציות שונות מראות שהזרים לא הזרימו ביקושים מהותיים).

פער תשואות האג"ח בין ישראל לארה"ב עולה - ניתן לראות בפער זה אינדיקציה לפרמיית הסיכון המבוקשת על ידי המשקיעים על מנת להשקיע בישראל ולא בחוב האמריקני. גם ביום שלישי, היום בו הודיע ארדואן על הפסקת הקשרים המסחריים עם ישראל, עלו התשואות באג"ח השקלי, והדבר מסמל על עלייה בפרמיית הסיכון.

אם כן, העלאת הדירוג על ידי S&P תתקבל בקרב המשקיעים באופן הפוך - ממש כמו הורדת הדירוג לארה"ב. למה הכוונה? ובכן, בעוד שהורדת הדירוג לארה"ב הביאה לירידת תשואות באופן עקיף, הרי שהעלאת הדירוג לישראל דווקא מגיעה בתקופה בה פרמיית הסיכון המקומית עולה. אם בעבר הודעות כאלו היו תומכות בבורסה ובשקל, הרי שכנראה שבימים אלה היא תצליח במקרה הטוב למתן במעט את התגובה לנעשה בשווקים בסוף השבוע.

* הכותב הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.