ועדת קדמי: להגביל את ההתרחבות העתידית של שופרסל ומגה

דוח ביניים של הוועדה לבחינת שוק המזון: להגביל את צמיחת רשתות השיווק הגדולות כדי להגביר את התחרותיות ■ בנוסף, הוועדה שוקלת לבטל העסקת סדרנים ע"י היצרנים

האם שופרסל תיאלץ לגנוז את תוכניתה לפתוח סניפים בהשקעה של 400 מיליון שקל? חברי ועדת קדמי לבחינת שוק המזון ומוצרי הצריכה מבקשים להגביל את צמיחתן של הרשתות שופרסל של אי.די.בי ומגה של קבוצת אלון, במסגרת הצעדים להגברת התחרות בין רשתות השיווק - כך עולה מדוח הביניים של הוועדה. עם זאת, ייתכן כי הגבלת הצמיחה תוגבל בזמן קצוב.

עוד בוחנת הוועדה אפשרות לאלץ את שתי הרשתות למכור סניפים במקומות שבהם יש להן מונופול אזורי.

"אני מקווה שצעד זה יעודד כניסה של שחקנים אחרים, על חשבון המקומות ששופרסל היו אמורים להיכנס אליהם בתור התחלה, ואז יהיו יותר שחקנים בשוק", אמר ל"גלובס" חבר בוועדת קדמי.

עוד צפויה הוועדה להמליץ לאסור על יצרנים וספקים לממן פתיחת סניפים של שופרסל ומגה, אם כי המלצה זו נתונה במחלוקת בין חברי הוועדה.

בדצמבר 2010 הכריזה שופרסל על פתיחה מסיבית של 146 סניפים, כך שהרשת תמנה בתוך 5 שנים 400 סניפים. הרשת הודיעה כי תשקיע ב-2011 400 מיליון שקל במימוש אסטרטגיית הצמיחה. מאז רכשה שופרסל את רשת אורגניק מרקט, והיא מחזיקה ב-284 סניפים.

גם למגה יש תוכניות התרחבות, ורק בשבוע שעבר היא רכשה 4 סניפים מרשת מ.מ.ן מחסני מזון של קו-אופ ישראל.

אם ההמלצות יתקבלו, הדבר יבלום את התפתחות שתי הרשתות, יקבע את הפער בין שופרסל למגה ויאפשר לרשתות קטנות יותר להתפתח על חשבון הרשתות הגדולות.

דוח הביניים של ועדת קדמי מטיל על רשתות השיווק אחריות רבה ליוקר מוצרי המזון והצריכה בישראל. לטענת חברי הוועדה, הצרכנים מממנים את פתיחת הסניפים של רשתות השיווק, בעלות של 225 מיליון שקל, מאחר שהרשתות מגלגלות את העלות אליהם.

"ליצור שוק סיטונאי גדול"

הוועדה מציעה שורת צעדים שמטרתם לנתק או לפחות להחליש את הקשר בין היצרנים לקמעונאים. אחת ההמלצות היא לאסור העסקת סדרנים של היצרנים, וזו פגיעה באחד ממוקדי הכוח של הספקים. המלצה נוספת היא לאסור על ספק להתקשר ישירות עם קמעונאי.

"הרעיון הוא ליצור משהו כמו שוק סיטונאי גדול. צריך לראות איך עושים את זה, כי אנחנו לא רוצים שהשחקן באמצע יגזור קופון. צריך לעשות את זה בזהירות", הסביר חבר בוועדה ל"גלובס".

רכישות הספקים הגדולים בשנים האחרונות
 רכישות הספקים הגדולים בשנים האחרונות