שטייניץ: "הכלכלה הגלובלית מאיימת על ההישגים המקומיים"

מספר סטודנטים ניסו למנוע משר האוצר לנאום וצעקו לעברו "העם דורש צדק חברתי" ■ שטייניץ: " לצד השאיפה לבצע תיקונים, יש לשמור על מסגרות תקציביות ולנקוט באחריות"

שר האוצר, יובל שטייניץ, העביר הערב (א') ביקורת על השיטה הקפיטליסטית ועל הערכים אותם היא מייצגת בכנס ההשקה של אמנת המעסיקים למיצוי ההון האנושי. מיד כשהתחיל לדבר, מספר סטודנטים ניסו למנוע משר האוצר לנאום וצעקו לעברו "העם דורש צדק חברתי", אך פונו תוך זמן קצר מהמקום.

"מה שקרה בעולם בשנים האחרונות חייב להוביל למשבר שעוד לא התחיל", אמר שטייניץ. "ראינו משבר גלובלי שאיש לא חזה את בואו. הממשלות השקיעו מיליארדים אך לא הצליחו לסייע לכלכלות, וכאשר הערפל התפזר התגלה שלא נולדה צמיחה בת קיימא, ורוב מדינות המערב נותרו עם חובות גדולים ואבטלה גבוהה. לכן, לא רק שהכלכלנים כשלו בחיזוי המשבר, אלא שמרבית הכלכלנים והממשלות בעולם כשלו גם בהתמודדות איתו".

עם זאת, ציין שטייניץ לחיוב את התמודדותה של ישראל עם המשבר ואמר כי היא מהמדינות הבודדות שהצליחו לצאת בלי משבר, "וזה תעודת כבוד לכלכלה הישראלית ואף למדיניות לפיה פעלה הממשלה".

"אנו נמצאים בתקופה הנפיצה ביותר מאז הקמת המדינה"

בנושא ועדת טרכטנברג אמר שטייניץ כי "הקמנו ועדה איכותית ומקצועית לעילא ולעילא. יש כאן סיכוי משמעותי לבצע תיקונים בתחומים הבאים: הקלה על יוקר המחיה ולא רק בתחום הדיור שכבר התחלנו לעסוק בו; יש אפשרות לבצע שינויים בתחום תמהיל המסים והמיסוי; ולא פחות חשוב, יש בוועדה יכולת וכיוון בתחום של צמצום פערים בין עובדים חזקים וחלשים כמו תגבור מס שלילי לאמהות עובדות, ובתחום החינוך, בטיפול בגיל הרך".

"אנו נמצאים בתקופה הנפיצה ביותר בכלכלה הגלובלית מאז הקמת המדינה", הוסיף שטייניץ. "לכן אנו צריכים, לצד השאיפה לבצע תיקונים שחלקם חדשים, לשמור על מסגרות תקציביות ולנקוט באחריות. כי יש לנו הישגים יפים אבל התהום בשני צדי הגשר עמוק מאוד. אם ננהג בצורה פרועה אנו עלולים להזרק מהגשר. אנו נשמור אבל על הצמיחה הגבוהה והאבטלה הנמוכה, כך נוכל לבצע תיקון לטווח ארוך".