יצוא ההיי-טק צנח ב-15%; בנק ישראל: הסבירות למיתון - נמוכה

הגירעון המסחרי התרחב ל-6.8 מיליארד שקל באוגוסט ■ חגיגת הצריכה נמשכת: יבוא מוצרים בני קיימא עלה ב-8% באוגוסט ■ בנק ישראל: הסיכוי למיתון - נמוך

החששות מהאטה כלכלית הופכים למציאות: יצוא ההיי-טק הסתכם ב-5.9 מיליארד שקל ר בחודש אוגוסט, ירידה של 2.7% בהשוואה ליולי, ובכך הושלמה נפילה של 15% מאז השיא האחרון בחודש יוני (6.9 מיליארד שקל). כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ב') הלמ"ס.

הנתונים הכוללים מצביעים על גירעון מסחרי של 6.8 מיליארד שקל בחודש אוגוסט - הגירעון הגבוה ביותר מזה שנים. הגירעון המסחרי באוגוסט התרחב ב-14% לעומת יולי. בחודש אוגוסט הסתכם היבוא ב-22.4 מיליארד שקל (ירידה של 1.3% לעומת יולי) ואילו היצוא ירד ב-6.7% ל-15.5 מיליארד שקל.

מתחילת השנה עומד הגירעון המסחרי על 54 מיליארד שקל לעומת 29 מיליארד שקל בכל שנת 2010. בתגובה, הדולר מתחזק ב-0.6% ונסחר ברמה של 3.722 שקלים. המטבע האמריקני משלים בכך זינוק של כמעט 10% מה-26 ביולי. הדולר מתחזק היום גם מול השקל בשל התחזקותו בעולם עקב הירידות בשוקי המניות.

עוד עולה מהנתונים, כי יבוא מוצרי צריכה זינק ב-16% באוגוסט (בהשוואה ליולי) לרמה של כמיליארד שקל. יבוא מזון ומשקאות עלה ב-10% ל-214 מיליון שקל ויבוא כלי תחבורה עלה ב-14% ל-132 מיליון שקל. סך יבוא מוצרים בני קיימא עלה ב-8% ל-396 מיליון שקל.

בנק ישראל מזהיר זה מספר חודשים מהאטה כלכלית במשק בשל ההאטה העולמית שפוגעת ביצוא הישראלי. היצוא אחראי לכמעט מחצית מצמיחת התמ"ג, כאשר יצוא ההיי-טק אחראי לכ-47% מהיצוא התעשייתי.

"למרות הירידה ברבעון השני בקצב גידול היצוא, הפעילות המקומית עדיין גבוהה וישנה סבירות נמוכה כי המשק הישראלי נמצא כעת בתחילתו של מיתון", נכתב בפרוטוקולים של בנק ישראל מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום (ב'). "לאחר קצב צמיחה גבוה ברבעונים האחרונים, אין זה בלתי סביר שתהיה האטה מסוימת".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מציין כי "היצוא הישראלי חווה תקופה קשה מאוד עם צפי להתחדשות המיתון העולמי. מה שאנחנו רואים עכשיו יכול להתגמד לעומת מה שעוד צפוי לקרות בשנת 2012. באם יתממש התרחיש של הישנות המשבר היצוא הישראלי ואיתו המשק כולו צפוי להיקלע גם הוא למשבר. יש להקים באופן מיידי קרן לעידוד השיווק לחו"ל כדי לסייע ליצואנים קטנים ובינוניים לחדור לשווקים חדשים ולפזר את הסיכונים כהערכות להמשך המשבר. כל פרטי הקרן סוכמו לפני חודשים רבים ולא ברור לי מדוע מדינה לא מוציאה את הקרן לפועל. המצב הביטחוני-מדיני אינו מזהיר בלשון המעטה ואנו חווים חרמות הן מחוץ ולצערי הן מבית וחוששים מאוד לעתיד היצוא".