אובמה: אסור לישראל לגמול לפלסטינים על הפנייה לאו"ם

"זה רק יפגע בישראל" ■ מתחייב: ארה"ב תטיל וטו על הצטרפות מדינה פלסטינית לאו"ם, אך מודה שאין סיכוי למנוע הכרה בינלאומית בה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קרא אתמול (ב') לישראל לא לגמול לפלסטינים על יזמתם הפוטנציאלית לפנות לאו"ם במאמץ לקבל הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית עצמאית. עם זאת הוא התחייב שוב שארה"ב תטיל וטו במועצת הביטחון על הצטרפות מדינה פלסטינית לארגון.

בשיחה עם כתבי עיתונים בשפה הספרדית בארה"ב אמר אובמה, כי מאמץ ישראלי לגמול לפלסטינים באופן שיפגע ביכולתם לממן ממשל עצמאי "רק יפגע בישראל, לא יסייע לה".

מכל מקום, הוא אמר, כי הפניה הפלסטינית לאו"ם אינה אלא תרגיל "הסחה" והיא לא תניב לפלסטינים מדינה בת-קיימא.

יזמת הפניה לא תפתור את הבעיה של מדינה פלסטינית עצמאית, אמר הנשיא. הבעיה הזו תיפתר רק ע"י הישראלים והפלסטינים כאשר הם יסכימו על משהו.

"מה שיתרחש בניו-יורק ירתק תשומת לב רבה של העיתונות, אבל זה לא ישנה למעשה את מה שמתרחש על הקרקע עד שהישראלים והפלסטינים יסכימו לשבת יחדיו", הדגיש אובמה.

הוא הודה, כי אין למעשה סיכוי למנוע הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית בעצרת הכללית (להבדיל מהצטרפות מדינה פלסטינית לאו"ם כחברה מלאה; מהלך כזה כפוף להחלטה פה אחד של מועצת הביטחון וניתן למנעו בווטו). לדבריו, התרחיש הסביר ביותר הוא, שהפלסטינים יבקשו לשדרג את ייצוגם באו"ם מהמעמד הנוכחי של של משקיף למעמד של נציגות מדינה לא חברה בעצרת הכללית.

"יש לנו רק קול אחד בעצרת הכללית", אמר אובמה. "זה שונה מאוד מפניה למועצת הבטחון, ואכן נכון שאמרתי , באופן פומבי מאוד, שאם תהיה פניה למועצת הביטחון אנו נתנגד לה באופן נמרץ מאוד".

דברי אובמה צוטטו בסוכנות הידיעות הצרפתית. דוברים אמריקניים אמרו בעבר, שארה"ב תפעל עד הרגע האחרון במאמץ לשכנע את הפלסטינים לבטל את יזמת הפניה לאו"ם.