תערוכת הנשק DESI: הצצה מסקרנת לשדה הקרב העתידי

התפריט בתערוכה הבינלאומית למערכות ציוד והגנה, שהתקיימה השבוע בלונדון, כולל פלוגת רובוטים וגלישה באינטרנט תחת אש ■ לקולות המלחמה יש צליל לוואי של קופה רושמת

מי שעוקב בתקופה האחרונה אחרי כלי התקשורת, עלול להתייאש. האנרכיה במצרים מתרחבת, הקרבות בלוב נמשכים, קולות תוקפניים נשמעים מכיוון טורקיה ועוד לא דיברנו על איראן.

עבור אלפי החברות שמציגות בתערוכה הבין לאומית למערכות ציוד והגנה (DESI), שהתקיימה השבוע בלונדון, לקולות המלחמה יש צליל לוואי של קופה רושמת.

איומי הטרור והחרדות הקיומיות מבטיחים שגם ב-2012 יזרמו מאות מיליארדי דולרים לרכישת טכנולוגיה התקפית, הגנתית, מודיעינית. חלק מהסכום יופנה להצטיידות בצעצועים ביטחוניים, שיפלשו לצנעת הפרט של האזרחים.

אם כבר מדברים על ציניות, אי אפשר להתעלם מהתזמון המבריק של התערוכה, בשבוע שבו העולם מציין עשור להתקפת הטרור על מגדלי התאומים. תמונות הארכיון המזעזעות תורמות את חלקן הבלתי מבוטל לעסקאות שמבוססות על פראנויה.

עבור חובבי טכנולוגיות אקזוטיות ועתידניות, התערוכה מספקת הזדמנות נדירה להציץ בחידושים הטריים ביותר שהגיעו ממעבדות המו"פ המתוקצבות ביותר בעולם. ליקטנו עבורכם שני מוצרים כאלה.

ובראש הפלוגה צועד

הטכנולוגיה הרובוטית, שיש לה פוטנציאל רב לחסוך בחיי אדם בשדה הקרב, מקבלת השנה תשומת לב נרחבת. שלל חברות סטארט אפ, שבונות רובוטים, מתמקדות בשליטה אלחוטית מרחוק, העברת נתונים ויכולת תנועה אוטונומית על זחלים או על גלגלים.

חברת מרשל מערכות קרקעיות הציגה בתערוכה פלוגה רובוטית, שמתוכננת לנוע באזורים חמים ומכוסי אבק שבהם תנאי שטח קשים. בראש הפלוגה נע רובוט זחלילי קומפקטי, שמטרתו לפלס נתיב התקדמות בטוח לכוח המאויש - התפקיד המסורתי של הגשש הבדואי. על הרובוט מותקן רדאר קרקעי שמסוגל לזהות תוואי שטח, לאתר מטרות ולבנות הדמיה של הנתיב גם בתנאים של אפס ראות.

בחלק האחורי של הכוח נע רובוט נוסף, חשמלי, שעליו מותקן "פוד" אלקטרו-אופטי על מוט טלסקופי מתרומם. הוא משמש בתור התצפיתן שעוקב אחר התפתחויות בשטח, מעבר לשדה הראיה של החיילים, ואוסף מודיעין בזמן אמת. על הרובוט מותקנת גם מערכת קומפקטית ללוחמה אלקטרונית, שיכולה לשבש את אמצעי האיכון של האויב.

את החבילה משלים רובוט קומפקטי, שנישא על ידי חייל בודד. לרובוט הזעיר הזה יש חמש מצלמות וגם הוא מתוכנן לשרוד בתנאים של שדה הקרב. ניתן לצייד את הרובוטים האלה כמעט בכל טכנולוגיה קיימת, לרבות מערכות לאיכון אקוסטי של צלפים, חיישני חומר נפץ, ציוד האזנה וכו'.

אינטרנט לכל חייל

חיילים ותיקים, שזוכרים את משקלו של המ.ק הצה"לי הפרימיטיבי על גבם, יופתעו מהיקף טכנולוגיות התקשורת והמידע, שהחיילים מסוגלים לשאת כיום בשדה הקרב.

חברת רוקוול-קולינס מציגה את מערכת התקשורת האישית SENTINEL, שמשקלה 4 קילוגרמים בלבד, כולל סוללה. המערכת החסונה מספקת כמובן גם תקשורת קולית אך היא מאפשרת לחייל גם להתחבר לרשתות נתונים רחבות - מטכ"ליות למשל - שפועלות בזירה, לשלוח ולקבל מסרי טקסט, לקבל מפות, וידאו ומידע מולטימדיה אחר. כל זה בזמן אמת, תוך כדי תנועה.

מערכת אחרת, גם היא קלה ונישאת, מאפשרת לחייל בחזית לקלוט ולהוריד למסך - נישא או נייח - וידאו בתנועה מלאה באיכות אנלוגית או דיגיטלית, שמקורו במצלמות איכון וזיהוי מטרות, מזל"טים ופלטפורמות איסוף מידע אחרות.

גם תקשורת מבוססת אינטרנט (IP) הופכת לחלק משדה הקרב, במיוחד עבור כוחות פיקוד בשטח, שאמורים לקבל מידע שוטף מרשתות נתונים פיקודיות עורפיות מבוססות IP.

אספקת קו אינטרנטי לשדה קרב נידח, היא משימה מאתגרת יותר מאיתור נקודת WIFI בקניון. החידושים מאפשרים כיום לקבל קו IP אינטרנטי זורם דרך הלוויין, בקצב של 284 קילובייט לשנייה.

למשתמש ביתי, שרגיל לחשב כיום את הקצב בג'יגה בייטים, זהו נראה קצב איטי להפליא, אך במונחים של שדה הקרב מדובר בהישג מרשים.

מדובר במערכת ניידת, קלה ונישאת לחיבור נתונים ללוויין, שמספקת קשר נתונים יציב, חסין בפני הפרעות חיצוניות, מוצפן ברמה גבוהה מאוד וזמין לשימוש בכמעט כל נקודה על פני הגלובוס.